E
Em_E_liE
Sv: Kräsen häst som lätt stressar...
Han är nog åt det lättfödda hållet. Inte helt normalfödd, men inte helt lättfödd. Någonstans där emellan helt enkelt.
Nu har han stått utan uträknad foderstat endast för att vänja sig med kraftfodret jag använder då han tidigare gått på bara hö.
10-12kg hö/dag
½kg hestekraft (ett halvt 1kilos-mått, ej uppvägt exakta kilon alltså)
1dl miner blå
3oml b-vitamin (öm i huden vid pälsbyte och utväxt av päls)
får ibland 3dl torr betfor (uppblött) för magens skull
i början när han kom till mig fick han 3dl korn och 3dl torr betfor (uppblött) och 1 dl miner blå + b-vitamin
ja, problem med höet vet jag ju att det är nu när man börjar räkna och inte få ihop det...
Lättfödd/svårfödd, vad står han på för foderstat när han håller det hullet?
60 MJ är inte så otänkbart med tanke på ras och storlek, om han är åt det lite mer lättfödda hållet =) Dock som sagt, ju lägre behov dessto större problem med det där höet tyvärr =/
Han är nog åt det lättfödda hållet. Inte helt normalfödd, men inte helt lättfödd. Någonstans där emellan helt enkelt.
Nu har han stått utan uträknad foderstat endast för att vänja sig med kraftfodret jag använder då han tidigare gått på bara hö.
10-12kg hö/dag
½kg hestekraft (ett halvt 1kilos-mått, ej uppvägt exakta kilon alltså)
1dl miner blå
3oml b-vitamin (öm i huden vid pälsbyte och utväxt av päls)
får ibland 3dl torr betfor (uppblött) för magens skull
i början när han kom till mig fick han 3dl korn och 3dl torr betfor (uppblött) och 1 dl miner blå + b-vitamin
ja, problem med höet vet jag ju att det är nu när man börjar räkna och inte få ihop det...