Göra kön!

Sv: Göra kön!

Heter inte kvinnor Connie? Eller är det hugget som stucket om man är man eller kvinna med den stavningen?

Jo, det kanske de gör. Antagligen. Men numera tycker jag folk krånglar till stavningen på namn nåt så otroligt -inte minst på engelska!- att det nog kan stavas lite hur som helst. Connyee skulle inte förvåna mig ett dugg ;)

Senast ändrad:

Det slog mig att detta är en fråga jag aldrig hört tas upp. Ändå är det ju ganska jämförbart med val av kläder, färger etc. Om färger och kläder ska vara könsneutrala, varför inte också namn? Det kanske är dags för en samling helt nya namn, utan könsprägel?

Det är en intressant fråga som jag också funderat en del på.
Vi har inte gjort valet att ge barnen könsneutrala namn eller namnge dem med motsatta könets namn. Jag hade gärna kunna tänkt mig namn som är könsneutrala (redan nu), men urvalet är ganska litet.

Visst vore det en bra idé med en samling nya könsneutrala namn! Ju fler som också ger sina barn "fantasinamn", desto fler kanske blir det per automatik!

*ska läsa lite i tråden nu också*

Om man väljer att klä sin häst i rosa schabrak och strasspannband, så har man uppenbart ett stort behov att markera att vilket kön man tillhör, i alla fall.

Nej, nej inte vilken kön MAN tillhör utan vilket kön HÄSTEN tillhör.

Aldra ödmjukast: Är inte det här två väldigt snabba antaganden? Kan det inte vara så att folk bara gillar de färgerna de sätter på sina hästar?
(Precis som det nämndes i en annan tråd att alla flickor hade rosa på ett dagis personen passerade - hur visste denna eg att det var flickor?)

//Apollo som använder både rosa, lila (och en miljard andra fäger :angel:) på sin valack.

Senast ändrad:

För min egen personliga del, väljer jag absolut inte färg för att balansera några förväntningar på mig som kvinna.

En lite kul grej: Jag är Juloman, dvs jag älskar verkligen Julen! Då menar jag stämningen, dofterna, ljusen, dekorationerna, musiken. Och ja, jag håller fast vid de traditionella julfärgerna som varmt rött t.ex. Röda gardiner t.ex.

Men, när jul- och nyårshelgen är förbi, då grips jag varje år av en nästan fysisk längtan efter turkos, syrenlila och ljusrosa! Framförallt turkos! Jag vill byta ut allt rött mot just de färgerna. Och jag har insett att det handlara om sk kontrastfärger, dvs de som ligger mitt emot varandra i färgcirkeln! Efter en tid av bara rött behöver jag turkos för att få balans. Färgerna ai ens liv, och färgvalen, behovet av vissa färger under vissa atider, tror jag beror på väldigt många faktorer och inte enbart nåt undermedvetet försök att se "kvinnlig" ut.

en kompis till mig har en son som heter Happy (eller om det är Happie) fast med något försvenskat uttal. Inget namn jag hade valt, men nog funkar det för både pojkar och flickor :)

Liknande trådar

Småbarn Jag är lite nyfiken på era erfarenheter av detta. Jag har en tvåårig dotter som vi klär i alla regnbågens färger, ibland klänning...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
10 582
Senast: Badger
·
Samhälle Jag såg för ett tag sen i en grupp på facebook att någon skrivit en tråd där hen sökte kvinnor som sysslade med sånt som var manligt...
36 37 38
Svar
749
· Visningar
39 880
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar