Göra om remsele till QH?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare tretjak
  • Startdatum Startdatum
T

tretjak

Är det någon som har erfarenhet av hur det blir om man gör om en remsele till QH? Har en gammal remsele av god kvalitet till shettis och vill nu ha QH i stället. Vad kostar det ca att göra om, om det är möjligt?
Vad kostar en beg QH sele av god kvalitet?

Sv: Göra om remsele till QH?

Fullt möjligt är det och bra blir det, har själv gjort om två stycken. Kostnaderna är quickkopplingarna, vet inte vd de kostar nu. Plus en läderrem (funkar ju med ett gamalt stigläder!;) ) samt några skruvar.

Jenny

Fästena har vi köpt redan, en chansning från vår sida. De kostade 250 kr st. Jag måste i så fall lämna in till sadelmakaren på Jägers, får väl åka in och få ett kostnadsförslag där.

Tänkte att det kanske blir lika dyrt att göra om som att hitta en beg QH sele till shettis?

Det stämmer säkert inte men jag har hört att fästena kan släppa lite efter ett tag när man har gjort om dom..

Men jag fattar egentligen inte varför..för då borde de ju släppa lika lätt på en ordinarie QH..

Min brorsdotter har letat efter en beg QH-sele till sin shettis men de verkar va svåra att få tag i på beg.marknaden.

Hmm...låter ju inte så kul att de skulle släppa efter en tid. Jag är lite tveksam till att "förstöra" en fin remsele också men det är klart om beg marknaden dessutom är liten för denna typ av sele så lär det bli svårt!

Får fundera lite:crazy:

Du behöver inte lämna in den för att göra om den, det är plättlätt att göra själv. Och jag har inte hört att de selar man gör om själv är sämre än nyköpta. Det jag har märkt är att de selar jag gjort om själv har blivit lättare och smidigare (en fördel när det är en liten shettis som ska ha den) än vad köpte quickselar är.

Och egentligen förstör du inte remselen, det går att göra tillbaka den väldigt lätt. Enda "felet" som blir är ett hål extra på selen.

Jenny

Tack för tipsen! Nu är jag ju lite feg:crazy: så kanske jag får lämna in den ändå men om det är såpass enkelt så kan det ju knappast kosta som en hel QH däckel i a f!

:bow:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
481
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur