Gott alkoholfritt?

Jag dricker ingen alkohol, har aldrig gjort och tänker aldrig göra. Men jag vill ändå ibland "festa till det" med något annat än mjölk (min annars standarddryck 1:A) till en finare middag ibland. Hittills har jag druckit Briskas (alkoholfria) svartvinbärscider, som jag tycker är väldigt god. Efter att ha druckit den regelbundet i typ 2 år har jag dock börjat tröttna lite... Provade Briskas (alkoholfria) päroncider idag, men den smakar skurmedel. :yuck:
Är det någon här på allvetande Buke, som kan rekommendera något gott och alkoholfritt? Behöver inte vara just cider utan "vad som helst med > 1% alkohol som inte smakar skurmedel". :up:
Jag har inte läst hela, men Rudenstams vita vinbär!

Jag tipsar om Xide Non Alco Lemon Dragonfruit! Finns på systemet. Vill man dessutom slippa frågor om alkoholfritt är denna perfekt. Den går under radaren och ingen märker att den är alkoholfri :)

Mvh Miks

Nu finns det också en hel del god alkoholfri öl! Slår ett slag för Easy rider från Wisby bryggeri.
Riktigt god! Finns även en hel del andra goda, både på systemet och i butik, minns dock inte några namn just nu.

Apfelschorle är jättegott! Synd att det inte finns på restaurangerna här.
I början när Lidl kom till Sverige så hade de schorle på stora flaskor. Försvann tyvärr, men häromveckan fanns det igen - och nu på småflaskor! Hoppas att det blir kvar! Annars kan man blanda själv - 50/50 eller 60/40 med äppeljuice och mineralvatten. Finns även andra varianter med bärsmak.
Annars skulle jag vilja tipsa om att hitta sådant som kanske inte försöker efterlikna alkohol. Fläderblomssaft och slånbärssaft har "vuxensmak" och passar bra till mat. Vill man kan man blanda flädersaften med bubbelvatten om man vill ha det festligare. Slånbärssaft vet jag inte om man kan köpa färdig, men är ju lätt att göra själv. Svartvinbärssaft som inte är så söt har också en bra smak till kötträtter. Druvjuice brukade min mormor servera som alkoholfritt alternativ, fortfrande faktiskt ofta ett bättre alternativ än avhalkoliserat vin. Druvjuice finns både röd och vit, men kan vara svårare att få tag på vit. Pröva i affärer med "invandrarmat".
Finns flera mycket bra äppeljuicer som flera redan har nämnt. T ex franska i "champagneflaska", finns bl a på systemet eller med olika äpplesorter (finns både från t ex musterier på Värmdö och Österlen).
Citrondricka av olika sorter, från bara "vanlig fransk": lite strösocker och pressad citron i ett glas fyll med vatten/bubbelvatten till lagom smak och garnera med citronskiva till barley water.

Tror de flesta av mina alkoholfria favoriter redan nämnts.
  • Stowford Press cider
  • Jus de Pommes Artisanal Pétillant, cider
  • Mikkeler Ambler red ale
  • Störtebeker öl
  • Richard Juhlin, mousserande
Finns andra trevliga mousserande också och flera bra vita. Fentimans Ginger Beer, Rose Lemonade och Victorian Lemonade är också kanongoda. Dels som de är men de senare två är också perfekta som drinkbas(även för alkoholfritt förstås).

Ginger Beer, den alkoholfria som finns på systemet är väldigt god, men det finns även i vanliga mataffärer (Ginger Joe).
Och jag som trott att ginger beer alltid är alkoholfritt .... får nu plötsligt se upp med vad jag dricker inser jag. Å andra sidan är det mest i USA jag dricker det och där riskerar man inte att få alkohol av misstag. /Hon (50+) som blev nekad cider (4%) för att hon inte kunde visa upp sitt pass (svenskt körkort dög inte som legitimation).

Jag blandar själv hemma, men det är gott ute på serveringar när det är varmt och blir inte så sliskigt som läsk/cider/juice. Men jag ska testa att beställa in det särskilt, det är ju enkelt att göra. Ska titta på Lidl också. :)

Jag blandar själv hemma, men det är gott ute på serveringar när det är varmt och blir inte så sliskigt som läsk/cider/juice. Men jag ska testa att beställa in det särskilt, det är ju enkelt att göra. Ska titta på Lidl också. :)
Bra idé! Mer schorle åt folket. Om vi börjar fråga efter det på uteställen så kanske det kommer!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker vin är jättegott till maten, men det är ju inte det allra billigaste och funkar inte att bjuda kompisar som kommer med bil...
2
Svar
21
· Visningar
3 839
Senast: avslutat medlemskap
·
Kropp & Själ Jag har senaste året börjat reagera annorlunda på alkohol O_o Jag vet inte om det är åldern som påverkat eller om jag har andra...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 481
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ Nu har jag ätit vegansk mat i drygt 2 veckor. Vegan kommer jag aldrig bli, mg jag har varit lakto - vegetarian (dvs vegetarian som...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 214
Senast: Andromedae
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 970
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama