Gott torrt foder..

Anna-KarinO

Trådstartare
Sitter nu och klurar på vad sjutton jag ska ge min extremt kräsna hästepöjk för foder på morgonen. Han är svår att hålla i vikt så behöver stor mängd protein, men samtidigt är han pigg som få så energimängden vill jag helst inte öka på.
Fodret måste vara torrt på morgonen, vilket är synd då han gärna äter kli-gröt (vilket jag blandar de andra målen med).
Har testat lucern (pellets och strå) och müsli från två tillverkare men de ratas efter nån vecka..
Nån som har bra tips vad jag kan ge?

Sv: Gott torrt foder..

Japp, det är det jag har. Visste inte ens att de fanns med melass, vilka märken har de?

Salsa naturell grön gillar min som spottar och fnyser åt lucern. Gräspellets med mycket protein :)

Det är små pellets. Hade också tänkt tipsa om det, har inte träffat på en häst som inte tyckt om det.

Va i foderbutiken igår och kollade runt men de hade inte någon av de du tipsar om. Ska kolla ett till ställe efter helgen, men tror inte heller de ha de märkerna. Beställer man de som special leverans?

Hippo Alfa vet jag att de har.. Det går alltså hem hos hästar trots att de är pellets?

Min pålle föredrar både hippos alfa och champ pelletar framför müsli, ofta är det nog vi människor som tycker det ser godare ut med müsli...

Fodret måste vara torrt på morgonen, vilket är synd då han gärna äter kli-gröt (vilket jag blandar de andra målen med).
Har testat lucern (pellets och strå) och müsli från två tillverkare men de ratas efter nån vecka..
QUOTE]

Jag hade inte vågat ge torra lucernpellets eftersom de sväller så fort och mycket (foderstrupsförstoppning).

Du skriver också "Det går alltså hem hos hästar trots att de är pellets? " och jag tolkar det som att din pålle helst undviker pellets/torrt foder. I så fall kanske det är så att han har problem med tänderna - pellets är hårda att tugga sönder! Våra hästar hade foderinpackningar resp lös tand och tandläkaren rekommenderade oss att blöta ALLT foder (någon dl bara för att få i dem mineralerna) och vid nästa besök var besvären borta!

Så varför måste det vara torrt på morgonen? I ett stall vi stod i gjorde vi i ordning en vattenflaska på kvällen. På morgonen efter utsläpp i hagen hälldes foder och vatten upp i krubban så det var klart tills insläpp (tyckte dock det var lite äckligt med så lång och "öppen" blötläggning - det fanns gott om möss i det stallet). Om ni ber snällt kanske stallägaren kan blanda vatten och foder i en lös gummikrubba och låta det svälla en stund innan den ställs in i boxen? Kraffts lucernpellets svällde på nolltid, tycker att Kvarnbyfoders tar lite längre tid.

Alfa-pelletsen är mycket mindre än vanlig pellets, mitt föl tuggade de obekymrat när hon var två månader gammal.

Hästar blir INTE pigga av hög mj! Dom blir snarare tjocka och lata. ^^

Låter som du ger din häst för mkt protein och för lite energi faktisk, då kan den inte lägga på sig, det blir bara jobbigt för kroppen att hantera. Ge en stor giva med tex betfor, som ger långsam och nyttig näring, på kvällen och en mindre mängd musli på morgonen?

Skulle också kollat upp magen. Kräsen och tunn skriker i princip magsår/magproblem.... Hästar är matglada djur, extrem kräsenhet är ett tecken på att något inte är som det ska vara. Tex stress eller sjukdom.

KL
Svarar alla tre på en gång här..
Fodret måste vara torrt på morgonen för att de som morgonfodrar ställer hinkarna i varandra. Det ska gå så fort och smidigt som möjligt på morgonen, så är de inskrivna rutinerna där vi står.
Däremot på kvällen gör jag en jättebalja med lucern och kligröt just nu som han får smaska på.
Har denna veckan gett bara en näve lucernpellets med morötter nu på morgonen, snart är det betessläpp så har valt att vänta till hösten innan jag börjar experimentera igen. Hippo Alfa som rekommenderades är något jag nog kommer testa.

Tänderna är det inga problem med, kollade varje år av erkänt bra veterinär med kunskap inom ämnet.

Har inte ens haft en tanke på att han kunnat få för låg MJ. Har haft foder med högre MJ innan men då tyckt att han haft ett "häftigt humör". Nu är han full av energi (lycka till med att få honom trött den som vill testa..) men med ett jämnare humör. Fast de skulle i och för sig kunna bero på att han börjar bli lite mer mogen i sättet. Ska ha de i bakhuvudet! Betfor har vi ju ändå i stallet så kan testa de.

Magen tror jag som amatör att det inte är några problem med. Bajsen ser fin ut och magen kurrar som den ska. Finns det nåt mer man kan kolla efter? Visst skulle jag kunna ta ut veterinär men känns onödigt när jag inte tror att det är där problemet ligger. Han äter alltid all ny mat någon vecka eller två och sen börjar han rata den tråkiga torra maten. Kanske ska nämna att han lägger all mat i blöt, även blött ensilage.

"Alfa-pelletsen är mycket mindre än vanlig pellets, mitt föl tuggade de obekymrat när hon var två månader gammal."

För mig är vanlig pellets som Alfan i storlek, sen är det Kraffts "stora" pellets som jag tror Görel kallar vanlig pellets!

Hippo, Edel, Mustang och Vitafor har pellets som är i storlek med Alfan, i varje fall de sorter jag sett! Vitafors mineralpelletsar är ännu mindre!

Jag har aldrig sett någon annan pellets i den storleken, men jag fodrar vanligtvis inte med färdigfoder. Gav alfan när de behövde stödfodras under betet.

Liknande trådar

Foder & Strö Är det nån som har nåt förslag på ett kraftfoder som innehåller MYCKET protein och lite energi, så lite som möjligt? Ett foder som inte...
2
Svar
20
· Visningar
3 745
Senast: kryddan
·
Foder & Strö Jag funderar på hur jag ska lösa fodret i vinter. Just nu får hästen uppblötta pellets till frukost(kraft protein), men jag gör iordning...
Svar
12
· Visningar
1 481
Senast: Dorinda
·
E
Foder & Strö Jag har en ganska kräsen häst när det gäller kraftfoder. Och det är inte lätt att hitta ett foder som passar honom. Höet äter han...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 138
Senast: Em_E_liE
·
Foder & Strö Fullblodet har svårt att få i sig tillräckligt med protein. Han har fri tillgång till både hö och hösilage. Höet har riktigt bra...
2
Svar
36
· Visningar
1 926
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024