Kräsen häst som lätt stressar...

Sv: Kräsen häst som lätt stressar...

Lättfödd/svårfödd, vad står han på för foderstat när han håller det hullet?

60 MJ är inte så otänkbart med tanke på ras och storlek, om han är åt det lite mer lättfödda hållet =) Dock som sagt, ju lägre behov dessto större problem med det där höet tyvärr =/

Han är nog åt det lättfödda hållet. Inte helt normalfödd, men inte helt lättfödd. Någonstans där emellan helt enkelt.

Nu har han stått utan uträknad foderstat endast för att vänja sig med kraftfodret jag använder då han tidigare gått på bara hö.

10-12kg hö/dag
½kg hestekraft (ett halvt 1kilos-mått, ej uppvägt exakta kilon alltså)
1dl miner blå
3oml b-vitamin (öm i huden vid pälsbyte och utväxt av päls)
får ibland 3dl torr betfor (uppblött) för magens skull

i början när han kom till mig fick han 3dl korn och 3dl torr betfor (uppblött) och 1 dl miner blå + b-vitamin

ja, problem med höet vet jag ju att det är nu när man börjar räkna och inte få ihop det...

Men isf ger ju bara hö mängden 80-95 mj i dagsläget och sedan tillkommer de mj som kraften innehåller... Håller han sig bra i hull osv på det har jag svärt att tänka mig att 60mj skulle räcka...

Det har jag också tänkt på. Men enligt alla siffror så skulle han hålla sig i hull på det. :confused:

Ojojoj. Förvirrande. Ska man lita på siffrorna eller strunta i dom?!

Då får man ju ändå vara orolig för att han får i sig för lite av protein, ca, p, mg och selen...!

Det kommer ta tills nästa år innan jag kan byta till ett annat hö.

Hur gör man då?

Ska jag "gå på känn"? Se hur han mår och hur han blir med fodret.

Vet ju att han blir för mycket som det är nu, alltså för mycket energi, men vill ju inte sänka värdena för övrigt, mer än det redan är...

Du ska inte följa tabellerna och bara räkna på siffrorna.
Är hästen i lagom hull på nuvarande foderstat så använd de siffrorna. Räkna inte på vad han borde få utan på vad han faktiskt får.
Tabeller är en medelhäst som igentligen inte finns. Vissa behöver mer och andra mindre.
Får han 90 MJ idag (eller vad det nu är) så räkna med att det är hans behov av energi.
Om det behövs så lura foderstats programmet med ökad vikt eller arbete till rätt energinivå för din häst.
// Linda

Det där är anledningen jag räknar själv, eftersom jag nästan undantagslöst har hästar vars behov inte stämmer med tabellerna.

Så det TS ska göra är räkna MJ behovet på det han äter idag, vilket beroende på kraftfoder borde vara iaf 90 MJ. (Och din häst är då svårfödd btw)

Men 90 MJ. Proteinet 90*6 = 540 gr SRP. Ca 0.4 *90 = 36 gram. P 0,3*90= 27 gram. Mg 0,15*90 = 13,5 gr

Selen räknas efter kroppsvikt, så vad väger hästen?

Det där är det fina med att veta MJ-behovet. Har du det kan du räkna fram alla behov utom selen på det. Så när du sen träffar rätt, tar du en lapp och skriver upp MJ och kvot. Vet du det nästa år är resten ren matematik.

Det där är anledningen jag räknar själv, eftersom jag nästan undantagslöst har hästar vars behov inte stämmer med tabellerna.

Så det TS ska göra är räkna MJ behovet på det han äter idag, vilket beroende på kraftfoder borde vara iaf 90 MJ. (Och din häst är då svårfödd btw)

Men 90 MJ. Proteinet 90*6 = 540 gr SRP. Ca 0.4 *90 = 36 gram. P 0,3*90= 27 gram. Mg 0,15*90 = 13,5 gr

Selen räknas efter kroppsvikt, så vad väger hästen?

Det där är det fina med att veta MJ-behovet. Har du det kan du räkna fram alla behov utom selen på det. Så när du sen träffar rätt, tar du en lapp och skriver upp MJ och kvot. Vet du det nästa år är resten ren matematik.

Det verkar så enkelt men ändå så svårt. Lite förvirrande. Vet inte om det är för att jag räknat foderstat i snart en vecka i sträck, inte utan avbrott, men det har bara handlat om siffror och foder nu. Jag börjar bli snurrig. Så ursäkta om jag nu fattar nada....

Har ingen exakt vikt, men tippar på ca 450-500kg. 500kg är nog det närmaste.

Det räcker för stunden om du helt sonika bara försöker bygga en foderstat som täcker följande:

90 MJ
540 gr SRP
36 gr Ca
27 gr P
13.5 gr Mg

1 mg selen

Det räcker för stunden om du helt sonika bara försöker bygga en foderstat som täcker följande:

90 MJ
540 gr SRP
36 gr Ca
27 gr P
13.5 gr Mg

1 mg selen

Hur fick du fram dom siffrorna?

Är det så mycket han får nu? Eller så mycket han behöver? (Verkar som att jag har noll koll, men frågar ju för att få bättre hum om det hela.);)

90 Mj är mellan pekfingret och tummen någonstans vad han får nu, ev får han mer, men sålänge du inte talar om vad och hur mkt kraftfoder han får kan jag inte hamna mer exakt.

Resten är enkelt framräknat.

Behovet av kalcium (Ca) är 0,4 gr Ca per MJ = 90*0,4
Behovet av fosfor (P) är 0,3 gr per MJ, och behovet av Mg är 0,15 gr per MJ.

Selenbehovet är 0,2 mg per 100 kg levande vikt, väger han 500 kg så 0,2 * 5.

Skrev jag inte kraftfoder förut? Aja, strunt samma. Vet inte exakt vad du vill veta ang. fodret så här kommer det tabell på vad han får, och värdena på varje foder. :D

Hestekraft: 0,5kg
MJ: 12,7
Smb.rp: 134
Ca: 12,1
P: 7
Mg: 2,2
Se: 0,67

Miner blå: 1dl
Ca: 120
P: 30
Mg: 60
Se:15

(30ml B-vitamin)

Får ibland även 3dl torr vetekli som blötes upp.

När han inte äter upp resten av maten eller när han vilar, vila=endast vetekli, även mineraler och b-vitamin.

Värden på detta är lite osäkert med stod detta på säcken (en del av värdena, stod inte med mer som man räknar på!):
MJ: 9.6
Smb.rp: 12.0
(Vatten:13)

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag vill veta exakt mängd kraft. ½ kilomått med HK är INTE ½ kg liksom. Du måste väga.

Men räkna på 90 MJ sålänge, ge det ett tag och se vartåt det bär. Så det är bara att börja räkna på de siffrorna du fick =)

Har du inte bara räknat på underhållsbehovet nu ? Såg bilder på din häst i en annan tråd, och tyckte den såg ut att vara i bra hull nu. Såg oxå ut som en stor häst ?

Har du inte bara räknat på underhållsbehovet nu ? Såg bilder på din häst i en annan tråd, och tyckte den såg ut att vara i bra hull nu. Såg oxå ut som en stor häst ?

Ja, nu har han blivit i bra hull, men jag har ju inte direkt problem med hans hull, nu har han bantat en del dock sedan sommarbetet och har nu blivit i fin form och hull! Han är precis över ponnymåttet!

Men det är energin som är problemet! Han går ju för mycket egen motor. Och nu har han helt plötsligt blivit turbo och det har slagit slint i huvudet på honom...:crazy: :( Han stressar upp sig så otroligt mycket att han springer fram och tillbaka i hagen tills han inte orkar nå mer, och när han inte orkar mer så springer han ännu mera. Han blir ju jätte dålig och mår inte bra av när de blir så.

Jag river av mig håret på huvudet snart (inte bokstavligt, men i alla fall). Jag vet inte vad jag ska göra för att han ska bli lugnare, och samtidigt få den energin han behöver till arbetet han ändå skall utföra i ridningen. Han behöver sitt MJ, protein och allt, men han får inte i sig det om han inte får ett kraftfoder...

:confused: Jag är verkligen förvirrad. Och jag vill, som så många andra göra det så bra som möjligt för hästen. Den ska ju inte behöva må dåligt och stressa upp sig jämt och ständigt.

Igår när jag skulle rida honom så var han så otroligt laddad att jag inte ens kunde sitta på honom. Allt han gjorde var att stegra sig, bocka och samtidigt så ville han bara springa. Och nej, det är ingenting fel på utrustningen, den är kollad!

Jag tror och är nästan bombsäker på att det är fodret! För han får inte en sådan energi av utrustningen och han blir riden ordentligt inte bara fjuttiplutt åkning, utan han kräver ju sin ryttare om han ska ridas.

Finns det inget foder som är till för sådana här hästar?

Senast ändrad av en moderator:

Du kan inte bara följa tabellerna, de är bara medelvärden va MJ behovet på vad en häst på tex. 500 kg brukar behöva.
Min förra häst ett varmblod låg väldigt över tabellen, dubbla proteinbehovet och nästan 20 Mj över tror jag, och han hade ändå bra hull då.
Mitt fullblod jag har nu ligger ca 45 MJ över sitt behov enligt tabellen och hon är ändå för mager fortfarande. Du måste fodra med ögonen oxå, brukar ha koll på tabellen så man inte kmr under den bara. Sen att ha koll på kvoterna är oxå bra.

Är den pigg skulle jag försöka ge mest grovfoder, men din häst behöver ju kraftfoder för att få i sig proteinet. Är hästen bara pigg lr är den stressad ? Många hästar är ju pigga av sig naturligt, och då är det nog väldigt svårt att få bort...

Ja, nu har han blivit i bra hull, men jag har ju inte direkt problem med hans hull, nu har han bantat en del dock sedan sommarbetet och har nu blivit i fin form och hull! Men det är energin som är problemet ju.

Du får inte blanda ihop pigghets-energi med energin i maten ,Mj. Olika saker mao. En del hästar blir jättepigga o stirriga med för lite MJ=energi i maten. Hungriga alltså och lugna med mycket MJ. Andra hästar tvärtom, för lite MJ och dom blir slöa.

Du får inte blanda ihop pigghets-energi med energin i maten ,Mj. Olika saker mao. En del hästar blir jättepigga o stirriga med för lite MJ=energi i maten. Hungriga alltså och lugna med mycket MJ. Andra hästar tvärtom, för lite MJ och dom blir slöa.

Har jag tagit fel menar du? :o:confused: Att han blir pigg av för lite MJ?

Är den pigg skulle jag försöka ge mest grovfoder, men din häst behöver ju kraftfoder för att få i sig proteinet. Är hästen bara pigg lr är den stressad ? Många hästar är ju pigga av sig naturligt, och då är det nog väldigt svårt att få bort...

Pigg och pigg, han går på mycket egen motor, men inte pigg som i hoppig och stutsig-pigg!

Och stressad blir han mest i hagen. Oftast för väldigt små och/eller okända saker...

En pigg häst springer av sig när den känner att den behöver det (väl?).

Men en stressad häst blir inte lugn efter att den sprungit av sig och brallat av sig klart, utan det fortsätter tills den inte vet annat, eller tills någon lugnar den. (skulle jag tippa på)! Och det är så min häst är!

Du kan inte bara följa tabellerna, de är bara medelvärden va MJ behovet på vad en häst på tex. 500 kg brukar behöva.
Min förra häst ett varmblod låg väldigt över tabellen, dubbla proteinbehovet och nästan 20 Mj över tror jag, och han hade ändå bra hull då.
Mitt fullblod jag har nu ligger ca 45 MJ över sitt behov enligt tabellen och hon är ändå för mager fortfarande. Du måste fodra med ögonen oxå, brukar ha koll på tabellen så man inte kmr under den bara. Sen att ha koll på kvoterna är oxå bra.

Men hur vet jag vad som blir bäst för honom då? Vet att hanklarar sig på si och så mycket hö utan att bli tjock eller mager, utan som han är nu! Dvs. 10-12kg hör beroende på väder och kyla.

sedan när deet göller kraftfodret kan jag ju ge honom massor om det vore så, men då blir han stressad i hagen istället. Och "knäpp" när man rider honom...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 404
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama