Göra vad vid utfall mot andra hundar?!

Snobben

Trådstartare
När en hund gör utfall, dvs kastar sig fram mot en annan hund när man går i koppel, vad gör man bäst för att tillrättavisa?
Borde ju vara ett dominant och aggressivt beteende?
Eller kan hundar göra så utan att vara aggresiva?
Min hund kastar sig fram mot vissa hundar, han har aldrig gjort något även om han kommar fram till den andra hunden, vad gör man?
Han är en glad typ, men lite sur mot hanar, ant efter att en schäfer försökte ta kål på honom när vi tränade:(
Han kastar sig fram, men verkar som sagt inte vara sur,hm.

Sv: Göra vad vid utfall mot andra hundar?!

Det kan ju bottna i uppspelthet eller osäkerhet också, men att det tar ett utåtagerande uttryck. Det är långt ifrån alla hundar som gör utfall som skulle fullfölja och attackera om de kom lösa.

Det är lätt som ägare att göra fel också, gapa och skrika, spänna sig, segdra i kopplet osv...

Ja, tror att han är osäker efter attacken, och han är väldigt lättuppstressad... Om man ser en hund på avstånd kan det ju hända att jag spänner mig omedvetet, men han gör hopp mot hundar ibland även om jag kollar åt ett annat håll osv.
Jag har försökt korrigera genom att dra till i kopplet och ryta till, vet inte om det är bästa sättet. Ibland satt honom ner om det är på promenad och försökt få honom lugn och inte reagera så.
Jobbigt på tävling osv när han gör så... Folk blir ju sura, även om han inte skulle bita vad jag vet. (och inte vidare kul för mattes axlar/nacke heller):crazy:

Min hund gjorde så som yngre. Då blev hon rätt blockerad, och det som fungerade bäst just DÅ var att slänga nåt skrammel i backen. Då bröt hon, för konsekvenserna var tråkigare än det var att hålla på och vråla. Nu har vi mer kontakt, och hon lyssnar bättre, så nu säger jag rätt bestämt "Neeeej" om hon tittar så på en annan hund. (Hon får alltså inte ens titta när hon är på det humöret) och så belönar jag ögonblickligen hon vänder blicken mot mig.

Detta har medfört att hon nu ibland "skvallrar" när hon ser en hund. Den gör utfall så gruset sprutar, och min tittar på mig "Finns det boll?".

Att ryta kn väl fungera om hunden lyssnar, men många hundar som gör utfall är nog redan över den nivån i upphetsning, och då blir det nog värre. Om hunden däremot tar åt sig och slutar vid en muntlig korrigering kan det väl fungera. Jag har fokuserat mycket på vad jag vill att hon ska göra istället. Dvs, ha en boll eller något som hn får när hon gått fint förbi.

Jag är inne på Gabbis linje. Har din hund redan utfört utfallet så är du ju redan rökt, det är liksom försent och därmed ingen ide att gapa och gorma.
Utan säg till dig själv att; "nästa gång ska jag vara mer allert så jag kan undvika att det händer".

Jag har ofta en boll i fickan, det tar jag fram vid hundmöte och retar min hund med typ: "Kolla va matte har!" När den andra hunden passerat utan att min hund gjort något så får han bollen som beröm.

Skulle bollen vara hemma så får jag använda mig själv, att verkligen söka kontakt med min hund och låta så där lite fjantigt uppmuntrande. "E du en sån duktig hund?" Skulle min hund vända sig ifrån mig och fukusera på den andra hunden så stöter jag till min hund i sidan. När min hund då söker kontakt med mig igen så kan jag berömma. Det har i alla fall funkat för mig.

Är säkert jättebra för att få uppmärksamheten att ha en boll eller liknande. Frågan är om hunden förstår vinken, dvs skulle lyssna utan bollen? På en tävlingsplats är det ju fullt med hundar, och visst kan man ha något med sig, men då får man ju bara locka med den hela tiden? Ibland kan han kasta sig framåt även när man sitter på en tävlingsplats, inte mot alla hundar, men någon ibland, så man får ju vara på vakt litegrann... Vilket är jobbigt.

Det är klart det funkar bättre med boll än utan, men om du har fått in en positiv rutin, dvs, ni passerar hundar fint, din hund får belöning, inget skrik och gap, då borde det ju fungera bättre vid ett "oplanerat" möte än vad det skulle gjort om alla tidigare möten varit bråk och gorm och utfall.

Får väl prova:)
(fast har inte gormat och vrålat tills nu, men sagt till skarpt och ev dragit med mig odågan åt rätt håll:crazy:)

Jag kanske menade hundens gorm och vrål. ;)
Nädå, men du förstår vad jag menar. Om det inte hjälper med tillsägelse, så borde det inte bli sämre med positiv förstärkning av rätt beteende. Jag själv kombinerar som sagt. Säger till om hon spänner sig, belönar när hon går förbi fint.

Jag kanske menade hundens gorm och vrål. ;)
Nädå, men du förstår vad jag menar. Om det inte hjälper med tillsägelse, så borde det inte bli sämre med positiv förstärkning av rätt beteende. Jag själv kombinerar som sagt. Säger till om hon spänner sig, belönar när hon går förbi fint.

:D
Ja, visst är det smidigt & bra om man kan lösa det med positiv förstärkning

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 485
Senast: Tonto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 261
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Annique
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka