Okej. Frågan kvarstår dock.JAG använder inte graman öht, men tack för att du frågar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Okej. Frågan kvarstår dock.JAG använder inte graman öht, men tack för att du frågar!
Beror ju helt och hållet på vilken position man placerar hästen i, hur hårt man håller i gramanen och hur snabb man är med eftergiften. Så rent konkret är det fullt möjligt att med en stark hand låsa huvud/hals i en position där hästen inte har styrka att dra tygeln ur handen för att återfå balansen. Inte alls omöjlig situation med en stark, pullande häst och en farträdd ryttare!Okej. Frågan kvarstår dock.
Har du sett det hända? Har aldrig hört talas om något liknande.Beror ju helt och hållet på vilken position man placerar hästen i, hur hårt man håller i gramanen och hur snabb man är med eftergiften. Så rent konkret är det fullt möjligt att med en stark hand låsa huvud/hals i en position där hästen inte har styrka att dra tygeln ur handen för att återfå balansen. Inte alls omöjlig situation med en stark, pullande häst och en farträdd ryttare!
Och rent konkret på ett internetforum så får man utgå från att råd/tips/ideer är generella, där vissa skriver och många fler läser. Rent generellt är min uppfattning om graman att man oftast måste vara en sån rutinerad ryttare för att hantera den rätt, att man hamnar på en nivå där man likväl klarar sig utan. Dvs ett par snäpp över standardtrådarna i forumet ;-)
Har du sett det hända? Har aldrig hört talas om något liknande.
Tråkigt att du har sett det, inte riktigt rätt använd.Om frågan är om man (jag i mitt fall) sett hästar på graman vid uteritt i högre gångarter som trav och galopp med näsan och halsen som en ostkrok och vräkande på bogarna och helt bakom hjälperna så ja - många gånger.
Snubbelrisk utifrån det finns självklart också tänker jag precis som @caballus påtalar.
En häst på kort graman kan inte slå sig loss/fri , än mindre balansera sig om den hålls kort på gramanen .Det är därför den ofta är så effektiv på de som vill gå uppåt/resa sig .
Ja, sett det hända på ridbana såväl som i skog över stock o sten att hästar snubblat och slagit sönder knän.Har du sett det hända? Har aldrig hört talas om något liknande.