Göra med ärvda saker?

Helga

Trådstartare
Min mormor gick bort för ett par månader sedan och lämnade efter sig ett stort hus med mängder med saker, kläder, möbler, smycken m.m

Vi har redan bestämt vem som ska ha vad osv men vad gör vi med resten som ingen vill ha? det är ju fina saker så de går ju inte att slänga och lägga upp allt och sälja på blocket känns som ett heltidsjobb?
Auktion hade vart något med då vissa i familjen inte vill ha det så blir det inget...

Finns det inga firmor som åker runt och köper grejer? tycker jag har sett det i lyxfällan?

Och gamla guldsmycken som vi gärna skulle byta mot pengar, vart gör man sånt?

När mamma gick bort skänkte vi resterande saker till Cancerfondens loppmarknad och till Myrornas. Pingstkyrkan brukar också ha loppmarknader. Då går iaf pengarna för sakerna till ett gott ändamål.
Vill man ha pengarna själv kan man sälja till firmor som köper upp bohag. De går att googla fram. Dock tar de sällan allt utan bara det som de kan sälja med en förtjänst.

Guldsmycken kan du sälja till en guldsmedsbutik som skrotguld. Man får inte så himla bra betalt. Hör även med second handbutiker om kläder och smycken.

Min mormor gick bort för ett par månader sedan och lämnade efter sig ett stort hus med mängder med saker, kläder, möbler, smycken m.m

Vi har redan bestämt vem som ska ha vad osv men vad gör vi med resten som ingen vill ha? det är ju fina saker så de går ju inte att slänga och lägga upp allt och sälja på blocket känns som ett heltidsjobb?
Auktion hade vart något med då vissa i familjen inte vill ha det så blir det inget...

Finns det inga firmor som åker runt och köper grejer? tycker jag har sett det i lyxfällan?

Det finns firmor som köper sånt.. Tror dock inte de betalar jättebra.
Om du säljer guld till guldsmed etc får man oftast bara skrotvärde dvs lågt. Annars finns det vissa ställen som köper in äldre smycken. Vart bor du?
Annars kan ofta myrorna eller liknande
också ta saker .. Men då blir det ju till välgörenhet och inget betalt.

Du kan ringa auktionsfirmorna och höra om de är intresserade. Här finns mindre auktionsfirmor som mot mindre peng tar saker som har lägre värde (man får en liten slant, men blir knappast rik).

Har tömt några dödsbon nu, och det mesta har varit värdelöst även om det varit fint och dyrt vid inköp. Vi har slängt mängder, och lagt mycket till myrorna etc som har containers på återvinningen. En del har vi lagt på blocket.se, men det har varit svårsålt även om det varit fina saker.

Är det inge av värde så second hand? Guldsmycken är väl valfri guldsmed?

På en del orter kan man anlita auktionsföretag som ibland köper in dödsbon.

Tänk på att gamla guldsmycken även har ett ett värde utöver själva vikten av guld.
Många fina hantverkliga smycken kan tex säljas med bra förtjänst på Tradera.
Då får man betalt för både smycket och guldet i vikt. Om det inte är trasiga smycken, defekta osv. Lämnar man in hos guldfirma, så se upp, priset per karat ändras. Kan stå högre på morgon/fm för att sedan sjunka och ha ett annat pris på em då de inskickade smyckena anländer och då får man det priser.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 913
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 592
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 413
Senast: Görel
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 776
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar