Jo exakt, det stod i artikeln.Det där var en följd av Semenaya och en indisk löpare. Båda hade höga nivåer av testosteron pga ett tillstånd där det finns interna testiklar på något sätt. Då valde man att gå över till en testosterongräns så att personer med detta tillstånd kunde fortsätta tävla som kvinnor men båda tvingades då använda medicin för att sänka testosteronnivån. Deras resultat blev mycket sämre (inte nödvändigtvis bara pga testosteronsänkningen, medicin hade nog mer allmän påverkan men det var antagligen största anledningen).
Jag tror sedan den indiska idrottaren överklagade till skiljedomstol som beslutade att det inte var klarlagt att testosteronet var prestationshöjande och idrottare med förhöjda halter har sedan dess fått tävla utan att behöva sänka/korrigera sina nivåer. Det är det man nu försöker klarlägga, om testosteron verkligen är prestationshöjande nog att det är befogat att kalla deras specialtillstånd med förhöjda halter som ett problem.
Men en diskussion tidigare var på XX XY nivå och idrottare och inom idrotten har man alltså gått ifrån den typen av könsbestämning eftersom den inte kan fastlägga om någon är kvinna eller man.
Med testosteronnivåerna hade de tagit i rejält, 90% av idrottskvinnorna ligger tydligen mellan 3-4 eller ngt och gränsen låg på tio, vilket var två över det högsta de kunde få på kvinnor med PCOS. Och de flesta män ligger långt över tio, men där har färre forskning gjorts och tydligen finns en viss procentandel män som har rejält låga nivåer.
Semenaya tävlar ju igen nu på sina normala nivåer och den här artikeln diskuterar om vad som händer om hennes resultat förbättras radikalt igen. https://sportsscientists.com/2016/05/hyperandrogenism-women-vs-women-vs-men-sport-qa-joanna-harper/
Det var ok att tävla under testosteronnivån som person som bytt kön och folk behöver inte ha gjort operativa ingrepp. Två britter gör tydligen det enligt någon artikel. Men nu vet jag inte hur det blev med den regeln när de släppte den?
Men det intressanta i det hela var väl egentligen tänkte jag att det är så väldigt svårt att bestämma kön. Samtidigt som så många tänker att det är lätt.