Göra i Alicante?

Magiana

Trådstartare
Det är meningen att jag ska till Spanien i juni. Det är mitt jobb som vill att jag åker dit och kollar in ett ställe "så att jag kan svara våra kunder om stället".

Nåväl, vi åker dit tillsammans på torsdag men sen när jag ska hem på söndag får jag klara mig själv. Då kan jag välja ett flyg i ottan eller ett sen eftermiddag. I det sistnämnda fallet blir jag hängande i Alicante på egen hand i ett antal timmar. Frågan är vad jag skulle kunna roa mig med då? Eller blir det bara jobbigt?

Jag har ju aldrig varit utomlands, varken med eller utan sällskap. (Jag räknar inte med resor till och från Finland när jag var liten.) Det känns lite "suck, stön, jobbigt" att åka dit, men det kan ju bero på att det här är helt nytt för mig. Jag måste skaffa pass och jag måste skaffa en resväska dessutom. Pust, bara för det liksom.

Vad gör jag? Tar jag det tidigare flyget eller det senare flyget?

Avundsjuk
Det finns massor att göra i de omgivningarna. Tyvärr är jag usel på själva staden men har du tid så kan jag rekomendera ett besök i Cuevas de Canelobre (fin droppstensgrotta), Biar (mysig gammal stad inkl borg) eller bara gå ut på någon av alla vandringsleder som finns i omgivningarna.

Avundsjuk
Det finns massor att göra i de omgivningarna. Tyvärr är jag usel på själva staden men har du tid så kan jag rekomendera ett besök i Cuevas de Canelobre (fin droppstensgrotta), Biar (mysig gammal stad inkl borg) eller bara gå ut på någon av alla vandringsleder som finns i omgivningarna.
En grotta låter ju spännande. Jag får ta och googla på både det och på vandringslederna. :)

Det är meningen att jag ska till Spanien i juni. Det är mitt jobb som vill att jag åker dit och kollar in ett ställe "så att jag kan svara våra kunder om stället".

Nåväl, vi åker dit tillsammans på torsdag men sen när jag ska hem på söndag får jag klara mig själv. Då kan jag välja ett flyg i ottan eller ett sen eftermiddag. I det sistnämnda fallet blir jag hängande i Alicante på egen hand i ett antal timmar. Frågan är vad jag skulle kunna roa mig med då? Eller blir det bara jobbigt?

Jag har ju aldrig varit utomlands, varken med eller utan sällskap. (Jag räknar inte med resor till och från Finland när jag var liten.) Det känns lite "suck, stön, jobbigt" att åka dit, men det kan ju bero på att det här är helt nytt för mig. Jag måste skaffa pass och jag måste skaffa en resväska dessutom. Pust, bara för det liksom.

Vad gör jag? Tar jag det tidigare flyget eller det senare flyget?

Finns det möjlighet att du far hem måndag istället? Då behöver du ju inte känna dig jäktad angående vilken aktivitet du väljer. Jag har inte själv varit i Alicante men jag tänker att det finns ett gäng "utflyktsföretag" och om inte annat så har du väl lärt känna stället lite mer under tiden du är där och ser om du blir sugen på att undersöka något lite närmare.

Finns det möjlighet att du far hem måndag istället? Då behöver du ju inte känna dig jäktad angående vilken aktivitet du väljer. Jag har inte själv varit i Alicante men jag tänker att det finns ett gäng "utflyktsföretag" och om inte annat så har du väl lärt känna stället lite mer under tiden du är där och ser om du blir sugen på att undersöka något lite närmare.
Jag vet inte. Då får jag väl betala en hotellnatt för det ur egen ficka och jag vet inte om jag är så sugen på det.

Det specifika stället som det är meningen att jag ska se för jobbets skull finns på en specifik adress en bit från Alicante. Det är ett ställe som en av våra samarbetspartners har köpt och den har jag nog tittat färdigt på till söndagen.

Dagar då ska jag resa betraktar jag som just resdagar och räknar sällan med att hinna med så mycket annat (om inte flyget går väldigt sent på kvällen, då). Men man ska packa ihop sina grejer, vara i tid på flygplatsen osv. Så för min del hade jag nog inte räknat med att hinna så mycket om planet lyfter sen eftermiddag.

Dagar då ska jag resa betraktar jag som just resdagar och räknar sällan med att hinna med så mycket annat (om inte flyget går väldigt sent på kvällen, då). Men man ska packa ihop sina grejer, vara i tid på flygplatsen osv. Så för min del hade jag nog inte räknat med att hinna så mycket om planet lyfter sen eftermiddag.
Samma här.

Det tidiga planet går 6.30 och det sena går 15.40 (om jag minns rätt). Så något hinner man väl om man åker senare? Annars kan jag lika gärna ta det tidiga planet hem.

Det beror väl lite på hur man är, hur långt det är till flygplatsen, hur bra koll man har på kommunikationerna dit, hur tidigt man vill vara där innan avgång osv.

Med de tider du anger skulle jag välja 15.40. Men bara för att slippa gå upp i svinottan för att ta morgonflyget, jag skulle inte räkna med att göra något mer än att käka en lunch nånstans när jag checkat ut vid 11-12 och sedan dra mig mot flygplatsen.

Men du behöver ju inte göra som jag. :)

Samma här. Jag hade bara känt mig stressad av att försöka göra något sista dagen.

Jag hade tagit det sena flyget och innan dess bara sovit ut, gått en promenad och haft en trevlig lunch.

Jag gillar inte snortidiga flyg, men inte heller att försöka hinna med några aktiviteter innan jag flyger hem. De enda gångerna jag ser sista dagen som nåt annat än resdag är när jag flyger sent, dvs så jag hinner äta middag i lugn och ro innan jag åker till flygplatsen.

Jag får nog fråga min chef om vilka planer hon och hennes familj har. De åker ju inte hem på söndagen. Ett möjligt scenario kan ju vara att jag får skjuts till flygplatsen på morgonen där jag låser in bagaget i en förvaringsbox och sen går runt på stan, äter lunch inklusive den speciella glassen de har där, eller om det kanske är möjligt att hyra bil nära flygplatsen så man kan köra en sväng. Min chef har ju varit där förut. Hon har väl lite lokalkännedom så jag får fråga henne.

Jag får nog fråga min chef om vilka planer hon och hennes familj har. De åker ju inte hem på söndagen. Ett möjligt scenario kan ju vara att jag får skjuts till flygplatsen på morgonen där jag låser in bagaget i en förvaringsbox och sen går runt på stan, äter lunch inklusive den speciella glassen de har där, eller om det kanske är möjligt att hyra bil nära flygplatsen så man kan köra en sväng. Min chef har ju varit där förut. Hon har väl lite lokalkännedom så jag får fråga henne.
Flygplatsen ligger söder om Alicante så det tar en liten stund att åka dit.
Bil går det att hyra både inne i själva staden och på flygplatsen.

Var i Alicanta för en del år sedan. Trevlig, lagom stor stad med en vacker "promenad" längs med kusten, fina torg etc. Bra shopping, både småbutiker, kedjor (Zara etc) och varuhus. De senare i den modernare delen av staden. Jag minns staden som ganska kompakt och inte så långa avstånd. Det finns en sandstrand mitt i stan (gångavstånd från shoppingen).
Jag skulle valt eftermiddagsflyget. Packat (gissar att det inte är så mycket om du bara är borta ett par dagar) kvällen innan. Checkat ut och lämnat väskan på hotellet efter frukost. Sedan gått en promenad i de äldre delarna av staden fram till lunch. Ätit lunch nära/på hotellet. Hämtat väskan och åkt till flygplatsen. Då borde du ha gott om tid på dig. Om du ber hotellet att boka en taxi så slipper du bekymra dig för det. De vet ju också när du bör åka. Eller så äter du lunchen på flygplatsen, tristare men kan kännas tryggare att vara där tidigare. Alternativ till att gå på stan är en stund på stranden. Jag hade inte gett mig ut på någon utflykt utanför staden, dels för att staden är fin, dels för att jag tror att det skulle bli för stressigt.

Jag hade tagit sena flyget så jag hann äta en god lunch och kanske få lite sol på näsan. Jag gillar inte att stressa upp på morgonen om jag slipper och inte har en tid att passa.

Var i Alicanta för en del år sedan. Trevlig, lagom stor stad med en vacker "promenad" längs med kusten, fina torg etc. Bra shopping, både småbutiker, kedjor (Zara etc) och varuhus. De senare i den modernare delen av staden. Jag minns staden som ganska kompakt och inte så långa avstånd. Det finns en sandstrand mitt i stan (gångavstånd från shoppingen).
Jag skulle valt eftermiddagsflyget. Packat (gissar att det inte är så mycket om du bara är borta ett par dagar) kvällen innan. Checkat ut och lämnat väskan på hotellet efter frukost. Sedan gått en promenad i de äldre delarna av staden fram till lunch. Ätit lunch nära/på hotellet. Hämtat väskan och åkt till flygplatsen. Då borde du ha gott om tid på dig. Om du ber hotellet att boka en taxi så slipper du bekymra dig för det. De vet ju också när du bör åka. Eller så äter du lunchen på flygplatsen, tristare men kan kännas tryggare att vara där tidigare. Alternativ till att gå på stan är en stund på stranden. Jag hade inte gett mig ut på någon utflykt utanför staden, dels för att staden är fin, dels för att jag tror att det skulle bli för stressigt.
Det hade ju kunnat funka om jag hade bott på hotell, men det kommer jag inte att göra. Jag kommer att sova på det ställe/plats som det är meningen att jag ska se för jobbets skull och det ligger en bit utanför staden. Jag behöver hitta en förvaringsbox till bagaget om jag ska göra något på stan.

Det verkar mest som att enda anledningen att ta sena flyget är att slippa stressa. Eftersom jag egentligen inte är så superintresserad av städer, trängsel och en massa folk så lutar det ju ändå åt det tidiga flyget, men det beror ju på när chefen och hennes familj åker. Är det bara jag som ska till flyget oavsett vilket jag tar så får jag ju fundera ett varv till.

Jag vet inte. Då får jag väl betala en hotellnatt för det ur egen ficka och jag vet inte om jag är så sugen på det.

Det specifika stället som det är meningen att jag ska se för jobbets skull finns på en specifik adress en bit från Alicante. Det är ett ställe som en av våra samarbetspartners har köpt och den har jag nog tittat färdigt på till söndagen.

Jag instämmer i kören om att resdag är resdag. Det hade ju varit hemskt olyckligt om du är på en utflykt den dagen och bilen får punktering eller något annat händer som gör att du inte kommer i tid till flygplatsen. Jag är lite överförsiktig sedan vi dabbade oss och höll på att missa planet hem på grund av en tidsräknemiss så jag brukar se till att vara i rätt god tid på utländska flygplatser. Ska du inte sova över hade jag nog ändå tagit ett senare plan just för att slippa stressa och ändå vara i god tid på flygplatsen.

Du skrev väl att du aldrig varit utomlands, så jag funderade på en helt annan lösning. Jag kikade på booking.com, det finns hotell för under 400 kr natten i Alicante och hostels som är ännu billigare. Om du tar ut några semesterdagar och förlänger din resa med t ex tre hotellnätter så har du ju gjort ditt livs första utlandssemester!

Om man sedan väljer att leta upp sevärdheter eller bara ströva omkring, sitta på sköna kaféer osv beror ju helt på vad man gillar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 695
Kropp & Själ Visste inte om jag skulle lägga denna som kropp och själ eller skola och jobba, men det gör väl detsamma. Om någon listar ut vem jag är...
2
Svar
33
· Visningar
4 216
Senast: AchyBreaky
·
Äldre De 2 tjejer som jag räknar som bästa vänner är tvillingar och vi kan kalla dem A + B. A har sedan december bott på annan ort en bra...
Svar
6
· Visningar
1 866
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama