Göra ingenting?

GoLightly

Trådstartare
Tidigare i kväll satt jag ner en stund och gjorde absolut ingenting annat än att tänka och filosofera. Det tog inte lång tid innan sambon blev lite orolig och trodde att något var fel. Tanken slog mig då att jag alltid gör något, pratar, tittar på något eller pillar med något men att det var rätt skönt att bara vara med mina tankar. Har tidigare funderat på att börja meditera men har tänkt att jag har varit för rastlös för det, men om man kan kalla det jag gjorde idag för meditation så var det bara trevligt.

Tar ni någonsin paus från kroppsliga intryck och bara tänker?

Enda gången jag verkligen kan koppla av och bara filosofera är när jag åker tunnelbana/buss/tåg.

Det är ju rätt stört egentligen att man måste sysselsätta sig hela tiden.. Varför lixom?

Healing! Det är det bästa jag vet för att få bort alla intryck, spänningar o.s.v. :)
Om det inte finns någon healing tillgänglig drar jag igång meditationer på youtube när jag ska sova - och tvärslocknar.
Den kortaste jag brukar lyssna på är typ 15 min, jag har bara hört hela EN gång. Tvärslocknar. Drar jag igång längre meditationer (typ 1-2 timmar) tvärslocknar jag fort, och vaknar helt groggy när den är slut...då får jag köra en ny för att somna om...

Men annars är det dansen som funkar bäst för mig, med mottot "tänk inte - kör bara!" då, under de bra passen, försvinner allt runtomkring. Det är jag, musiken och instruktören...speglar och övriga deltagare existerar inte. DEN känslan...:love: Och efter det är jag så hög på endorfiner och energier så jag kan inte tänka på annat :D

Bara sitta rakt upp-och-ner utan någon som helst stimulans funkar dock inte.

Jag fick i uppgift av min terapeut att sitta 3 gånger i veckan i 5 min och göra just ingenting. I början var det tamejfasen helt omöjligt för en överpresterande människa som jag som känner ett behov av att göra grejjer precis hela tiden men nu efter några månader känns det lite lättare och ganska skönt :) tror det är jätteviktigt att inte sysselsätta sig varenda vaken sekund.

Tidigare i kväll satt jag ner en stund och gjorde absolut ingenting annat än att tänka och filosofera. Det tog inte lång tid innan sambon blev lite orolig och trodde att något var fel. Tanken slog mig då att jag alltid gör något, pratar, tittar på något eller pillar med något men att det var rätt skönt att bara vara med mina tankar. Har tidigare funderat på att börja meditera men har tänkt att jag har varit för rastlös för det, men om man kan kalla det jag gjorde idag för meditation så var det bara trevligt.

Tar ni någonsin paus från kroppsliga intryck och bara tänker?

Jag har problem med att jag tänker för mkt :D (och snabbt - född filosof/dagdrömmare). Det är så :love: att hitta till tystnaden, där det knappt går att tänka, eller att tankarna bara seglar förbi.... Tog över ett år med flera timmar (!) "meditation" och mindfulness per dag innan det blev hyfsat lugnt i skallen. Det krävs ju otrolig koncentrationsförmåga/fokus för att sitta i ingentinget och det är något som jag inte har naturligt :rofl: (ADHD, bipolär)... Det är betydligt lättare att fastna i tankar/fantasi/dagdrömmar eller att somna ifrån det hela (sömn är förvisso :love::love::love:).

Tycker det är jätteskönt att ta paus och bara vara. :)
Har ett ställe nära där jag bor precis vid havet... där är underbart att sitta. :)

Enda gången jag verkligen kan koppla av och bara filosofera är när jag åker tunnelbana/buss/tåg.

Det är ju rätt stört egentligen att man måste sysselsätta sig hela tiden.. Varför lixom?

Men visst är det?! När jag bodde i Stockholm surfade jag alltid i kollektivtrafiken, men här har jag ingen mottagning i tunnelbanan så blir tvungen att sitta och bara vara, det funkar faktiskt helt ok men kändes rätt ovant i början.

Jag fick i uppgift av min terapeut att sitta 3 gånger i veckan i 5 min och göra just ingenting. I början var det tamejfasen helt omöjligt för en överpresterande människa som jag som känner ett behov av att göra grejjer precis hela tiden men nu efter några månader känns det lite lättare och ganska skönt :) tror det är jätteviktigt att inte sysselsätta sig varenda vaken sekund.

Jag tror också att det är bra att stanna upp ibland, tror att jag ska göra samma sak. 5 minuter 3 gånger i veckan är ju egentligen ingenting så det borde jag ju kunna fixa.

Tycker det är jätteskönt att ta paus och bara vara. :)
Har ett ställe nära där jag bor precis vid havet... där är underbart att sitta. :)

Men åh vad underbart det låter, finns inget bättre än havet :love:

Men visst är det?! När jag bodde i Stockholm surfade jag alltid i kollektivtrafiken, men här har jag ingen mottagning i tunnelbanan så blir tvungen att sitta och bara vara, det funkar faktiskt helt ok men kändes rätt ovant i början.

Jag har nästan alltid mottagning men ser det som lite terapi att inte surfa då :p
Sen ska jag erkänna att jag ofta lyssnar på musik så det kanske är lite fusk :o

Detta ämne är verkligen sjukt intressant! När jag va liten (född 86) så fick jag " ha tråkigt" ibland det va inte som idag att det va konstant stimulans.
Jag vill gärna att min dotter växer upp utan att hela tiden behöva syssla med nått. Det är ju bara det att jag nig knte kan föregå med gott exempel eftersom jag jämt pillar med nått. Ska faktiskt ta tag i detta och börja med att bara sitta och glo några minuter varje dag :)

Jag tror för övrigt att många inte vågar sitta och göra ingenting och låta tankarna flöda för man är rädd för vad som kommer komma fram. Jag var det iaf men om det kommer fram jobbiga eller tråkiga saker så är det nog för att det behöver komma fram tror jag. Man ska inte vara rädd för vad hjärnan vill tala om :)

Jag har nästan alltid mottagning men ser det som lite terapi att inte surfa då :p
Sen ska jag erkänna att jag ofta lyssnar på musik så det kanske är lite fusk :o

Detta ämne är verkligen sjukt intressant! När jag va liten (född 86) så fick jag " ha tråkigt" ibland det va inte som idag att det va konstant stimulans.
Jag vill gärna att min dotter växer upp utan att hela tiden behöva syssla med nått. Det är ju bara det att jag nig knte kan föregå med gott exempel eftersom jag jämt pillar med nått. Ska faktiskt ta tag i detta och börja med att bara sitta och glo några minuter varje dag :)

Jag tycker att det lätt byggs på att jag behöver mer och mer stimuli för att inte bli stressad. Ex med kollektivtrafiken, börjar jag lyssna på musik där så blir jag stressad av att låta bli. Sedan tycker jag inte att det räcker och måste börja surfa också. Jag har faktiskt slutat att lyssna på musik vart jag än går nu, dels för att bli lite mer uppmärksam på min omgivning och dels för att jag inte vill känna mig beroende av det.

Jag tycker att det lätt byggs på att jag behöver mer och mer stimuli för att inte bli stressad. Ex med kollektivtrafiken, börjar jag lyssna på musik där så blir jag stressad av att låta bli. Sedan tycker jag inte att det räcker och måste börja surfa också. Jag har faktiskt slutat att lyssna på musik vart jag än går nu, dels för att bli lite mer uppmärksam på min omgivning och dels för att jag inte vill känna mig beroende av det.

Det är nog sant! Däremot så lyssnar jag mest på musik för att kunna koppla av lite. Utan musik i öronen får jag annars ofta lyssna på andras telefonsamtal, tjat på barnen, snörvlande eller annat som inte intresserar mig, då är det trevligare med musik :)
Jag lyssnar dock bara när jag åker och inte när jag kliver på/av eller går till kollektivtrafiken just för att jag vill va uppmärksam på vad som händer runt i kring mig :)

När jag åker kollektivt kan jag aldrig läsa eller nåt, brukar sitta och titta ut genom fönstret om jag åker buss. I tuben försöker jag mest undvika att glo på folk. :D

När jag åker kollektivt kan jag aldrig läsa eller nåt, brukar sitta och titta ut genom fönstret om jag åker buss. I tuben försöker jag mest undvika att glo på folk. :D

Titta ut genom fönstret är trevligt, har busspendlat tidigare och tyckte det var mycket trevligare :) Här går sätena i tunnelbanan i två rader längs med ytterväggarna så man har inget större val, glo på folk, läsa eller blunda :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
985
Senast: Cactus
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar