Gosig häst?

Sv: Gosig häst?

fru_griz skrev:
Hejsan!
Jag skulle aldrig låta min häst göra så eftersom jag inte vill ha någon bufflig och stökig häst.
Det kan vara svårt att vara så uppmärksam, "var det jag eller hästen som tog kontakt först?", därför tycker jag det är bättre att inte låta hästen stå och klia sig mot dig, för att minska ev. missförstånd.
Sedan tycker jag också att det är välldigt obehagligt när hästen står "kliar" sig på mig, men det är ju bara min personliga åsikt...
äntligen en smart person på detta inlägg :bow:
 
Sv: Gosig häst?

Hammond skrev:
varför ens uppmuntrar du hästen att bita dej?
vet du hur fel det är?
betende problem kommer att starkt uppstå!

Mina hästar brukar bita när man kelas, du vet väl att hästar använder tändern när dom kliar varandra? Hästen ser en som sin vän och agerar som en häst = kliar som en häst.

Men eftersom jag tycker de gör ont när dom börjar använda tänderna så visar jag att jag inte gillar de genom att sluta klia tillbaka, då återgår iaf mina hästar till att bara använda mulen.
 
Sv: Gosig häst?

Brukar stå och klia och kela med mina hästar men då är det alltid jag som börjar och dom tycker att det är super skönt, men jag har lärt dom att dom inte får hålla på och gnaga på mej så istället putar dom ut med mulen i luften och visar att guud vad skönt det är :love:
Försöker lära min haflinger att hon inte får komma fram och klia hela huvudet på mej för jag är ju faktiskt inget träd :mad:
 
Sv: Gosig häst?

_Tindra_ skrev:
Brukar stå och klia och kela med mina hästar men då är det alltid jag som börjar och dom tycker att det är super skönt, men jag har lärt dom att dom inte får hålla på och gnaga på mej så istället putar dom ut med mulen i luften och visar att guud vad skönt det är :love:
Försöker lära min haflinger att hon inte får komma fram och klia hela huvudet på mej för jag är ju faktiskt inget träd :mad:


äntligen en smart på detta inlägg :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Gosig häst?

Råder delade meningar om det där. Jag personligen kliar min häst under magen. Kliandet har alltid varit en belöning för något hon har gjort istället för att hon ska få godis. Visst får hon "godis" efter ridpasset och sen får hon inte mer.

Något som jag är mycket noga med när jag vänjer fölen vid händerna är att de får absolut inte klia tillbaka om jag kliar dom. Det gäller också när de nafsas bara för att de vill att man ska klia dom. Nafsas de = då blir de inte kliade
 
Sv: Gosig häst?

för jag är ju faktiskt inget träd
Exakt!
Jag låter aldrig mina klia sig på mig som om jag vore ett träd... Som de gärna skulle göra när man tränsat av tex. Vill inte heller ha buffliga hästar.
Däremot så tar jag initiativet och kliar dem och då gnossar de tillbaka med mulen (mer eller mindre hårt) eller "tar upp läppen". Bitas får de ju inte...
 
Sv: Gosig häst?

Sånt här är så roligt med hästar. Ibland så "glömmer" man bort detta. Att dom är ju typ som stora hundar, dom gillar att gosa och dt är så kul att se när en häst blir exhalterad. typ om man hetsar den och pratar glatt med den nrä man kommer och dem vet att den ska få komma ut ur boxen, ni förstår. Eller när man berömmer den jätte mycket efter att den har gjort något bra, och man ser på den att den förstår att man säger att den har varit duktig. hoppas ni fattar. jag älskar hästar.hah.
 
Sv: Gosig häst?

Att dom är ju typ som stora hundar
Två av mina kusar skulle gärna sitta i knät om de bara fick.:D
Den ena är en D-ponny och den andra ett halvblod på ca 170 cm....:crazy:
 
Sv: Gosig häst?

Kockan skrev:
Två av mina kusar skulle gärna sitta i knät om de bara fick.:D
Den ena är en D-ponny och den andra ett halvblod på ca 170 cm....:crazy:
Mitt varmblod på 165 har testat men mitt knä är för litet så det är bara ena skinkan som får plats.:o

(Ja, vadå, fölis fick ju sitta i knät. Klart morsan skulle testa,,,,,,,,,:angel: )
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Min pålle har de senaste dagarna blivit väldigt kärvänlig. Han kom till mig för snart tre månader sedan och har varit väldigt bufflig i...
2
Svar
25
· Visningar
3 383
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp