Det här, lite off topic men...., är en av de detaljer jag ofta lägger märke till i TV-serier - där pratar alla artigt i tur och ordning, ingen avbryter, ingen pratar över den andre. Nåt annat vore väl orimligt men ändå....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha, det där kunde ha varit jag! Den första delen, alltså. Jag undrar ofta hur folk bär sig åt för att så självklart bryta sig in i en livlig och kanske aningen högljudd konversation där alla är mer eller mindre auktoritära (på ett bra sätt! Spännande kanske är ett annat ord?) . Jag fixar det definitivt inte. Jag pratar gärna men har aldrig kunnat den där konsten att ta över i ett samtal med många. Å andra sidan tycker jag mycket om att lyssna också och tur är väl det!Ibland hamnar jag i sällskap där det aldrig kommer några pauser i samtalet som öppnar upp för någon annan att ta över. Man tar istället ordet från varandra genom att helt enkelt prata i mun på varandra. Ibland händer det att jag vill ha något sagt och sitter och väntar och väntar på någon slags mikropaus, att någon ska dra efter andan för att jag ska kunna börja prata men det kommer aldrig. Så till slut kanske jag försöker mig bryta in ändå men ingen hör/bryr sig om att lyssna och då brukar jag ledsna, sluta försöka och tänka att det är deras förlust om dom är så ohyfsade. Särskilt om jag väl lyckas få ordet men blir avbruten för att någon börjar säga något fast jag håller på att säga något. Ofta tystnar jag då för jag hatar att prata i mun på folk fast det egentligen är dom som pratar i mun på mig. Och sen är man tillbaka på ruta ett.
Sen finns det dom som är raka motsatsen mot ohyfsade, som ser alla runt bordet och oavsett hur mycket folk pratar i mun på varandra så märker dom när någon försöker säga något men inte riktigt kommer in och hjälper till att styra över uppmärksamheten till personen som försöker göra sig hörd. Det tycker jag är social kompetens.
Desto viktigare med kompisar som låter alla komma till tals. Att bli sedd och lyssnad till är viktigt.Ja, jag kan inte säga annat än att jag håller med. Det finns liksom inget svart eller vitt. Därav min motfråga.
Men, jag tror inte TS kompisar varken menar att hålla TS utanför eller inte lyssna. TS blir själv tillbakadragen.
Så har jag tolkat det.