Göra kön!

Sv: Göra kön!

KL

Intressant diskussion, men jag har lite svårt att jämföra namnval med klädval eller ännu värre: leksaksval till små barn.

Så länge man inte döper alla tjejer till Gullan och Snuttan och killar till Oden och Krigarn går det ju inte direkt att jämföra namnfrågan med hur det ser ut i leksaksaffärer där man bara ser krigsgrejer och tuffa leksaker till pojkar medan flickor uppfostras att leka med barbiedockor och minilåtsaskök. Namnet i sig är liksom inte i närheten av lika begränsande.

Tänk, DET kände jag inte till! Namndiskussionen, menar jag!

Ang rosa så visst är det en klassisk prinsessafärg, MEN om man kollar på butiker och kataloger för hästutrustning, så hänger den rosa och lila färgen på schabrak, täcken osv kvar som en igel. Och dessa ponny/häst-tjejjer (och killar!) är allt annat än pipinetta små prinsessor, dom har både skinn på näsan och valkar i händerna - under de rosa handskarna ;) Hästtjejjer/killar hör ju till den tuffare sortens människor!

Senast ändrad:

KL

Intressant diskussion, men jag har lite svårt att jämföra namnval med klädval eller ännu värre: leksaksval till små barn.

Så länge man inte döper alla tjejer till Gullan och Snuttan och killar till Oden och Krigarn går det ju inte direkt att jämföra namnfrågan med hur det ser ut i leksaksaffärer där man bara ser krigsgrejer och tuffa leksaker till pojkar medan flickor uppfostras att leka med barbiedockor och minilåtsaskök. Namnet i sig är liksom inte i närheten av lika begränsande.

Nej, jag trycker inte heller att namn i sig är nödvändigtvis begränsande. Jag var bara lite förvånad över att diskussionen inte dykt upp (men det har den tydligen, inom vissa grupper, har jag fått veta).

Det är kanske en fundering i klass med om man inte ska kalla människor "hon" eller "han", utan "hen", eller om man överhuvudtaget ska tala om för sitt barn att hen är en flicka eller en pojke. (Man undrar lite över vad de föräldrarna ger sina barn för namn...? Namnet kommer ju att avslöja könet ganska tydligt ... om man inte väljer ett neutralt namn.)

Och det är spännande, tycker jag, med alla nya, "påhittade" namn som dyker upp, och som kan passa till vem som helst!

Jag håller med, de flesta namn säger ju bara vilket kön barnet har, och när barnet växer upp kommer det ändå att synas vilket kön man tillhör, oavsett vad man heter.

Jag har inget emot att könen finns, och mitt barn har ett pojknamn. Han är också klädd på ett sätt som gör att de flesta ser att det är en pojke. Däremot tycker jag de övertydliga varianterna av könsrollerna, när pojkar ska vara klädda i svartblått och arga monster, spela fotboll och vara tuffa, känns extremt oattraktiva. Den kvinnliga motsvarigheten är inget bättre. Namnmotsvarigheten skulle väl kanske vara att kalla barnet Buster eller Tuffing, ett namn som Erik eller Simon känns mer som en motsvarighet till gröna byxor eller en tröja med äpplen på.

Det är de extrema könsrollerna som ställer till problem, som jag ser det, inte att könen finns, eller att man ser på en vuxen människa vilket kön den har. Men könet säger just inte så mycket mer om en människa än vad de har för genitalier, vanligtvis, och jag skulle önska att man inte la in en massa annat, som egenskaper, intressen och personlighet i kön.

Tänk, DET kände jag inte till! Namndiskussionen, menar jag!

Ang rosa så visst är det en klassisk prinsessafärg, MEN om man kollar på butiker och kataloger för hästutrustning, så hänger den rosa och lila färgen på schabrak, täcken osv kvar som en igel. Och dessa ponny/häst-tjejjer (och killar!) är allt annat än pipinetta små prinsessor, dom har både skinn på näsan och valkar i händerna - under de rosa handskarna ;) Hästtjejjer/killar hör ju till den tuffare sortens människor!

Det kanske blir desto viktigare för många att markera kön då, för att poängtera att man är Kvinna, fast man sliter med tungt kroppsarbete och hanterar stora och potentiellt farliga djur? För att kompensera, så att säga, för eventuella brister i att uppfylla den traditionella könsrollen. Dessutom, hästvärlden är mina ögon allt annat än genusmedveten eller jämställd, det finns ju bl a forskning som visar på hur olika manliga och kvinnliga elitryttare och deras förhållande till sina hästar beskrivs, så jag skulle nog inte vänta mig annat än rätt traditionella värderingar på den fronten. Det är knappast ridsporten som går i bräschen för eventuellt jämställdhetsarbete i samhället.

Det kanske blir desto viktigare för många att markera kön då, för att poängtera att man är Kvinna, fast man sliter med tungt kroppsarbete och hanterar stora och potentiellt farliga djur? För att kompensera, så att säga, för eventuella brister i att uppfylla den traditionella könsrollen. Dessutom, hästvärlden är mina ögon allt annat än genusmedveten eller jämställd, det finns ju bl a forskning som visar på hur olika manliga och kvinnliga elitryttare och deras förhållande till sina hästar beskrivs, så jag skulle nog inte vänta mig annat än rätt traditionella värderingar på den fronten. Det är knappast ridsporten som går i bräschen för eventuellt jämställdhetsarbete i samhället.

Måhända, men ... inte tror jag att flickor i 12-årsåldern är medvetna om brister i att uppfylla den traditionella könsrollen...?

Är kvinnliga elitryttares förhållande till hästarna annorlunda än elitmännens? Det låter intressant, var har du läst det? Ser männen hästarna mer som idrottsmaskinerier, eller?

Du menar att flickor i tolvårsåldern inte skulle vara medvetna om vad som är lämpligt för en tjej respektive för en kille? Det har jag svårt att föreställa mig, redan femåringar brukar ju ha örnkoll på vad som är tjejkläder och killkläder. En tolvåring vet troligtvis mycket väl hur en tjej ska se ut, och gör väl sitt bästa för att lyckas med det även i stallet, t ex med hjälp av rosa schabrak.

Du menar att flickor i tolvårsåldern inte skulle vara medvetna om vad som är lämpligt för en tjej respektive för en kille? Det har jag svårt att föreställa mig, redan femåringar brukar ju ha örnkoll på vad som är tjejkläder och killkläder. En tolvåring vet troligtvis mycket väl hur en tjej ska se ut, och gör väl sitt bästa för att lyckas med det även i stallet, t ex med hjälp av rosa schabrak.

Jodå, men jag vet inte om de verkligen "försöker kompensera bristerna i att uppfylla den traditionella könsrollen" genom att ha rosa grejjer till hästarna. DET tror jag inte. En massa annat, kanske, men inte att de medvetet eller omedvetet tänker så!

Min erfarenhet från 12-åringar (eftersom jag har en här hemma) ar snarare att det handlar om ett utbrytande från det rosa och lila. "Alla" har (enligt min dotter, och jag ser det själv också) svarta tights, vit top, svart jacka. Rena uniformen. (Själv väljer hon turkos/grönt/blått eller jordfärger, vilket gläder mig lite - att hon kan/vill bryta mönstret och ändå inte är uncool eller "konstig" i gruppen).

Jag tror inte att samma tjejjer väljer rosa på hästarna för att kompensera sina "brister". Tvärtom tycker jag mig se att "förväntningarna" på dem är ganska tuffa, mer svart/grått/vitt i färgskala och en helt annan, hård, "tonårig" attityd. Möjligen är det rosa i deras hästvärld en reaktion på detta, en mjukare plats där de slipper vara uniformerade i svart och vitt?

Jodå, men jag vet inte om de verkligen "försöker kompensera bristerna i att uppfylla den traditionella könsrollen" genom att ha rosa grejjer till hästarna. DET tror jag inte. En massa annat, kanske, men inte att de medvetet eller omedvetet tänker så!

Min erfarenhet från 12-åringar (eftersom jag har en här hemma) ar snarare att det handlar om ett utbrytande från det rosa och lila. "Alla" har (enligt min dotter, och jag ser det själv också) svarta tights, vit top, svart jacka. Rena uniformen. (Själv väljer hon turkos/grönt/blått eller jordfärger, vilket gläder mig lite - att hon kan/vill bryta mönstret och ändå inte är uncool eller "konstig" i gruppen).

Jag tror inte att samma tjejjer väljer rosa på hästarna för att kompensera sina "brister". Tvärtom tycker jag mig se att "förväntningarna" på dem är ganska tuffa, mer svart/grått/vitt i färgskala och en helt annan, hård, "tonårig" attityd. Möjligen är det rosa i deras hästvärld en reaktion på detta, en mjukare plats där de slipper vara uniformerade i svart och vitt?

Och får vara uniformerade i rosa istället? :confused: Dessutom, är nu hästvärlden en mjukare plats, eller en plats för tuffa människor med skinn på näsan? Det känns inte som att det riktigt hänger ihop.

Att det finns en massa rosa i stall tror jag inte beror på att den symboliserar tuffhet och skinn på näsan där, utan på att stallvärlden är kvinno- och tjejdominerad. Är man en prinsessa utanför stallet, vill man nog vara det i stallet också, och köper därför rosa.

Jag tror varken vuxna eller barn tänker att "nu ska jag kompensera för eventuell okvinnlighet i stallet med extra rosa", men jag tror att det kan bli så. Är det viktigt för en att vara kvinna/flicka annars, så är det nog det i stallet också, och yttrar sig exempelvis genom rosa schabrak.

*knapplan*

ang namn som ar ganska konsneutrala o sadar.. min make heter Trase vilket eg. ar en version av Tracy - som faktiskt bade man och kvinnor har kan heta... eftersom han har en lite udda stavning pa sitt namn far han ofta heta "tracy" nar folk skriver ner lite snabbt, inget som ror honom i ryggen alls. :) 2 namn jag tycker mycket om ar Kay och Catch.. och sen finns ju Jackie som funkar utmarkt at bada hall... Peyton och Rylan ar ratt harliga namn med... nu ar dom kanske inte sa svensk klingande, men jag tycker de ar fina oavsett om det ar pa en flicka eller en pojke.

/Bew... som foljer konsdiskutionerna har pa hall nu mera efter fatalt misslyckade forsok att forklara hur jag tanker - men som tycker det ar Jakligt intressant!

Och får vara uniformerade i rosa istället? :confused: Dessutom, är nu hästvärlden en mjukare plats, eller en plats för tuffa människor med skinn på näsan? Det känns inte som att det riktigt hänger ihop.

Att det finns en massa rosa i stall tror jag inte beror på att den symboliserar tuffhet och skinn på näsan där, utan på att stallvärlden är kvinno- och tjejdominerad. Är man en prinsessa utanför stallet, vill man nog vara det i stallet också, och köper därför rosa.

Jag tror varken vuxna eller barn tänker att "nu ska jag kompensera för eventuell okvinnlighet i stallet med extra rosa", men jag tror att det kan bli så. Är det viktigt för en att vara kvinna/flicka annars, så är det nog det i stallet också, och yttrar sig exempelvis genom rosa schabrak.

Jag tror hästvärlden är bådadera. Både en plats där närheten och kärleken till Hästen får sitt utrymme OCH en plats där man måste vara både tuff, modig och hyffsat stark, för att orka med, fysiskt och psykiskt. Hästar har liksom allt - en blandning av det mjuka, innerliga och det våldsamma och oberäkneliga som kännetecknar stora, starka flyktdjur. Ska man fixa ett liv med hästar tror jag man behöver bägge sidorna.

Fortfarande så tror jag inte att flickor känner något behov av att kompensera "okvinnlighet". Jag tror att trycket på dem, idag, snarare går åt andra hållet. Att de ska vara tuffa och självsäkra och ha Attityd. Där finns absolut ett tryck att vara söt och snygg, ett jättetryck, men jag tror inte det går åt något rosa håll. Snarare åt ett sexigt håll, som absolut inte är gulligt och rosa.

detta är vad jag själv upplever, som mamma till en 12-årig tjej. det räcker med att titta på facebooksidorna hos flickor i hennes ålder och lite äldre. Man baxnar. Och jag ser inget rosa. Möjligtvis, då, på hästarnas utrustning, men det tror jag snarare är en flykt från kraven på sexighet och vuxenhet.

Säger inte många just att stallet är en fristad?

Senast ändrad:

Och, min egen tjej är varken i rosa eller svart-vit uniform. Hon har valt egna färger. Det finns alternativ ;)

Om man väljer att klä sin häst i rosa schabrak och strasspannband, så har man uppenbart ett stort behov att markera att vilket kön man tillhör, i alla fall. Sen vad det behovet kommer ifrån, och hur det kommer sig att det blir så starkt i stallet - tja, det kan man såklart ha olika åsikter om. Jag tänkte närmast på vuxna kvinnor som klär sig i rosa och vitt i stallet, och kommer dit med omsorgsfull makeup och snygga naglar, där tror jag nog det kan vara så att man markerar sin kvinnlighet särskilt.

Jag upplever också att stallet är en fristad, helt enkelt därför att det är väldigt avkopplande att hänga med hästar. Inte för att man får vara både mjuk och tuff. Det är samvaron med hästarna som gör stallet avkopplande, socialt är stallet väl så tufft som andra ställen, åtminstone för tonårstjejer. Jag har sällan sett sådana utmejslade hierarkier och småpåvedömen som bland tonåringar i stall, allrahelst om där inte är någon vettig vuxen som ser till att det hela inte går överstyr.

Varför är det rosa en fristad? Snarare en tillflykt tillbaks till det flickiga och barnsliga, i så fall, men det har ju inget med stallet eller hästar att göra.

Ja, överhuvudtaget så har ju hästeriet blivit väldigt mycket en prylvärld, med blingbling och snygga utrustningar som ibland tycks lika viktigt som hästarna själva...

Ja, kanske rosa är en gullig frist från det tuffa och sexiga? Får man inte längre leka med troll och dockor (som 12-åringar gjorde när jag var barn...) kan man klä sin häst i rosa. Det kanske är mer accepterat?

Att hierarkierna i stall kan vara utstuderade och grymma, vet jag mycket väl. Men ihop med hästen, på tu man hand, finns inte detta. DÄR finns en fristad. Som med djur överhuvudtaget, men hästen har kanske en särställning eftersom den har så många områden (skötseln, ridningen, etc etc).

Samtidigt frågar väldigt många (som tror att JAG bestämmer över vad Hööks ska ha för färger på sina produkter!) efter grönt, brunt och jordfärger i allmänhet. Rosa är man nog mätt på, även om det fortfarande säljer enormt.

PS. Ja, i min klass när jag var 12, hade även pojkarna Troll på bänklocken, och sk "Glook"-figurer med lång päls. DS.

Senast ändrad:

hastar och farger... alltsa, nu Gillarjag rosa, och blatt, och gront och neon... helst ju starkare, klarare och mer levande desto battre.

Jag skulle -latt- kunna "kla upp" min (fortfarande) hingst i rosa eller lila, och med glitter. Absolut, for det hade, for mig, varit en "kul" grej. Nu ar han red roan sa det skulle skara sig hemskt med rosa. Da gar det fetbort, det blir nog morklila och gront... hade han varit en "ljusare" roan an han ar sa ar det mycket mojligt att jag hade hystat pa honom rosa.

Nu ar ju inte jag en "liten flicka" direkt, inte lastgammal heller... men ibland kanns det ratt Skont att fa bryta fran min egen norm (jeans, boots eller runners, brottarlinne eller tshirt eller skjorta) och kla mig i saker med lite glitter, glada (starka) farger (jobbarkladerna ar liksom.. ganska... gradassiga) och hogklackat. For att pa nagot satt bryta upp monstret dar jag fastnat dar haret bara "hystas ihop" i en hastsvans och jag skuttar i vilket par jeans det nu ar som rakar vara narmast den morgonen. Sa jag -tror- det kan ligga nagot i att det dar med "babyrosa" och "babyblatt" pa hastarna kanske kan vara en "ponnyungdoms" uppbrytande mot den nagot "tuffare och vuxnare" varlden dar saker ska vara sa.. eh ja.. sexiga sa fort.

*duckar och hoppas jag inte uttryckte mig for luddigt*

Om man väljer att klä sin häst i rosa schabrak och strasspannband, så har man uppenbart ett stort behov att markera att vilket kön man tillhör, i alla fall
Nej, nej inte vilken kön MAN tillhör utan vilket kön HÄSTEN tillhör.

Jag fick i gåva ett rosa schabrak av ponnytjejerna i mitt stall, de hade vunnit det på ett tävling, men de har en gul valack så det rosa schabraket passade inte honom. Jag har ett mörkbrunt sto (och en fuxvalack). Men de tjejerna är inte helt borta, för de tyckte inte att gult och rosa passade, däremot har deras valack en massa lila attiraljer (Löfbergs Lila liksom). Nu har de köpt ett skimmelsto och jag frågade om de vill ha tillbaka det rosa schabraket, men de tyckte inte det passade i färg på henne heller. Schabraket är riktigt fult men jag är glad för det och använder det på min hoppsadel, dock byter mina medryttare på fuxvalacken ut det när de använder hoppsadeln. Uppenbarligen så är det nån sorts markör. Som om hästarna skulle bry sig ?

Det slog mig att detta är en fråga jag aldrig hört tas upp. Ändå är det ju ganska jämförbart med val av kläder, färger etc. Om färger och kläder ska vara könsneutrala, varför inte också namn? Det kanske är dags för en samling helt nya namn, utan könsprägel?

Är inte identiteten i sitt kön den starkaste man har och skapandet av en sådan viktig för ett barns utveckling? För de allra flesta åtminstone?

Kanske något man bör tänka på ...

En rolig historia är hur min pappa som liten kläddes som flicka för att de tyckte att han var så söt med sitt långa lockiga guldgula hår. Och de hade redan en pojke sen innan. Det hela fick ett abrupt slut när han som treåring gjorde revolt genom att han hittat en riktigt slemmig padda som han hade i fickan och när en moster skulle gulla och pussa honom tryckte mot hennes mun. Allra roligast i historien var hennes utrop: -Ohh, du rälige, rälige påg!

Är inte identiteten i sitt kön den starkaste man har och skapandet av en sådan viktig för ett barns utveckling? För de allra flesta åtminstone?

Kanske något man bör tänka på ...

Jo, det ligger helt säkert något i det. Jag tog upp namn-frågan eftersom jag tyckte det var lite intressant att just den sidan av köns-debatten aldrig kommit upp här - bland alla funderingar kring färger, kjolar, "hen" och annat.

Jag tror heller inte att man ska tvinga in barn i banbrytande situationer utan att tänka på följderna för barnet där och då - hellre då bereda vägen för en större frihet som barnet själv kan välja.

Liknande trådar

Småbarn Jag är lite nyfiken på era erfarenheter av detta. Jag har en tvåårig dotter som vi klär i alla regnbågens färger, ibland klänning...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
10 582
Senast: Badger
·
Samhälle Jag såg för ett tag sen i en grupp på facebook att någon skrivit en tråd där hen sökte kvinnor som sysslade med sånt som var manligt...
36 37 38
Svar
749
· Visningar
39 880
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar