Göra egna Trästolp?billigaste alternativet?!

Sv: Göra egna Trästolp?billigaste alternativet?!

Ek är väl väldigt jobbigt att spika/skruva i om jag inte har fel? Väldigt hårt träslag. Vi har endast gran nu iaf.

Vissa var ruttna och andra inte så vi drog upp alla gamla stolp och satte nytt :) De flesta hade nötts ut och blivit smalare och smalare i delen som satt under mark, men ingen var rutten (av enstolpen alltså).

jaså gjorde de det åt dej speciellt eller?
när det är ek så behöver de inte behandlas eller? vad de runda lr 4kantiga?
vilket sitter bäst?

han hade stolpar som låg så jag frågade snällt. =)
de är helt obehandlade och håller än. de har suttit nere i fyra år nu. stolparna är fyrkantiga, lite jobbigt att få ner dem i marken om man inte spetsar dem.

runda stolpar sitter ju helt klart bäst.

Eucalyptus är ett träslag som inte leder ström. Du kan sätta fast tråden med märlor.

Annars leder alla trästolp jag stött på ström, det finns en mening med isolatorerna :cool:

Gullan: Slinger är isolatorer du snabbt och lätt slingrar runt stolp eller stam:
slinger4.jpg

vad är slinger isolatorer?

vad smart, men du har ju med hingstar(jag har 2 islandshingstar och 1 mini shettis hingst på 83cm) krävs det inte annat stängsel då? Högre?
Min valack (island) funkar bra med 1 meter om han har sällskap annars har han hoppat över t.o.m när det var 130cm högt.

jättesmart det med att sätta det snyggaste på den synbara sidan så att säga.

Tack så jättemycket för tipsen jag kommer med att hyra hagarna och man känner ju inte för att göra allt extremt ingående och ta det dyraste av allt precis..vill ju kunna ta det med sig om man flyttar och så.

Mina hingstar har gått att stängsla på sytråd, de vuxna alltså.

Däremot bryter sig lätt damer in till dem :p

Respekt för elen, bra ström och dubbla rader mellan hästar som inte får flirta eller slåss över staketet är viktigare än höjden.

Men så klart kan du ta med dig högre stolpar också, det gäller bara att inte slå ned dem längre än att du orkar vicka upp dem :idea:

Vi har ekstolpar och man måste nästan alltid förborra hål för att få i isolatorerna. Så visst är de hårda att jobba med.
Vi har ju gjort våra själv eftersom vi var tvugna att ta ner ca 10 ekar när vi byggde vårat stall.
När vi sågade virket till stallet så sågade vi även stolp till hagarna. Det blev massor av stolpar. Lite roligt att veta att stolparna är "odlade" på hemmaplan.
Lagrade även en del ekplank som vi torkade och har använt till fönsterbrädor och gjort sängbord av. Jättesnyggt, men blytungt.
Vet inte hur länge stolparna håller, men har hört 50-100 år. Kan ju hoppas på det för då slipper jag byta ut dem:D.

Eucalyptus är ett träslag som inte leder ström. Du kan sätta fast tråden med märlor.

Annars leder alla trästolp jag stött på ström, det finns en mening med isolatorerna :cool:

Gullan: Slinger är isolatorer du snabbt och lätt slingrar runt stolp eller stam:
slinger4.jpg

Låter inte som ett billigt allternativ som Ts eftersökte med Eukaluptus ?

Smart den har jag aldrig sett .Tack för tipset ;)

Mia

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Hemmet Är det någon som har bra tips på hur man enklast gör för att få ett nätstängsel (NSH Nordic Hortus 120 cm) sträckt och snygg vid...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Philosophia
·
Trädgård & Växter Nu ska vi ta tag i att hägna in gården, framför allt för att hålla inne barn och hundar från väg och vatten. Vi hade tänkt att staketet...
Svar
15
· Visningar
2 179
Anläggning Jag har nyligen flyttat till en liten gård och planen är att mina hästar ska flytta med upp hit i sommar. Än så länge är de kvar hos min...
Svar
6
· Visningar
1 348
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur