Göra mormor med barn.

mariajonsson

Trådstartare
Jag har ett sto som ska till hingst här i veckan. Jag trodde att min kompis också skulle betäcka sitt sto nu, men hon har fått kalla fötter och avstår i år. Det skulle ju bli såå perfekt att våra ston skulle få gå på sommarbete med fölen till sommaren. Nu blir det inte så. Det får jag leva med ;) .
Men så börjar jag tänka på "tanten" i hagen. En Connemara som är (håll i er) 26 år, hon har fått mej veteligen minst ett föl, men det är väl drygt 15 år sedan. Tanten i fråga är pigg som en nötkärna, rids eller körs minst varannan dag. Tar jag ihjäl hästen om jag tar henne till hingst, eller bestämmer naturen när man inte ska få fler föl?
Så här ser tanten ut.

Maria

Sv: Göra mormor med barn.

Naturen säger nog sitt om hon är för gammal. Hon ligger precis på gränsen åldersmässigt när det bruka inträffa. Fast som så mycket annat är det ju väldigt individuellt.

Det du istället ska tänka på är att hon är gammal och kan dö av helt naturliga orsaker i den åldern. Skulle hon bli dräktig och föla, har du då resurser att ta hand om ett moderlöst föl i fall det inträffar?

Kan ju hända med alla ston men risken ökar ju med stigande ålder. Av egen erfarenhet vet jag att det är jobbigt både fysiskt och psykiskt och inte minst kostsamt att föda upp moderlösa föl.

Jo, jag vet att det kan bli dyrt om mamma inte är kvar. En bekant köpte "välling" för 35000 kr.
Men du tror att naturen säger till om det inte är läge?! När jag ser henne så tycker jag (jävig) att hon inte ser ut mer än 15+. Pigg å glad som en lärka.

Bortse gärna från mina ytterst bleka ben :rofl:

maria

Senast ändrad:

Vad är det för stam på henne? tycker hon ser oförskämt pigg ut för sin ålder!:)

Stammen "okänd" står det i passet. (tappat på vägen) Men jag har hennes stam någon stans i mina papper. *söker förtvilat på skrivbordet*

maria

Nu har jag hittat! Hon heter Maritza (men har kallats Nicole de senaste femton åren, minst!) Pappa heter Favorit å mamma Zenta. Hon fick ett hingstföl -85 efter en arab, Barrin, som heter Caribo.
-85 Det är ju en evighet sen!!! Räknas det över huvud taget??!

maria

Du har säkert rätt, men sånt vill jag inte höra!:crazy:
Jag vill ju bara få positiv "fidbäk" :idea:

maria

Hon ser jättefin ut, så jag skulle testa att betäcka om jag var du!:)
Det finns många ston som fölat mellan 25-30 års ålder utan problem.

Tänk på att välja en yngre hingst, kanske max 15 år.. eller en dokumenterat fertil äldre, för större chans att få henne dräktig!

En häst kan dö väldigt snabbt, om den så är 6, 16.. eller 26, så lyssna inte på sånt snack.. risker finns alltid!!!

Bia

Nu har jag hittat! Hon heter Maritza (men har kallats Nicole de senaste femton åren, minst!) Pappa heter Favorit å mamma Zenta. Hon fick ett hingstföl -85 efter en arab, Barrin, som heter Caribo.
-85 Det är ju en evighet sen!!! Räknas det över huvud taget??!

maria

Oj, det här var kul! Off topic kanske men..
Min mamma red Bahrein i början av 80-talet! En jättefin skimmelhingst med kanonbra psyke. Han såldes dock strax efter att Caribo blev till och blev ihjälsparkad av en fjording hos sin nya ägare :(

Caribo själv stod i det stallet jag red och hade mina hästar, måste varit kring 1994-96 (?). Jag var så pass liten då så jag minns honom bara som mörkbrun och snäll. Han måste ha varit d-ponny eller strax över gränsen? (gissning..)

Min mamma kom i alla fall ihåg ditt sto!
Lycka till!

Mitt stos mamma fick 19 föl :)
Mitt sto var sist i skaran och mamma var ju 25 år tror jag :)

Du har säkert rätt, men sånt vill jag inte höra!:crazy:
Jag vill ju bara få positiv "fidbäk" :idea:

maria

Varför frågar du om du inte vill ha svar som inte håller med dig?

Hade stoet haft föl regelbundet fram till nu hade jag kanske testat, men inte när det är så länge sedan. Och framförallt, precis som Cilla skrev så ÄR 26 år en hög ålder och man kan inte alltid se på utsidan hur insidan mår...

Jag vill visst få adekvat information. Men att höra att hästen kan dö knall fall (som alla hästar kan) var väl kanske inte så givande eller inte så informativt som jag vill ha det. Men du är ju duktig Ameo, om jag skulle ta henne till hingst å det tar sig, kan det gå mer fel då än om hon skulle vara yngre (hon har ju fått föl tidigare,.......väldigt tidigare.... ;) )

Maria

Jag hade inte gjort det. Att föda fram ett föl är ganska ansträngande och jag tror inte jag hade vågat riskera en så gammal hästs hälsa genom att experimentera med det när det var såpass länge sedan hon fick föl sist.

Jag har i år låtit betäcka mitt sto som är 22 år, men hon fick föl för 4 år sedan utan några som helst bekymmer och har dessförinnan fått två avkommor utan några problem alls. Men hade hon varit äldre och inte haft föl på mååånga år hade jag inte ens tänkt tanken.

Tänk om kroppen ger upp efter fölningen.. Så står man där med ett ensamt litet föl, om man har tur så allt ändå går bra så långt.

Klart det kan hända även yngre hästar, men känns som risken blir större när hästen inte är speciellt ung längre.

Det finns andra ston som får föl nästa år. Du kan säkert hitta sällskap åt ditt sto! Så gjorde jag med mitt sto sist, åkte iväg med henne på bete med andra ston med föl.

Oj, det här var kul! Off topic kanske men..
Min mamma red Bahrein i början av 80-talet! En jättefin skimmelhingst med kanonbra psyke. Han såldes dock strax efter att Caribo blev till och blev ihjälsparkad av en fjording hos sin nya ägare :(

Caribo själv stod i det stallet jag red och hade mina hästar, måste varit kring 1994-96 (?). Jag var så pass liten då så jag minns honom bara som mörkbrun och snäll. Han måste ha varit d-ponny eller strax över gränsen? (gissning..)

Min mamma kom i alla fall ihåg ditt sto!
Lycka till!

Kul att höra att hon har gjort avtryck i historien :D . Å roligt att höra att denna för mig helt okände araben Barrin, i stället hette Bahrein. Man lär sej nåt varje dag. :)

maria

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 416
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna... 2 3
Svar
57
· Visningar
13 136
Senast: Nixehen
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 604
Senast: Pudlan
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad... 2
Svar
34
· Visningar
5 398
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka