Göra osjälvständig häst självständig?

havreflinga

Trådstartare
Är det nån som har haft en osjälvständig häst med dåligt självförtroende som har blivit självständig och trygg? Hur fixar man det?

Jag har en sjuårig arabvalack som är underbar att rida (både dressyr och hoppning) så länge han har hästsällskap, eller om vi är helt ensamma. Men om vi är på ett ställe där det finns fler hästar, och några går iväg åt olika håll - då blir han väldigt orolig och okoncentrerad. Det är som om han måste ha koll på flocken. Han är väldigt ranglåg. Det viktigaste i hans liv är att få vara med. Och andra hästar står högre i kurs än människor.

Han gillar människor. Det är t ex nästan alltid han som kommer fram först i hagen.

Ledaren i hans flock är en sur och kaxig herre som inte missar ett tillfälle att trycka till honom. Man kan nog säga att han blir lite mobbad, och det stärker ju knappast hans självförtroende. Kan det spela in?

Vi har tränat att rida ut på honom ihop med ett annat ekipage, som sedan viker av åt ett annat håll, och det funkar. Men om man rider honom i en tom hage, och hästkompisarna står inne i stallet har han bara en tanke i huvudet; att gå in till de andra. Det går att få honom att jobba bra, men man känner ändå att man bara har hälften av hans uppmärksamhet. Alltför mycket energi går åt till att fundera på vad de andra gör.

Kan man, med ledarskapsövningar, få en sån här häst att släppa oron över de andra? Kan man få honom till att köra sitt eget race (med sin ryttare förstås) och skita i vad de andra hittar på? Jag börjar nästan ge upp.

Hej! Jag har en häst, 50% arab. Han är också väldigt osjälvständig, jag har en känsla av att det dels kan ha att göra med att han har arab och fullblod i sig, men också att han (tre år bara) i sitt förra hem inte blev hanterad så mkt, mest gick på bete etc. Jag tror att det ända sättet är att göra ledarskapsövningar och markarbete. Ha tålamod!! Upprepa, skapa positiva vanor och beröm, beröm, beröm när han har uppmärksamheten på dig! Går det att rida ut ensam på honom utan att ha med någon annan häst från början?

Jag vet att det jag skrivit inte är mkt till hjälp, det handlar mest om att jag vill uppmuntra dig till att ha tålamod, sätt upp mål och var glad när det fungerar som det ska! Lycka till, du är inte ensam om problemet!

Om jag får såna hästar så säger jag bara till dom att dom faktiskt får skärpa sig :crazy: det du förväntar av din häst slår alltid in, om dina förväntningar är tydliga och innerliga....
Förmodligen så VILL du att hästen skall vara självständig men förväntar dig att han inte är det eller klarar det...
Det är faktiskt inte svårare än så..... :D

Tycker definitivt att du ska köra lite ledarskapsövningar. Då kanske han kan börja se dig som ledare och bli mindre beroende av vad de andra hästarna gör. Jag hade samma problem med mitt förra sto. Hon kunde inte vara i stallet ensam. Men efter lite ledarskapsträning så började det där sakta ändras till det bättre och tillslut hade hon inga problem med att vara ensam i stallet.

Men efter lite ledarskapsträning så började det där sakta ändras till det bättre och tillslut hade hon inga problem med att vara ensam i stallet.

Hur gammal var hon när det släppte? Jag tycker att min häst, som är sju år, borde ha mognat mer.

Jag särar dom från flocken - de får gå ensamma i hagen, stå inne i stallet själva och arbetas mycket på volt för att lära sig att se mig o ingen annan som "överhuvud". Ofta är detta problem, enligt mig, relaterat till ranglåga individer, så de gånger de ska gå ihop med annan häst försöker jag greja så att rangen är ungefär likvärdig. Men jag har faktiskt sett ett årsföl ta kommando över en 5årig valack..så det är inte alltid det funkar!

Jag tror inte att det beror på att han är arab. Mina andra två hästar är oxå araber, och de är inte alls sådana.

Går det att rida ut ensam på honom utan att ha med någon annan häst från början?

Ja, det är inga problem. Man kan göra i stort sett allt med honom. Han utför det man ber om, men man känner liksom att han har annat i tankarna (ibland). Jag tror inte att andra ser problemet lika mycket om de tittar på. När han blir uppstressad ser det nog ut som om jag har en pigg och glad häst, typ. Han är inte svår att hålla, men galopperar luftigt (uppåt) och gör av med alldeles för mycket energi.

Om jag t ex hade tävlat i hoppning hade det inte gjort något, men grejen är att jag vill använda honom i distans. I den grenen funkar det inte om hästen gör av med mer energi än vad den behöver. :(

Jag särar dom från flocken - de får gå ensamma i hagen, stå inne i stallet själva och arbetas mycket på volt för att lära sig att se mig o ingen annan som "överhuvud".

Jag har faktiskt funderat på det. Men samtidigt känns det komplicerat och trist att inte kunna ha mina tre hästar i samma hage. Men det kanske är vad som krävs? Särar du dem för alltid eller bara under en tid?

Ofta är detta problem, enligt mig, relaterat till ranglåga individer, så de gånger de ska gå ihop med annan häst försöker jag greja så att rangen är ungefär likvärdig.

Jo, han är väldigt ranglåg. :( Han är raka motsatsen till Grynet (Ta ingen skit!) ;) Han går tillsammans med ett sexårigt sto och en femtonårig valack. Han och stoet är egentligen polare. Men femtonåringen går in och särar på dem ibland bara för att jävlas och visa vem som bestämmer.

Hos förra ägaren var han tryggare. De hade mer harmoni i flocken. Är det min gamla surgubbe som har knäckt honom?

Jag blir galen av detta! Varför kan de inte bara vara glada och vänliga mot varandra och ha det bra!!!?

Jag var på tävling i helgen med den ranglåga. Det gick åt skogen för att han var så stressig. Och när han kom hem igen föltuggade han åt femtonåringen! Det har jag aldrig sett honom göra innan! Och han är ju ändå sju år! :confused: :(

Jag har vid några tillfällen "börjat om från början" med att leda hästen i grimma och grimskaft. Till en början korta promenader, där jag (är fokuserad) och enbart går in för att klart och tydligt öva stanna, stå still, gå framåt och bakåt. Detta för att göra det enkelt, tryggt och lätt för hästen att förstå.
När så hästen lärt sig läsa mitt kroppspråk, röst och beteende så ökar förtroende som bidrar till ett starkare självförtroende.
:)

Förmodligen så VILL du att hästen skall vara självständig men förväntar dig att han inte är det eller klarar det...

Delvis har du rätt. Jag blir ibland antingen oroad av hans osäkerhet, eller känner mig provocerad. Min man ser det däremot som en utmaning, så han funkar bättre med honom. Han håller sig lite mer i skinnet när min man rider honom, men han är fortfarande mentalt stressad och har en stor del av tankarna någon annanstans.

Om jag får såna hästar så säger jag bara till dom att dom faktiskt får skärpa sig :crazy: det du förväntar av din häst slår alltid in, om dina förväntningar är tydliga och innerliga....

Det funkar tyvärr inte. Det är först på senare tid som jag har fattat hur osäker han egentligen är. Tidigare har jag bara tyckt att han fjantar sig och krävt mer uppmärksamhet, t ex genom att trycka till lite med skänklarna när han inte fokuserar rakt fram. Men det gör nog honom mer stressad, har vi räknat ut. För han är inte okoncentrerad för att provocera mig. Han är egentligen ambitiös och vill vara till lags. Men hans egna tankar hindrar honom, så när jag trycker till lite med skänkeln (och det är inte hårt!) rycks han tillbaka till verkligheten och känner sig misslyckad på två plan: Dels för att han inte kan vara med flocken, och dels för att han inte kan utföra det vi vill, eftersom han inte klarar av att lyssna. Stress från alla håll med andra ord.

Det är så vi tror att han funkar. Just nu känns det som om han utvecklas rent ridmässigt. Han lär sig mer rörelser och sånt. Men samtidigt går den personliga utvecklingen bakåt. Han vet inte varför han gör de rörelser han gör. Han är inte med på noterna liksom. Han upplever både oss människor och flocken som oförutsägbara varelser som man måste lyda. Har han tur blir det rätt, har han otur blir nån arg på honom, och det vill han undvika.

Han har liksom ingen egen vilja! Det är nog där problemet sitter.

Jag skulle inte vilja säga till honom att "skärpa sig". Jag skulle vilja kunna förmedla till honom att han ska njuta lite mer av sig själv, sin egen kropp, sin egen styrka. Han är jättesnygg, men tyvärr har han ingen aning om det själv.

Hur ger man en häst mer självförtroende? :confused: :crazy:

Aningens långsökt men...

Har läst en del av vad du skrivit på Senior; du är klok och en jäkel på att peppa folk. Hur skulle du ha gjort om det var en ängslig och orolig människa som var dörädd för att ta egna initiativ? Fundera på det, gör upp en "plan" och översätt den till "hästvis". Du kanske inte löser problemet direkt, men du kanske hittar en ände att börja nysta u.

Hur skulle du ha gjort om det var en ängslig och orolig människa som var dörädd för att ta egna initiativ?

Men det är ju det som är grejen! Med människor kan man prata! :crazy:

Osäkra människor är knepigt nog... Extra frustrerande blir det om man ser ett djur med samma problematik, för jag har så mycket jag skulle vilja säga, men vi snackar ju inte samma språk. Med mitt kroppspråk kan jag förmedla vad JAG vill, men jag kan inte förändra hans syn på sig själv. Eller kan jag det? :confused:

Man kan viist prata med hästarna :D
Det är precis samma sak, fast du i tanken tänker det och förstärker....
Jag fick hem en häst som jag hade haft ett antal ggr förut, hästen var helt förvandlad...från en glad spelevink till en lessen,rädd osäker kille :(
Det tog mig ung 6 veckor att bara kunna klappa honom spontant...varenda gång jag hade honom i närheten (körning, ledning osv) så talade jag om för honom vad SNYGG han var :love:, kolla vilket läcker FRAMSTEG du har :love:, Det är SÄLLAN man ser SÅ snygga grabbar på den HÄR gården...osv osv....till slut så trodde han på mig, och förvandlades till den snygga odödliga kille som han varit förut :D

Du kan också BE din häst göra saker för dig, man behöver inte vara hård för att be dom skärpa sig....Jag har en märr hemma nu som inte vågar gå in i sin box, henne får jag helt enkelt bara vänta ut tills hon har samlat mod att gå in i sin box...jag står o babblar och har mig...tillslut så kommer hon ( om även fort :crazy:)Henne ber jag skärpa sig, att coola ner och mobilisera sig så hon klarar av sin uppgift. En stressad häst kan inte tänka....ber man dom skärpa sig o lugna ner sig så klarar dom uppgiften tillslut....alternativt så ger du din häst serenity calming....

Min gumma har nu efter 6 mån. börja tro lite på sig själv.
Köpte henne i jan-04 då hon såldes för att hon i princip var "oridbar".
Idag har vi startat i lättare klasser dressyr med både placering och godkända resultat :love:

Tyvärr accepterar hon inte andra ryttare än, så jag får rida/träna henne själv men även det blir bättre och bättre.
Hon har en skötare som rider emellanåt bara ut, och det går ganska ok(ibland) :crazy:

åtskilljning under en period tills jag märker att hästen har blivit stabilare, lugnare..i ditt fall skulle jag ta bort surgubben och låta stoet o "nervvraket" gå ihop ett tag. Och det kanske aldrig går att surgubben kommer in igen..men frågan är ju om han tar så mycket skada av det?

Håll i hatten nu martha för jag ska hålla med dig! :D Jag har också haft och har en ny en ranglåg osäker häst. De har fått och får veta att de är VACKRA, MODIGA, DUKTIGA och Mammsens BÄSTA HÄSTAR. Klang och jublerop för allt "modigt" de vågar göra efter mina frågor.

Har också problem med att gå in i stallet. :crazy: Bara att vänta och prata övertygande.

/Jane

*Boink* Jag tror jag svimmar :rofl: :rofl:

Närrå, men islutet så har vi väl varit ganska överens...tycker jag iallafall :)

åtskilljning under en period tills jag märker att hästen har blivit stabilare, lugnare..i ditt fall skulle jag ta bort surgubben och låta stoet o "nervvraket" gå ihop ett tag. Och det kanske aldrig går att surgubben kommer in igen..men frågan är ju om han tar så mycket skada av det?

Nä, surgubben tar nog inte skada av att gå själv. Det är ingen som vill vara med honom ändå. Han går oftast en bit ifrån de andra. Det är bara om någon av de andra har blivit riden och kommer tillbaka igen som han ska "roa sig" med att hålla dem åtskilda och vakta dem ett tag.

Så du tror att det är bättre för den nervösa att gå tillsammans med stoet? Han trivs ju bra med henne. Men kanske han blir ännu mer fokuserad på träningen om han måste gå helt ensam ett tag? Visserligen gillar han träning. Han vill alltid bli hämtad när man kommer till hagen.

varenda gång jag hade honom i närheten (körning, ledning osv) så talade jag om för honom vad SNYGG han var :love:, kolla vilket läcker FRAMSTEG du har :love:, Det är SÄLLAN man ser SÅ snygga grabbar på den HÄR gården...osv osv....

Jo, jag får väl försöka med det. Jag har alltid tyckt att han är väldigt snygg, och andra säger det ofta oxå. Men jag kanske inte har förmedlat det till honom tillräckligt tydligt. Jag tycker mest det är märkligt att en så snygg kille kan ha så kasst självförtroende. Stoet älskar honom oxå! Och geten!!

Jag har en märr hemma nu som inte vågar gå in i sin box, henne får jag helt enkelt bara vänta ut tills hon har samlat mod att gå in i sin box...

Jo, det är det vi har kommit på nu. Det är bättre att bara vara lugn, fortsätta rida och strunta i att han spänner sig lite. Förut ville jag att han skulle lägga av med fjanterierna direkt. Men problemet är värst på tävlingar. Hemma gör det ju inget att han stimmar upp sig lite emellanåt. Han gör ju ändå vad han ska. Men på distanstävlingar har vi inte råd att vänta. Varje minut som han slösar energi på att svettas, stressa upp pulsen och galoppera luftigt är katastrofal. Frågan är om han någonsin kommer att bli så cool att han fattar att han måste spara energi?

alternativt så ger du din häst serenity calming....

Vad är det?

SC är ett lugnande medel , eller lugnande är eg fel ord, det gör att hästarna blir mera sansade och balanserade..uppbyggt på bl a magnesium, dopingfritt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar