Vegetabilie, då. Nöjd? Svamp är ju inte animaliskt och inte spannmål. Jag räknar den som grönsak i matlagningen.Men svamp är ju inte en grönsak.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vegetabilie, då. Nöjd? Svamp är ju inte animaliskt och inte spannmål. Jag räknar den som grönsak i matlagningen.Men svamp är ju inte en grönsak.
Off topic men ... Just havregrädde (jag köper Oatleys iMaten) tycker jag är mycket godare i mat än vanlig grädde. Man slipper den där lite mjölkiga smaken och får en djupare och godare smak. Tips även om man i vanliga fall använder mejeriprodukter. Havregrädde är en höjdare!Med havregrädde. Inga ägg. Och alspånsrökt tofu!
Funderar på varför flertalet stoppar i ärtor i carbonara? (Fan så räligt) Vill man ha grönsaker till så lägger man dom bredvid, helst på egen talrik.
Känns lite som "skolmats-risotto" vanligt ris, ingen parmesan och en påse med ärtor/paprika och ärtor... Totalt snustorrt.. Sådär ungar, idag blir det risotto på vårt sätt
Det där med att ha ärtor i; kan det vara något som kommer från att man ätit pasta alla papalina, tro? Det påminner ju en del om carbonara men är onekligen mindre strikt när det gäller varianter, t ex grädde/inte grädde, och ärtor är en ingrediens som förekommer i de flesta recept.
Fast svamp och sparris förekommer ju rätt ofta i risotto även på restaurang och det är gott. Men dom där jäkla ärtorna, dom har man till kokt fisk tycker jagJag har grönsaker i all mat. Jag tycker det blir för stabbigt annars. Varför skulle man vilja ha grönsakerna på en tallrik bredvid? Man vill ha grönsakerna i maten av samma anledning som man inte vill äta osten separat på en tallrik bredvid - det är ju när den är i maten som det blir gott.
Sen är jag personligen inte så förtjust i just ärter, så jag tar hellre svamp. Men många gillar ju ärter.
Jag har för övrigt grönsaker i risotto också. Men inte fryst ärtermajspaprika, förståss. Utan svamp eller sparris eller nåt annat gott.
Framför oatlys är god! Supergod i potatismos (min yngste son är känslig för mjölk så vi använder oftast havrebaserat istället för mjölkprodukter.)Off topic men ... Just havregrädde (jag köper Oatleys iMaten) tycker jag är mycket godare i mat än vanlig grädde. Man slipper den där lite mjölkiga smaken och får en djupare och godare smak. Tips även om man i vanliga fall använder mejeriprodukter. Havregrädde är en höjdare!
Helt fruktansvärt Ofta kunde dom även byta ut riset mot pyttesmå pastasnäckor. Det va så jävla torrt att man kunde ha det som grus i sandlådan.Just den där förbannade "risotton" Jag minns när jag gick i skolan och det skulle serveras risotto. Mums, tänkte jag i förväg. Yuäck, tänkte jag efteråt. Det var ju bara vanligt jäkla kokt ris med sådana där frysgrönsaker i
Pasta utan grönsaker är i mitt tycke knappt ätbart. Superstabbigt. Sen om man specifikt tycker om ärter eller inte är väl mer en smaksak. Men nån sorts grönsak behövs för att lätta upp pastan.Fast svamp och sparris förekommer ju rätt ofta i risotto även på restaurang och det är gott. Men dom där jäkla ärtorna, dom har man till kokt fisk tycker jag
Jag har alltid grönsakerna bredvid till pastarätter, tycker inte det blir gott att blanda ihop. Skillnad med tex thai, men då har man ju nudlar och inte vanlig pasta.
Jag tycker inte det lättar upp ett skit att ha dem i så alla är vi olika, jag har dem gärna bredvid, råa som tillagade. Enda gången jag tycker det gör sig med tillagade grönsaker i pasta är i pasta pomodoro. Men det är ju en egen rätt.Pasta utan grönsaker är i mitt tycke knappt ätbart. Superstabbigt. Sen om man specifikt tycker om ärter eller inte är väl mer en smaksak. Men nån sorts grönsak behövs för att lätta upp pastan.
Det gäller iofs mat i allmänhet, jag vill ha mina grönsaker tillagade och i maten, inte råa på ett fat bredvid.
Det är klart vi alla är olika, det har väl blivit uppenbart i den här tråden om inte annat.Jag tycker inte det lättar upp ett skit att ha dem i så alla är vi olika, jag har dem gärna bredvid, råa som tillagade. Enda gången jag tycker det gör sig med tillagade grönsaker i pasta är i pasta pomodoro. Men det är ju en egen rätt.
Ärtor är jättegott! Men inte till pasta.
Om inte grönsaker lättar upp pastan för dig, hur gör du för att lätta upp den då? Hur gör du din carbonara (t ex) lättare och inte så stabbig som den blir med bara animalier?
Det är klart vi alla är olika, det har väl blivit uppenbart i den här tråden om inte annat.
Som sagt, för mig är pasta utan grönsaker stabbigt och oaptitligt. Men det innebär ju inte att jag inte tycker andra får låta bli grönsakerna. Jag antar att om man vant sig vid att ha grönsaker i maten, så saknar man dem om de saknas? Tycker grönsaker (eller frukt och bär om det är en kaka) adderar lite variation i konsistensen, lite saftighet, variation i smaken - och gör maten nyttigare, dessutom. Problemet med vår kost är ju i regel att vi äter för lite frukt och grönt, inte för mycket…
Om inte grönsaker lättar upp pastan för dig, hur gör du för att lätta upp den då? Hur gör du din carbonara (t ex) lättare och inte så stabbig som den blir med bara animalier?
Jag fattar inte heller hur svamp tex skulle kunna lätta upp en carbronara, det är ju skitstabbigt oavsett gärna sallad till, som komplement! Eller för all del svamp i också, men bara för att jag gillar svamp, tycker svamp på inget sätt ”lättar upp”Fast "pasta utan grönsaker" kan ju också betyda olika saker. Jag gör carbonara (och även versionen med grädde) utan grönsaker, tycker inte att det skulle "lätta upp" pastan att ha grönsaker i. Däremot så är det självklart för mig att måltiden som sådan innehåller grönsaker. Dvs jag har kanske hälften grönsaksfri pasta carbonara, och hälften sallad/grönsaker på annan tallrik. Inte för att lätta upp rätten men för att lätta upp måltiden
Fast det heter pizza även om du byter ut botten mot något annat än den traditionella jästdegen. Det finns surdegspizza, det finns bakpulverpizza och det finns t o m pizza helt utan mjöl. En Margherita är för mig något med tomat och ost. Osten kan vara något annat än mozzarella, såsen kan vara lite olika smaksatt och ibland har de piffat till den med några blad basilika. Det finns inte ETT recept, det finns en generell inriktning.Namnskyddat eller ej så är det ju fortfarande inte carbonara? En pizza margherita fortsätter inte vara en pizza margherita om jag har på svamp och räkor.
Fast det heter pizza även om du byter ut botten mot något annat än den traditionella jästdegen. Det finns surdegspizza, det finns bakpulverpizza och det finns t o m pizza helt utan mjöl. En Margherita är för mig något med tomat och ost. Osten kan vara något annat än mozzarella, såsen kan vara lite olika smaksatt och ibland har de piffat till den med några blad basilika. Det finns inte ETT recept, det finns en generell inriktning.
Jag låter ju inte bli att äta grönsaker bara för att dem inte är nerblandade i maten, jag vill ha dem sidan om, gillar ha dem lite krispiga och friska i smaken för att bryta av.Det är klart vi alla är olika, det har väl blivit uppenbart i den här tråden om inte annat.
Som sagt, för mig är pasta utan grönsaker stabbigt och oaptitligt. Men det innebär ju inte att jag inte tycker andra får låta bli grönsakerna. Jag antar att om man vant sig vid att ha grönsaker i maten, så saknar man dem om de saknas? Tycker grönsaker (eller frukt och bär om det är en kaka) adderar lite variation i konsistensen, lite saftighet, variation i smaken - och gör maten nyttigare, dessutom. Problemet med vår kost är ju i regel att vi äter för lite frukt och grönt, inte för mycket…
Man vill kanske ha en carbonara som görs på rätt vis och den innehåller inte en massa grönsaker och annat. Kan däremot väl tänka mig servera lite grönsaker till någon gång, men inte i maten. Om vi nu ska prata om "man".Jag har grönsaker i all mat. Jag tycker det blir för stabbigt annars. Varför skulle man vilja ha grönsakerna på en tallrik bredvid? Man vill ha grönsakerna i maten av samma anledning som man inte vill äta osten separat på en tallrik bredvid - det är ju när den är i maten som det blir gott.
Sen är jag personligen inte så förtjust i just ärter, så jag tar hellre svamp. Men många gillar ju ärter.
Jag har för övrigt grönsaker i risotto också. Men inte fryst ärtermajspaprika, förståss. Utan svamp eller sparris eller nåt annat gott.
Fast bara för att man inte har i grönsaker i en rätt som inte innehåller grönsaker betyder ju inte det att man inte äter grönsaker alls. Man har bara i det i just den specifika rätten då den inte görs på det viset.Det är klart vi alla är olika, det har väl blivit uppenbart i den här tråden om inte annat.
Det är klart vi alla är olika, det har väl blivit uppenbart i den här tråden om inte annat.
Fast nu pratade vi ju om pasta generellt, inte bara pasta carbonara. Jag tycker ingen pastarätt blir god utan grönsaker i. Oavsett vilken pastarätt det är - utan grönsaker i blir pasta stabbigt.Fast bara för att man inte har i grönsaker i en rätt som inte innehåller grönsaker betyder ju inte det att man inte äter grönsaker alls. Man har bara i det i just den specifika rätten då den inte görs på det viset.