Proteinrikt foder

Sv: Proteinrikt foder

Är rätt så säker på att vi har krafft groov alfa om jag inte förvirrat till det helt. Är på väg ner till stallet, kan försöka kolla på säckarna om jag kommer ihåg.
 
Sv: Proteinrikt foder

Nej, någon alfa hos krafft finns inte. Melass i luzern? För att hålla ihop pelletsen då eller? Det sänker ju kvoten, låter knas men är kanske ett måste. Är inte förtjust i Krafft heller även om jag just nu ger deras pluss grön.

Mustang protein+ är också ett av de mer proteinrika fodren på marknaden, tror de ligger på 135 g/kg där även Kvarnbyfoders luzern ligger.
 
Sv: Proteinrikt foder

Jasså, där ser man, måste ha läst fel då. Var inne och kollade på Kvarnbys hemsida då det bara står råproteinmängden på påsen och inte den smältbara. Det gör inte mig något dock, mer protein åt folket...hm, eller var det hästen? :D
 
Sv: Proteinrikt foder

Jag hade visst förvirrat till det och nu vet jag varför mitt foder inte fanns på krafft produktlista :angel:

Det var Hippo Groov alfa jag har.
Får skylla på mitt guldfiskminne :crazy:
 
Sv: Proteinrikt foder

Det var ju exakt det jag sa.

Men vad är det nu du vill använda? Jag tycker personligen att du - efter att ha räknat - ska prova att ge Alfa som enda kraftfoder.
 
Sv: Proteinrikt foder

jag började ge hippo breed till min...
din gossa kanske oxå vill bli fölmärr? :angel:
(inte för att min är det men men ;))
 
Sv: Proteinrikt foder

Har du läst mina andra inlägg?

Där har jag skrivit att han går på müslin och groov endast just nu pga en övergångsperiod. Tycker du att jag ska skippa även havren? Grooven är pellerad och jag fick höra nyligen att pellerat inte är bra för hästens mage!?

Havre kan ge en laxerande effekt, så jag skulle föreslå att du ger kross(krossad havre och korn blandat;) )

Angående att pellets inte är bra för magen: Eftersom pelletsarna är så hårt ihoppressade är det svårt för hästens mage att ta hand om och ta upp allt protein i dem. Men om du blöter upp dem funkar det toppen:banana:

Måste bara fråga Lovisaleonora_ varför du inte tycker om Krafft??
 
Sv: Proteinrikt foder

Då är det Hippo jag helst vill ge eftersom det är det unghästen går på.

Jag har analysen på höet och hösilaget nu och tänkte försöka börja kika lite på det. Men hur sjutton ska jag kunna göra en ordentlig foderstat när han hela tiden ändrar hur mycket han äter? I en månad har han ätit i princip bara hö och idag när jag kom ner var hösilagetnätet tomt men inte höet :confused:
Krubban var tom också!

Men skippa havren helt? Av vilken anledning då?
Han är ingen individ som blir stissig av havre.
 
Senast ändrad:
Sv: Proteinrikt foder

Då är det Hippo jag helst vill ge eftersom det är det unghästen går på.

Jag har analysen på höet och hösilaget nu och tänkte försöka börja kika lite på det. Men hur sjutton ska jag kunna göra en ordentlig foderstat när han hela tiden ändrar hur mycket han äter? I en månad har han ätit i princip bara hö och idag när jag kom ner var hösilagetnätet tomt men inte höet :confused:
Krubban var tom också!

känner igen det där... min dam har gått från 5kg i kvällsnätet till att peta i sig 2-3kg... *suck*
men krafften skulle hon aldrig lämna nu för tiden (möjligvis petar man ut hippo lin) :)
 
Sv: Proteinrikt foder

Jag tycker bajset ser bra ut, varken för hårt eller löst.

Korn ska, vad jag hört, inte vara bra för hästar. Krossad havre, finns det att köpa eller måste man krossa själv? Hur mycket skiljer det sig i pris i sådana fall (kross har vi inte men det har varit tal om att köpa en, ganska länge).

Hur mycket vatten talar vi om då?
Unghästen som får lucern, havre och pellets blandat, kan man hälla i vatten där även om det är annan mat? Hur länge ska det stå att dra innan och hur länge som max?
 
Sv: Proteinrikt foder

Frustrerande är det. Min häst får i sig 5-6 kg hö/hösilage per dag och vilken normal storhäst ger man det? :crazy:
 
Sv: Proteinrikt foder

asså förkrossad havre e "värdelöst"... den ska vara nykrossad för att innehålla någon form av näring...


ja va gör man... hö.. att det ska va så svårt att tugga ;)
 
Sv: Proteinrikt foder

asså förkrossad havre e "värdelöst"... den ska vara nykrossad för att innehålla någon form av näring...
Näringen försvinner inte, däremot härsknar fettet i kärnan snabbt när den öppnas och exponeras för syre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 344
Senast: CFrisk
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 465
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 728
Senast: Jiovedi
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp