Göteborgskalaset överväger könsuppdelad publik

Varför kvinnozoner? Borde vara särskilda zoner för män för mig veterligen är det inte kvinnorna som gör något fel.

Jag förstår vart de vill komma och som en snabb lösning, ja det låter ju som en lösning. Men på sikt - nej. Jag vill inte bli särbehandlad för att andra har låg moral. Det är så vidrigt att man ens ska behöva ha den här typen av problem att lösa. Men lösningen i stort ligger inte på arrangörerna.

Fler säkerhetspersonal? Även ute i publiken som står på upphöjningar för att få bättre blick över publiken? Dela in publiken i mindre sektioner för en enklare övervakning istället för ett enormt publikhav?

Jag vet inte, min erfarenhet utav konserter är Lars Winnerbäck och det brukade vara ganska lugnt.

Göteborgskalaset överväger att införa kvinnozoner där inga män får vistas, för att freda kvinnor från sexuella övergrepp.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen/article23132537.ab

Bra idé?
Vore underbart tycker jag! Finns ingen reell möjlighet att förhindra äckelgrabbar i kaoset framför scen oavsett mängd vakter, så vore en välgärning att få stå ifred och faktiskt uppleva konserten istället för tafsande grabbgäng.

Vidrigt att det ska behövas? Ja.
Hinner samhällets värderingar ändras så att äcklen skärper sig till augusti? Hardly.

Vore underbart tycker jag! Finns ingen reell möjlighet att förhindra äckelgrabbar i kaoset framför scen oavsett mängd vakter, så vore en välgärning att få stå ifred och faktiskt uppleva konserten istället för tafsande grabbgäng.

Vidrigt att det ska behövas? Ja.
Hinner samhällets värderingar ändras så att äcklen skärper sig till augusti? Hardly.

Hur gör man med de kvinnor som inte får plats i avspärrningen?

Eller så får inga män släppas in alls, vore inte det nice.

Kollektiv bestraffning. Det är svårt kan jag känna det där. Hur man än vänder och vrider sig så blir det inte riktigt rätt.
På samma sätt som att jag inte vill bli särbehandlad för att det finns as kan jag förstå andra halvan som inte heller vill bli särbehandlade för att det finns as.

Alltså kan bara män hålla sina snoppar i kalsongen, sina äckliga tankar i garderoben och bara uppföra sig som folk ska?!

Vad menar du? Kommer de ev kvinnor som inte ryms (området kan väl rimligen utökas om efterfrågan är så stor) få det sämre än annars?

Tänker att det är svårt att förutspå innan hur många kvinnor som kommer delta. Att utöka när man ser att det är fullt känns också svårt? De skriver inget om det så kan bara spekulera. Nej de skulle inte få det sämre än vad de hade haft om det inte fanns avspärrning men jag hade fasiken inte velat stå i ett publikhav där 80% av personerna än män. Läste artikeln igen och såg att det var frivilligt. Läste nog lite fort innan och uppfattade det som att alla kvinnor skulle vara i frizonen.

Tänker att det är svårt att förutspå innan hur många kvinnor som kommer delta. Att utöka när man ser att det är fullt känns också svårt? De skriver inget om det så kan bara spekulera. Nej de skulle inte få det sämre än vad de hade haft om det inte fanns avspärrning men jag hade fasiken inte velat stå i ett publikhav där 80% av personerna än män. Läste artikeln igen och såg att det var frivilligt. Läste nog lite fort innan och uppfattade det som att alla kvinnor skulle vara i frizonen.
Under pågående spelning går det ju inte förstås, men till dagen efter (pågår ju en v typ).

Jag skulle sannolikt stå i mixed zone eftersom min sambo oftast är med på spelningar, men för det fall så inte vore fallet hade jag abonnerat på en plats i kvinnozonen. Är spyless på vandrande händer. Inte ens som höggravid medelålders flodhäst slipper man, det handlar bara om makt, makt och makt och eftersom situationen gör mig maktlös pga ljudnivå och trängsel så vore det underbart att få vara ifred.

Under pågående spelning går det ju inte förstås, men till dagen efter (pågår ju en v typ).

Jag skulle sannolikt stå i mixed zone eftersom min sambo oftast är med på spelningar, men för det fall så inte vore fallet hade jag abonnerat på en plats i kvinnozonen. Är spyless på vandrande händer. Inte ens som höggravid medelålders flodhäst slipper man, det handlar bara om makt, makt och makt och eftersom situationen gör mig maktlös pga ljudnivå och trängsel så vore det underbart att få vara ifred.

Ja alltså jag säger inte att lösningen är fel (men däremot inte långsiktig). Tro mig, jag är inte särskilt impad av beteendet heller.

Ja alltså jag säger inte att lösningen är fel (men däremot inte långsiktig). Tro mig, jag är inte särskilt impad av beteendet heller.
Nej, visst är det så. Vete fåglarna hur man ska komma tillrätta med skiten dock, jag är pessimist och tänker att de som nu håller på är en förlorad generation och att fokus får läggas på dem som växer upp. Men så vill jag ju såklart inte känna...

På kort sikt är det säkert en effektiv åtgärd.
Som varande man (och därmed del av problemet, oavsett eget tafsande eller ej) så skulle en sådan uppdelning ändå göra att mitt intresse för att gå på kalasets evenemang skulle sjunka radikalt.

På kort sikt är det säkert en effektiv åtgärd.
Som varande man (och därmed del av problemet, oavsett eget tafsande eller ej) så skulle en sådan uppdelning ändå göra att mitt intresse för att gå på kalasets evenemang skulle sjunka radikalt.

Jag kan tänka mig som icke potentiell våldtäktsman att det skulle kännas lite konstigt att gå på ett evenemang där jag är misstrodd. Om man bara ser till sig själv. Jag antar dock att du förstår varför behovet efter en lösning finns.

Jag kan tänka mig som icke potentiell våldtäktsman att det skulle kännas lite konstigt att gå på ett evenemang där jag är misstrodd. Om man bara ser till sig själv. Jag antar dock att du förstår varför behovet efter en lösning finns.
Visst ser jag problemet. Men när jag väljer att gå eller inte gå på konsert så ser jag som regel just till mig själv. Tyvärr är jag inte samhällstillvänd nog för att gå på konsert och ställa mig i mansfålla som ett statement, så det fick nog vara en alldeles oerhört intressant konsert för att jag skulle göra det valet.

Som vanligt handlar det om männen, det är männen det är synd om...

Ja, genom det här ses alla män som potentiella våldtäktsmän. Ja, jag förstår att det är tråkigt att bli sedd som en sådan. Problemet på motsatta sidan är dock större. Det är värre att bli sexuellt trakasserad, våldtagen, alltid på sin vakt och alltid rädd för att bli taffsad på eller våldtagen.

Nä, det är säkert inte kul att inte bli insläppt på ett område för att en har kuk även om en aldrig skulle göra något otillbörligt med den men jag vågar lova att det är värre att bli ofrivilligt utsatt för otillbörliga saker av kukbärare.

Själv går jag inte på konserter, men hade jag gjort det hade jag nog gärna stått på en mansfri zon, då hade jag kunnat slappna av och njuta av musiken och framträdandet.

Som jag ser det är segregering fel väg att gå, in med mer övervakning och civilkurage! Om alla "snälla" killar säger ifrån till sina kompisar och okända män som uppför sig illa skulle det hjälpa mycket, det är inte en kvinnofråga utan en fråga som gäller alla!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka