Göra halvhalt med sätet.

I

Illusion

Jag förstår inte hur man gör halv halt med sätet?:confused:
Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde försöka beskriva hur man gör.. ;)

Sv: Göra halvhalt med sätet.

Om du harklar dig eller hostar till så känner du av de muskler i magen som du använder då du sitter emot.

Släpp ner rumpan i sadeln, sitt emot med magmusklerna och kläm till med sätet.

Hoppas du förstår...

Eller sitt rak i ryggen och gör en långsam djup utandning så känner du samma rörelse som jag gör vid en halvhalt/halt. Bäckenet vinklas, man blir tyngre i rumpan och kniper åt lite med sätet.

Halvhalt gör jag så med sätet och håller in lite i tyglarna och släpper sedan igen, är det korrekt?

Jag vet faktiskt inte vad som är korrekt. :) För mig räckte det sätet, mycket känslig liten pålle.

Ok, det verkar funka på Akima faktiskt, hon stannar liksom till, men inte helt så att säga.
Det är kanske en lite dum fråga, borde kanske kunna det som hästägare, men det är lättare sagt än gjort att kunna allt :D

När hästen gör halvhalt får den inte tappa takten. En halvhalt är inte en halv halt, utan en samling.
Den görs med sätet, inte tyglarna.
Jag sträcker ryggen så sittbenen "trycks" ner i sadelen nån sekund, och halvhalten kommer.

Jag gör som Zanta och sträcker också på ryggen så att sittbenen "växer ner" i sadeln.

Bara nån sek om ens det, jag tkr inte man ska hålla kvar hästen i halvhalten. När hästen tar halvhalten ska den få gå vidare ;)

Nu rider ju inte jag regelbundet längre men märker att jag snarare trycker upp mig ur sadeln istället för att sjunka ner i den när jag ska bromsa med sätet:confused:

För de första ska du ju göra halvhalt innan du påbörjar någon slags "förändring", sen sjunker du djupt ner i sadeln känn hur hela du sjunker ner. Sen kan tankens kraft hjälpa. Tänk bakåt. Men glöm inte att ge eftergift så fort hästen svarar och rid framåt. Halvhalter är också bra när man har en ouppmärksam häst, då lär man den att de händer något nytt och den blir uppmärksam på vad som ska hända :)

När jag ska göra en halvhalt spänner jag "mitten av magmusklerna" samtidigt som jag trycker till lite med sittbenen i sadel och då endast i knappt en sekund.

Hoppas du förstod hur jag menade :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar