Graman eller pelham?

Okej. Frågan kvarstår dock.
Beror ju helt och hållet på vilken position man placerar hästen i, hur hårt man håller i gramanen och hur snabb man är med eftergiften. Så rent konkret är det fullt möjligt att med en stark hand låsa huvud/hals i en position där hästen inte har styrka att dra tygeln ur handen för att återfå balansen. Inte alls omöjlig situation med en stark, pullande häst och en farträdd ryttare!

Och rent konkret på ett internetforum så får man utgå från att råd/tips/ideer är generella, där vissa skriver och många fler läser. Rent generellt är min uppfattning om graman att man oftast måste vara en sån rutinerad ryttare för att hantera den rätt, att man hamnar på en nivå där man likväl klarar sig utan. Dvs ett par snäpp över standardtrådarna i forumet ;-)

Beror ju helt och hållet på vilken position man placerar hästen i, hur hårt man håller i gramanen och hur snabb man är med eftergiften. Så rent konkret är det fullt möjligt att med en stark hand låsa huvud/hals i en position där hästen inte har styrka att dra tygeln ur handen för att återfå balansen. Inte alls omöjlig situation med en stark, pullande häst och en farträdd ryttare!

Och rent konkret på ett internetforum så får man utgå från att råd/tips/ideer är generella, där vissa skriver och många fler läser. Rent generellt är min uppfattning om graman att man oftast måste vara en sån rutinerad ryttare för att hantera den rätt, att man hamnar på en nivå där man likväl klarar sig utan. Dvs ett par snäpp över standardtrådarna i forumet ;-)
Har du sett det hända? Har aldrig hört talas om något liknande.

Om frågan är om man (jag i mitt fall) sett hästar på graman vid uteritt i högre gångarter som trav och galopp med näsan och halsen som en ostkrok och vräkande på bogarna och helt bakom hjälperna så ja - många gånger.

Snubbelrisk utifrån det finns självklart också tänker jag precis som @caballus påtalar.
En häst på kort graman kan inte slå sig loss/fri , än mindre balansera sig om den hålls kort på gramanen .Det är därför den ofta är så effektiv på de som vill gå uppåt/resa sig .

Om frågan är om man (jag i mitt fall) sett hästar på graman vid uteritt i högre gångarter som trav och galopp med näsan och halsen som en ostkrok och vräkande på bogarna och helt bakom hjälperna så ja - många gånger.

Snubbelrisk utifrån det finns självklart också tänker jag precis som @caballus påtalar.
En häst på kort graman kan inte slå sig loss/fri , än mindre balansera sig om den hålls kort på gramanen .Det är därför den ofta är så effektiv på de som vill gå uppåt/resa sig .
Tråkigt att du har sett det, inte riktigt rätt använd. :cautious:

Jag använder gärna graman vid uteritt, men bara så man kan hindra hästen från att ta upp huvudet väldigt högt, utan att man har kvar det någonstans där man vill ha den, man blir starkare i galoppen, utan att behöva betsla upp, har den gärna på sidorna.

Nu har vi hittat favoritbettet hackamore så det var väldigt länge sen jag hängde på en graman. Men jag gillar både den och pelham med dubbla tyglar, red på det en period också. För att svara på trådstartaren.

Båda metoderna gillar jag, av anledningen att man kan använda båda tyglarna vid behov, annars bara rida på övre. Och graman bara när man behöver, till exempel om hästen blir stark i galoppen. :)

Ja, sett det hända på ridbana såväl som i skog över stock o sten att hästar snubblat och slagit sönder knän.
Varit med om häst som stegrat över med inspänningar och brytit nacken, men sånt ska väl inte heller hända.

Säger inte att ni inte ska rida med graman, men var försiktiga, det är ett starkt tvångsmedel.

Liknande trådar

Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 378
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 457
Senast: palle
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 862
Senast: Balahé
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama