Graman eller pelham?

Problematisk

Trådstartare
Scenario: Otroligt snäll häst som tycker det är jättekul att galoppera i snön :bump: Kanske lite FÖR kul, huvudet åker upp och bromsen är lite ur funktion till och från. Det är väl egentligen inget stort problem, men utifrån hur vägarna är behöver bromsen kunna fungera hela tiden och inte när pålle känner för det (vilket är typ 80% av galoppen, minst, men som sagt inte 100%)
Till vardags går pålle oftast på ett tredelat äppelbett, både i dressyr, hoppning och uteritt. "Mer dressyr" är inte lösningen på buspigg pålle de få dagar möjlighet till långa snögalopper finns.

Så, därför. Vad hade ni valt, graman eller pelham? Spontant känner jag pelham (gärna med två tyglar), men jag vet även flera som rider med graman på sina heta hästar och tycker det fungerar bra. Jag är mer skeptisk, men vill gärna höra era åsikter :)

Scenario: Otroligt snäll häst som tycker det är jättekul att galoppera i snön :bump: Kanske lite FÖR kul, huvudet åker upp och bromsen är lite ur funktion till och från. Det är väl egentligen inget stort problem, men utifrån hur vägarna är behöver bromsen kunna fungera hela tiden och inte när pålle känner för det (vilket är typ 80% av galoppen, minst, men som sagt inte 100%)
Till vardags går pålle oftast på ett tredelat äppelbett, både i dressyr, hoppning och uteritt. "Mer dressyr" är inte lösningen på buspigg pålle de få dagar möjlighet till långa snögalopper finns.

Så, därför. Vad hade ni valt, graman eller pelham? Spontant känner jag pelham (gärna med två tyglar), men jag vet även flera som rider med graman på sina heta hästar och tycker det fungerar bra. Jag är mer skeptisk, men vill gärna höra era åsikter :)

Jag hade valt graman om huvudet åker upp, alldeles för lätt att dom knäpper av och bara kör in huvudet med pelham om dom har den tendensen och drar samtidigt.

Med graman får dom inte den chansen om du fäster på sidorna tex. Mycket bra broms :)

@Problematisk hur reagerar din på starkare broms? Min vet jag går gärna uppåt och jag har några gånger i hans ungdom ridit på graman istället när inte martingal hjälpt i kombination med vanligt tränsbett. Nu när han är äldre funkar ett jaktkandar ganska bra de gånger jag känner att jag behöver lite mer broms. Typ första galoppen på stubb brukar vara ett sånt tillfälle :p

@Problematisk hur reagerar din på starkare broms? Min vet jag går gärna uppåt och jag har några gånger i hans ungdom ridit på graman istället när inte martingal hjälpt i kombination med vanligt tränsbett. Nu när han är äldre funkar ett jaktkandar ganska bra de gånger jag känner att jag behöver lite mer broms. Typ första galoppen på stubb brukar vara ett sånt tillfälle :p

Jag har bytt ner mig med vardagsbettet till ett mildare eftersom hon är känslig i munnen och inte gillar när man tar tag i henne, då kan hon skutta både fram och bak. Lite av en drama queen :cautious:
Jag tänker ändå att med pelham kan jag rida med två tyglar, så behöver jag bara ta i "nödbromstygeln" när det lite akut måste ta stopp NU. Graman kan man väl också få lite samma funktion med? Men jag har inte ridit med graman mer än ett par gånger, så är lite osäker där.
Jaktkandar är ett bett jag gillar på många hästar, men jag har inte hittat nåt som jag tror kan passa lilla damen :p

Jag har bytt ner mig med vardagsbettet till ett mildare eftersom hon är känslig i munnen och inte gillar när man tar tag i henne, då kan hon skutta både fram och bak. Lite av en drama queen :cautious:
Jag tänker ändå att med pelham kan jag rida med två tyglar, så behöver jag bara ta i "nödbromstygeln" när det lite akut måste ta stopp NU. Graman kan man väl också få lite samma funktion med? Men jag har inte ridit med graman mer än ett par gånger, så är lite osäker där.
Jaktkandar är ett bett jag gillar på många hästar, men jag har inte hittat nåt som jag tror kan passa lilla damen :p
Du får kanske prova båda alternativen helt enkelt ;)

Jag väljer graman som nödbroms, har fungerat bäst på de hästar jag mött.

Skarpare bett har jag aldrig känt mig trygg på då jag tycker att det är lättare för hästen att bara knäppa av och dra iväg. Men det är ju också individuellt hur hästen reagerar.

Det är nog så illa att du måste prova vad din häst funkar på, det är så olika. Min blev extremt stressad av gramanen även som nödbroms.

Mitt känsliga sto som rids och tävlas på vanligt tränsbett till vardags klarar inte alls av graman. Hon blir superstressad av att "fastna" med huvudet. Provade en gång på uteritt med sällskap, efter det bytte jag till babypelham med två tyglar och det funkade mycket bättre - hon överdramatiserar halvhalterna i galopp på det bettet men det är mer frustration än stress vilket är hanterbart på ett helt annat sätt för mig.
Har sedan dess ett eget träns med pelhamet som används på uteritter med sällskap.

Jag tycker bättre om skarpare bett än graman.

Min ena sättet mulen mot bringan med graman om jag har det som nödbroms, han kan även försöka även med bett om han vill gå fortare än jag vill men det kan jag avhjälpa med uppresande tygeltag så han aldrig hamnar där från första början.

Beror på hästen (och rytttaren).

Jag tycker många hästar med graman ute om de ska ridas i fullt tempo och i grunden inte är på hjälperna, blir sämre etter värre på graman . De viker bara in näsan, vräker sig på och blir bakom hjälperna totalt .
Jag hade hellre utifrån hur hästen beskrivs isåfall betslat upp, om den ska galopperas ute just då i snön .

Graman ute på häst tycker jag endast är lämpad om anledning är att hästen typ har tendens av olika anledningar att resa sig.

Senast ändrad:
pelham med delta på uteritt. Mkt förhållningsr, tempoväxlingar, se till att hästen hela tiden är vaken för hjälperna och ge den nåt att göra, nåt nytt att vänta sig. Då har du en häst som väntar på ditt kommando istället för att dra fullt ös i snön :o
Gramanen blir för statisk, risk att gå omkull om hästen snubblar då den inte kan balansera upp sig med hals/huvud.

Jag använder aldrig graman. Gillar inte det alls så jag säger babypelham med två tyglar eller delta. Finns korta och längre delta beroende på hur pass "snabbt" du vill kunna ta i tygeln.

pelham med delta på uteritt. Mkt förhållningsr, tempoväxlingar, se till att hästen hela tiden är vaken för hjälperna och ge den nåt att göra, nåt nytt att vänta sig. Då har du en häst som väntar på ditt kommando istället för att dra fullt ös i snön :o
Gramanen blir för statisk, risk att gå omkull om hästen snubblar då den inte kan balansera upp sig med hals/huvud.

Varför delta? :)

Tänkte uppdatera. Nu har snön försvunnit, men en tur i snön hann vi iallafall med. Valet föll på pelham med två tyglar. Funkade alldeles utmärkt! De få gånger jag behövde en lite tydligare broms fungerade det jättebra att ta i "stångtygeln".

Själva mundelen verkade få bra betyg av lilla damen också, så nu ska jag köpa ett likadant fast vanliga bettringar. (Eller ännu hellre baucher eftersom jag tror hon skulle gilla hur stilla det ligger, men det finns väl inte raka, gummiklädda baucherbett?)

Själva mundelen verkade få bra betyg av lilla damen också, så nu ska jag köpa ett likadant fast vanliga bettringar. (Eller ännu hellre baucher eftersom jag tror hon skulle gilla hur stilla det ligger, men det finns väl inte raka, gummiklädda baucherbett?)

Beris har men då är det ju utan metallkärna, annars hade jag tittat på "travbett". Inte riktigt likadant men likvärdigt.

Beris har men då är det ju utan metallkärna, annars hade jag tittat på "travbett". Inte riktigt likadant men likvärdigt.

Ja, jag är jättesugen på ett beris, men plånboken tillåter inte det nu :(
Travbett, menar du "halvcheek" då? Isåfall borde väl det vara som ett helt vanligt bett med fasta ringar bara? :)

Hur hårt har du gramanen om det blir statiskt och risk att gå omkull?
Jag red ut jättemkt med graman på min förra häst, aldrig varit med om att det skulle bli snubbelrisk. Men jag hade den lös såklart. Finns inget syfte att ha den kort hela tiden.

Hur hårt har du gramanen om det blir statiskt och risk att gå omkull?
Jag red ut jättemkt med graman på min förra häst, aldrig varit med om att det skulle bli snubbelrisk. Men jag hade den lös såklart. Finns inget syfte att ha den kort hela tiden.

Precis!

Red också väldigt ofta med graman på mitt sto som gärna gick uppåt eller började snurra om det inte passade och då var det kanon att kunna ”hålla ner” henne samtidigt som jag fick gratis rakriktning av gramanen (fäste på sidorna).

Men då hade jag ju halvlånga tyglar ihop med gramanen så att det fanns rum för henne att ta sig framåt så att säga.

Hellre ett kontrollerat lufthopp framåt än backning och stegring :p

Liknande trådar

Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 378
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 457
Senast: palle
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 862
Senast: Balahé
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama