Gosig häst?

U

ullis25

Borstade min ganska så ny inköpa häst ute i hagen idag. Nu har han börjat med och lägga huvet på min axel och kela, men idag då kliade han mig som om jag vore en häst, nja.. när det står sida mot sida, och så buffade han runt sitt huvud mot min axel och mitt huvud.
Nu funderade jag på om det är ett dominas beetende från honom (han är bossen över de andra hästarna) eller om det helt enkelt är så att han tycker om och gosa med mig. (hoppas ju på det senare :smirk: ). Men jag läste någonstans att den dominant hästen tar oftast initiativ till och klia varandra, men det var ju jag som började borsta honom och klia på halsen...hmmmm
 
Sv: Gosig häst?

ullis25 skrev:
Borstade min ganska så ny inköpa häst ute i hagen idag. Nu har han börjat med och lägga huvet på min axel och kela, men idag då kliade han mig som om jag vore en häst, nja.. när det står sida mot sida, och så buffade han runt sitt huvud mot min axel och mitt huvud.
Nu funderade jag på om det är ett dominas beetende från honom (han är bossen över de andra hästarna) eller om det helt enkelt är så att han tycker om och gosa med mig. (hoppas ju på det senare :smirk: ). Men jag läste någonstans att den dominant hästen tar oftast initiativ till och klia varandra, men det var ju jag som började borsta honom och klia på halsen...hmmmm

Ah, vicka polare!
Han gillar verkligen dig. Men se upp så det inte slår över, och det kommer mer hrmpf...ja mer hormoniella bitar med i spelet så att säga...
 
Sv: Gosig häst?

hahaha kul! Jag får va tydlig med vem som bestämmer då.....
 
Sv: Gosig häst?

min häst är också en sån kelegos, när jag kliar honom i manen (ganska hårt) så "biter" han tillbaka i mitt lår, det är skönt!! så som vännerna gör när de kliar varandra i hagen :love: Hur älskad hänner man inte sej då? Och han kan även komma fram och varsamt lägga huvudet i mitt knä då han vill att jag ska kela med honom... :love: o han är lägst i rang, både i hagen och med mig :) :love:
 
Sv: Gosig häst?

Ja det är så mysigt med dom! Tycker det är så kul att han visar detta! har bara haft honom några månader och har pga olika omständigheter inte kunnat vara så mycket i stallet. Men det kändes ungefär som en bekräftelse på att han vet vem jag är och kommer ihåg mig..!
 
Sv: Gosig häst?

Det brukar mina hästar också göra. Desto hårdare jag kliar desto hårdare kliar han mig. Det är sååå gulligt tycker jag. Vi köpte ett halvblod för tre veckor sedan och jag kliade honom men han kliade inte tillbaka som våra andra jag gick där ifrån:( men nu när vi har haft honom i snart en månad kliar han tillbaka. Han kände mig antagligen inte tillräckligt bra innan.
 
Sv: Gosig häst?

Det gör Molly också när jag kliar henne på manken.
Men man får passa sig lite för hon tar verkligen i när hon kliar :D
 
Sv: Gosig häst?

Så där är alla våra hästar som vi haft ett tag och känner väl. Det är alltid vi människor som tar initiativet. Men som sagt: man får ha koll på så att de inte börjar klia tillbaka för hårt!
Våran shettis däremot, han är så söt! Om jag böjer mig ner och kliar honom på bringan, så "gnossar" han mig i håret ganska hårt med sin mule. Han skulle aldrig ta en tugga!
 
Sv: Gosig häst?

ullis25 skrev:
Borstade min ganska så ny inköpa häst ute i hagen idag. Nu har han börjat med och lägga huvet på min axel och kela, men idag då kliade han mig som om jag vore en häst, nja.. när det står sida mot sida, och så buffade han runt sitt huvud mot min axel och mitt huvud.
Nu funderade jag på om det är ett dominas beetende från honom (han är bossen över de andra hästarna) eller om det helt enkelt är så att han tycker om och gosa med mig. (hoppas ju på det senare :smirk: ). Men jag läste någonstans att den dominant hästen tar oftast initiativ till och klia varandra, men det var ju jag som började borsta honom och klia på halsen...hmmmm


Ååååååh, vad jag önskar att Armani var sådan! Han är en häst som helst bara är för sig själv, aldrig nånsin att han skulle vilja kela och mysa, haha.. Men men, alla individer är väl olika.

Lyckos er med kele-hästar! /Fanny.
 
Sv: Gosig häst?

Min Madam gosar gärna med mig och tar ofta initiativet till kel eftersom hon är högre i rang än vad jag är.:crazy: Sen att hon spelar oåtkomlig när jag vill kela, och anfaller mig istället är bara ett spel för gallerierna för efter varje utfall med strukna öron så ska det vara pusskalas.:love: Krama bakbenet när man inte kommer åt nåt annat gör man på egen risk för det blir alltid en känga i baken när jag vänder mig om.:rofl:
 
Sv: Gosig häst?

svar till ts

min häst beter sig också sådär :love:
så fort man tar av grimman o hänger den runt halsen så sträcker hon sig jäääätte långt o vrider huvudet upp o ner o säger -'se mig se mig klia mig I öronen lååångt ner och mellan ganascherna o klappa överallt!! lägger sig på axeln o uppepå huvudet och vill helst lägga sig i famnen. borstar man lite hårdare så plockar hon ett offer som står närmast och ska klia tillbaka :rofl: brukar sluta med att hälften av de förbipasserande går hem med tuperat hår :) :rofl: :bump:
världens sötast e min kuse alltså.
tror inte det har med rang o göra, dom gillar nog kroppskontakten.
 
Sv: Gosig häst?

ullis25 skrev:
Borstade min ganska så ny inköpa häst ute i hagen idag. Nu har han börjat med och lägga huvet på min axel och kela, men idag då kliade han mig som om jag vore en häst, nja.. när det står sida mot sida, och så buffade han runt sitt huvud mot min axel och mitt huvud.
Nu funderade jag på om det är ett dominas beetende från honom (han är bossen över de andra hästarna) eller om det helt enkelt är så att han tycker om och gosa med mig. (hoppas ju på det senare :smirk: ). Men jag läste någonstans att den dominant hästen tar oftast initiativ till och klia varandra, men det var ju jag som började borsta honom och klia på halsen...hmmmm

Hejsan!
Jag skulle aldrig låta min häst göra så eftersom jag inte vill ha någon bufflig och stökig häst.
Det kan vara svårt att vara så uppmärksam, "var det jag eller hästen som tog kontakt först?", därför tycker jag det är bättre att inte låta hästen stå och klia sig mot dig, för att minska ev. missförstånd.
Sedan tycker jag också att det är välldigt obehagligt när hästen står "kliar" sig på mig, men det är ju bara min personliga åsikt...
 
Sv: Gosig häst?

Min hästar kliar tillbaka genom att gnugga sin mule mot mig:love:
Fast ibland blir hästarna lite för hårda och använder tänderna för att klia..Stackarna måste ju undra varför matte hoppar till och tjuter av smärta när man gosar med varandra:(

Sen undrar jag om de är "fel" av mig att börja klia mina hästar när dom visar att dom vill bli de?
Carissa brukar komma en väldigt nära, ställa sig precis så att man bara behöver sträcka ut handen för att klia på de stället hon vill. Kliar man henne inte då så följer hon efter en och gör samma sak om igen, tills man kliar henne.
 
Sv: Gosig häst?

Klart det inte är fel att klia sin kompis, det kan aldrig bli fel. Min Madam lyfter bakbenet så jag ska komma åt att klia juvret på henne och när jag börjar klia så sätter hon sig nästan i knät på mig.:D

Läs inte för mycket skit som skrivs om ledarskap och sånt för känns det rätt så är det rätt. Det kan aldrig bli för mycket kärlek och gos utan det är sånt som stärker bandet mellan riktiga kompisar.
 
Sv: Gosig häst?

ullis25 skrev:
Borstade min ganska så ny inköpa häst ute i hagen idag. Nu har han börjat med och lägga huvet på min axel och kela, men idag då kliade han mig som om jag vore en häst, nja.. när det står sida mot sida, och så buffade han runt sitt huvud mot min axel och mitt huvud.
Nu funderade jag på om det är ett dominas beetende från honom (han är bossen över de andra hästarna) eller om det helt enkelt är så att han tycker om och gosa med mig. (hoppas ju på det senare :smirk: ). Men jag läste någonstans att den dominant hästen tar oftast initiativ till och klia varandra, men det var ju jag som började borsta honom och klia på halsen...hmmmm

det här är inget positift bteende, alla som kan häst borde förstå att detta kommer sluta illa.
Att han kelar med dej är en sak, men att hn börjar buffa på dej är överstyr, när en häst gör så. Säg fy eller nej, backa inte, om hästen fortsätter ta knytnäven och hota med att slå honom alltså du drar tillbaka armen och kör armn mot hästen till ungefär 20cm avstånd därifrån, men slå inte hästen. varje häst brukar sluta då. säg fy medan du "gör slaget du aldrig slår" om hästen ändå fortsätter nyp då tag i örat, alla hästar tycker detta är obehagligt. och till slut slutar dom.
uppmuntra aldrig en häst att klia sig på dej!
 
Sv: Gosig häst?

Silkisif skrev:
min häst är också en sån kelegos, när jag kliar honom i manen (ganska hårt) så "biter" han tillbaka i mitt lår, det är skönt!! så som vännerna gör när de kliar varandra i hagen :love: Hur älskad hänner man inte sej då? Och han kan även komma fram och varsamt lägga huvudet i mitt knä då han vill att jag ska kela med honom... :love: o han är lägst i rang, både i hagen och med mig :) :love:

varför ens uppmuntrar du hästen att bita dej?
vet du hur fel det är?
betende problem kommer att starkt uppstå!
 
Sv: Gosig häst?

Capriole skrev:
Det brukar mina hästar också göra. Desto hårdare jag kliar desto hårdare kliar han mig. Det är sååå gulligt tycker jag. Vi köpte ett halvblod för tre veckor sedan och jag kliade honom men han kliade inte tillbaka som våra andra jag gick där ifrån:( men nu när vi har haft honom i snart en månad kliar han tillbaka. Han kände mig antagligen inte tillräckligt bra innan.

snart kommer kusen att ha övertaget!
han har precis lärt sej sin rang hos människor, inte bra... :eek:
 
Sv: Gosig häst?

Capriole skrev:
Det brukar mina hästar också göra. Desto hårdare jag kliar desto hårdare kliar han mig. Det är sååå gulligt tycker jag. Vi köpte ett halvblod för tre veckor sedan och jag kliade honom men han kliade inte tillbaka som våra andra jag gick där ifrån:( men nu när vi har haft honom i snart en månad kliar han tillbaka. Han kände mig antagligen inte tillräckligt bra innan.

snart kommer kusen att ha övertaget!
han har precis lärt sej sin rang hos människor, inte bra... :eek:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Min pålle har de senaste dagarna blivit väldigt kärvänlig. Han kom till mig för snart tre månader sedan och har varit väldigt bufflig i...
2
Svar
25
· Visningar
3 383
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp