"Grå" halm = dålig halm?

nyaste

Trådstartare
En liten fråga, om halmen är "grå" betyder det då genast att den är dålig, och att man inte ska ge den till hästarna? Den luktar inte konstig, dammar inte, och inget mögel har hittats, men den är inte alls sådär gul och fin som halm brukar vara, utan liksom "grå" och tråkig. En del balar är vetehalm, andra havrehalm.

Sv: "Grå" halm = dålig halm?

Färgen kan bero på att halmen legat ett tag på fältet innan den pressats och blivit solblekt. Men det kan också beror på att den varit blöt och fått ligga och torka innan pressning. Ja så kan lagringen av halmen också spela in, många lagar ju storbalar utomhus.
SÅ om den går att använda eller ej beror på varför den har fått färgen. Vet man inte orsaken så är det både enkelt och säkert att göra en hygiensikanalys av den och få reda på om den går att använda eller ínte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 901
Senast: Fetaost
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 225
Senast: TinyWiny
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka