Kräsen häst som lätt stressar...

Sv: Kräsen häst som lätt stressar...

Har du kollat med labbet som gjorde analysen om det kanske blev fel på ditt papper? Låter märkligt att Ca, P, Mg o K alla har så små värden att det inte än lönt att skriva ut.
// Linda

japp och inte svavel heller, men allt annat var med! Trodde det bar fel vi också, men det var det inte. har kollat upp det.

TS: 87,2
MJ: 8,1
Smb.rp: 31,6

Behov
TS: 5.0
MJ: 77.5
Pr: 465.1
Ca: 29.9
P: 19.4
Ca/P: 1.5
Mg: 11.6
Se: 1.0

Har räknat på kraffts produkter:

8kg hö
1,25 kg krafft protein
0,1 minner vit

ger:

78,1MJ
503 smp
30,5 ca
19 p
8,5 mg
1,5 selen

Räknade lite snabbt, men tror att det blev rätt....

Oj oj oj...

Service minsann. Räknad foderstat. ;)

Tack bör jag ju säga i alla fall. Men sedan för att (kanske) göra dig besviken så måste jag säga att jag inte kan (ska nog säga vill inte) ge honom så lite hö i det här kalla vädret...

Kan ju ge mer hö och mindre kraftfoder dock. Så jag provar och ser om han äter kraffts proteinfoder till en början. Sedan fipplar jag om foderstaten åt honom. :)

Jag är väldigt dålig på hippo fodrena men ska kolla upp det och se. :d Tack för tipset.

Han åt inte lucern-pellets, men om du testar lucern hack istället? Då får han ju också lite att tugga på istället för höet som tyvärr har för lite protein för att det ska fungera att ge särskilt stora mängder.

/Camilla

Har tänkt på lusernhack, men inte vågat testa det ännu. Kan vara värt ett försök. Precis som så mycket annat. :D

Oj oj oj...

Service minsann. Räknad foderstat. ;)

Tack bör jag ju säga i alla fall. Men sedan för att (kanske) göra dig besviken så måste jag säga att jag inte kan (ska nog säga vill inte) ge honom så lite hö i det här kalla vädret...

Kan ju ge mer hö och mindre kraftfoder dock. Så jag provar och ser om han äter kraffts proteinfoder till en början. Sedan fipplar jag om foderstaten åt honom. :)

tyvärr är du tvungen att ge 'lite' hö.

10 kg av ditt hö ger MER MJ än han behöver, men alldeles för lite protein. Lägger du på proteinkraftfoder får du ÄNNU mer MJ.

Du kan heller inte komplettera ditt hö med halm, det blir ännu värre.

Det där är baksidan med lågkvotshö, och anledningen jag undrade om du kunde byta.

För du har tyvärr bara två val - lite hö eller tjock häst =/

Ja, då blir det nog lite hö jag väljer. Får använda hönät så han får längre tuggtid istället, eller nått liknande. ;)

tyvärr är du tvungen att ge 'lite' hö.

10 kg av ditt hö ger MER MJ än han behöver, men alldeles för lite protein. Lägger du på proteinkraftfoder får du ÄNNU mer MJ.

Du kan heller inte komplettera ditt hö med halm, det blir ännu värre.

Det där är baksidan med lågkvotshö, och anledningen jag undrade om du kunde byta.

För du har tyvärr bara två val - lite hö eller tjock häst =/

Kan bara hålla med!

Till TS, tro mig jag gillar verkligen inte att räkna foderstat med så lite hö, men i ditt fall så finns det inte så mycket annat att välja på. Det skulle vara om du byter hö då...

Min egen som tränas och tävlas äter endast hö och mineraler, det är helt klart den typen av foderstat som jag eftersträvar. Tyvärr är det helt omöjligt med ditt hö..:S

Mm. och som sagt, vill han äte lucernhack är det jättebra.

Ang provpåsar etc, har du eget stall, eller kan du kanske fråga runt lite hos vänner och bekanta om du kan få lite att prova med? Just för att slippa köpa massa dyra säckar som han inte äter? (Vet hur det är, grannens kossor åt svindyrt lucernhack i höstas, eftersom mitt kräsna fullblodsskrälle som det var meningen skulle äta det - vägrade. Och kastat okänt antal säckar med olika foder av samma anledning..)

Förstår inte... varför ge mer kraftfoder om h*n är lättfödd, är ju bättre med mer hö då... De blir inte tjockare av hö än de blir av kraftfoder, vist de kan få lite större buk om de äter mkt grovfoder, men det är inte fett...

Har räknat lite på din foderstat.
Om h*n äter 12 kg hö får den i sig 99Mj och 372G SmRp alltså för mkt MJ och för lite SmRp, får den 10kg hö får den 81MJ och 310g Smrp.
Om hästen ser okej ut i hullet skulle jag behålla hö mängden (om det är möjligt) och ge 0.3 kg krafft protein, då blir proteinbehovet täckt.
Annars får man minska lite på höt, men tkr inte den ska under 10kg och ge ca 1,2 kg krafft protein.
Lusern är ju såklart ett bättre alternativ, men är ju svårt om den inte äter det, min förra häst tyckte inte heller om lusernet, men krafft protein åt han och blev riktigt fin på det :)

För att TS har ett hö med för lite protein. Hästen får proteinbrist av att äta bara hö. TS måste alltså lägga till protein med kraftfoder. Hästen får mer än sitt behov av MJ tillgodosett med 10 kg hö, dvs 10 kg hö och hästen kommer bli för rund redan då och ha proteinbrist.

Man kan inte lägga till protein utan att på köpet få ner MJ.

Ett räkneexempel (värden och behov påhittade).

Höet har 8 MJ och 30 gr smältbart protein.
Hästens behov är 80 MJ och 480 gram SRP.

10 kg hö ger 80 MJ och 300 gr SRP.

Dvs med 10 kg hö kommer hästen få precis de kalorier (MJ) den behöver. Men kommer ha proteinbrist. Den behöver 180 gram mer protein än den får. Alltså måste vi lägga till 180 gram protein.

Det kan man göra med Krafft Protein, det mest proteintäta man kan välja i princip. 330 gr SRP och 12 MJ/kilo.
0,6 kg Krafft protein ger 198 gr SRP. Dock ger det 7,2 MJ med.

Dvs totalt får hästen då 87 MJ och 498 gr SRP. Proteinbristen är täckt. Men hästen får mer MJ än den behöver, så hästen kommer bli fet.

Om vi tar bort ett kilo hö däremot, blir det totalt 72 MJ och 270 gr SRP från höet, och så 7 MJ och 198 gr SRP från kraftfoder, sammanlagt 79 MJ och 468 gr SRP. Nu är vi perfekt på MJ, och plus på proteinet. Man kan finjustera sen, och när höet är nedraget välja ett något mindre proteintätt kraftfoder.

Men där ser du problemet. MÅNGA missar att det där är den stora, feta baksidan på lågkvotshö. Man kan INTE ge fri tillgång t ex, och för en 'lättfödd' eller normalfödd måste man ofta begränsa högivan. För en lättfödd måste man begränsa enormt hårt. Min ponny exvis skulle inte kunna ha det höet, för hans behov av MJ är fyllt på 5 kg hö, men jag måste ner till 4 kg eller mindre för att 'få plats' med proteintillskottet.

Och iom att 10 kg hö ger MER än TS hästs behov, så sitter hon i samma tråkiga sits som andra med lågkvotshö.

Har räknat lite på din foderstat.
Om h*n äter 12 kg hö får den i sig 99Mj och 372G SmRp alltså för mkt MJ och för lite SmRp, får den 10kg hö får den 81MJ och 310g Smrp.
Om hästen ser okej ut i hullet skulle jag behålla hö mängden (om det är möjligt) och ge 0.3 kg krafft protein, då blir proteinbehovet täckt.
Annars får man minska lite på höt, men tkr inte den ska under 10kg och ge ca 1,2 kg krafft protein.
Lusern är ju såklart ett bättre alternativ, men är ju svårt om den inte äter det, min förra häst tyckte inte heller om lusernet, men krafft protein åt han och blev riktigt fin på det :)

Fast om hästens behov är 77 MJ, så 10 kg hö (däremot håller jag med om att det bästa är om man slipper gå under det, iaf om man inte kan ge lucernhack) och 0,3 kg KP så blir det totalt 85 MJ och 409 gr SRP. Dvs det är fortfarande skevt, kvoten blir 4,8.. Och om hästens behov är 77 MJ kommer den bli för trind. Så varför låta den både bli trind och ändå ligga på för låg kvot?

Nu kan ju hästen vara en sån som är fin i hull på 85 MJ, men kvoten är likförbaskat inte bra?

Däremot t ex
9 kg hö (73 MJ och 279 gr SRP)
½ kg KP (6 MJ och 165 gr SRP)
Ger 79 MJ och 444 gr SRP. Kvot fortfarande i underkant, 5,62 men en avsevärd förbättring.

1,2 kg KP ger 14,4 MJ, det ihop med 10 kg hö blir ju helknas? Vet inte riktigt hur du menade där?

Wow, vad ni disskuterar, och jag fattar till och med en del, haha. :laugh:

Läste igenom allt ni skrivit. :)

Ang. det här med MJ:t så undrar jag en sak. Nu när han har så himlans mycket egen motor (vet inte om jag skrev det tidigare) i sig själv så vill jag inte att han ska få i sig "för mycket" energi. Alltså överflödig energi (eller hur man säger), för det ger honom bara en massa studsbollar under hovarna och sedan bär det iväg utan kontroll. Alltså han har inte kontroll över sig själv när han blir så, och jag har knappast mer kontroll än han själv. :o (ha ha).

Därför vill jag ha ett foder med så låg energihalt som möjligt, men ändå få upp proteinet (som ni nu så snällt har hjälpt till med).

Fosfor, Kalcium och Magnesium är viktigt för att kroppen ska fungera på ett bra och harmoniskt sätt, så det börju stämma en del, annars kan det bli OTROLIGT mycket som måste ersättas av de "rena mineralerna".....Eller?

Har lite nya värden på behov. Har räknat på både data och själv nu. Självräkning ger ju betydligt nogrannare siffror (enligt mig själv och många fler. Dels för att man får med så mycket mer i räkningen än i ett dataprogram, beroende på program dock)...!

Här kommer dom nya siffrorna på min hästs behov (ej från dator):

MJ: 61.9
Smb.rp: 371.4
Ca: 21.66
P: 15.47
Mg: 9.28
Se: 2.2

Höet är ju fortfarande samma....

Så om man tar de nya värdena som jag nyss skrev (i förra inlägger alltså) och går efter dom. Då ska jag kunna ge honom 7.5kg hö :o (blir sammanlagt MJ: 60.75 Smb.rp: 237) Den blir knasens ändå. Fast så lite hö....

Vad har du för häst? Ras, ålder och hull? Det där känns spontant lågt, men vet ju inte vad du har för häst

Det är VÄLDIGT svårt att dämpa temp med fodring, och de ska inte ha för mkt energi iom att de blir trinda då, men du kan inte dra ner MJ under behovet heller för att dämpa.

Om behovet är 60 MJ så kommer du tyvärr få ett rent helvete med det där höet =/

Men vad är det för häst?

Varmblod/New Forest registrerad som Sv.ridponny. 15år. Ca 150cm i mkh. Mycket "ponny" i sättet, inte som en häst, utan det där "lilla busiga" med mycket motor och en hel del egen vilja).

Så här ser han ut idag. (kortet knäppt igår!)
http://www.pixbox.se/pic_show_id25472346.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id25472352.html

Hullet är normalt i dagens läge!!!

Och det här med MJ och fodra under hans behov var inte det jag tänkt, utan mest att jag inte vill att hans MJ behov blir täckt, men inte mer. Blir mycket stress i hagen och för övrigt och det mår ingen häst bra av....

Vad har du för häst? Ras, ålder och hull? Det där känns spontant lågt, men vet ju inte vad du har för häst

Det är VÄLDIGT svårt att dämpa temp med fodring, och de ska inte ha för mkt energi iom att de blir trinda då, men du kan inte dra ner MJ under behovet heller för att dämpa.

Om behovet är 60 MJ så kommer du tyvärr få ett rent helvete med det där höet =/

Men vad är det för häst?

Lättfödd/svårfödd, vad står han på för foderstat när han håller det hullet?

60 MJ är inte så otänkbart med tanke på ras och storlek, om han är åt det lite mer lättfödda hållet =) Dock som sagt, ju lägre behov dessto större problem med det där höet tyvärr =/

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 404
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama