Göra egen leverpastej?

JuniNatt

Trådstartare
Jag behöver er hjälp!

I år kommer vi ha ett litet julfirande här hemma i vårt nya hus. Det 'r första gången vi har julen hemma hos mig så jag är liiite nervös :p

Jag funderar mycket på vad som bör finnas på julbordet och har kommit fram till att jag nog vill ha en hemmagjord leverpastej. Är det svårt att göra egen leverpastej? Tar det lång tid? :confused:

Jag vore väldigt tacksam om någon ville dela med sig av sitt bästa leverpastej-recept :)

Sv: Göra egen leverpastej?

Det verkar inte alls vara så svårt. Bara att mixa alla ingredienser och så in i ugnen en timme :D
Provar att göra för första gången i år. Har gjort "smeten", men fick frysa in den eftersom jag gjorde den liiiite för tidigt
Ska man tro min kära gamla farmor (som förövrigt gör underbar leverpastej) ska du inte frysa leverpastejen när den har varit inne i ugnen, den blir visst grynig och inte så bra då. Däremot smeten går att frysa

Kan återkomma med recept om jag hittar det

Sv: Göra egen leverpastej?

Här kommer farmors leverpastejrecept

400g lever (jag hade ungnötslever)
1 gul lök
1 liten burk ansjovisfiléer
2 ägg
1 dl grädde
1 dl vetemjöl
1½ tsk salt
1 tsk vitpeppar
½ tsk socker
½ tsk malen ingefära
½ tsk malen kryddpeppar
1 tsk timjan

Mixa allt noga och häll i en smord form.
Innan man ställer in allt i ugnen kan det vara bra att steka en liten bit av smeten för att smaka av kryddningen (farmors tips)
Sedan är det bara att grädda i ca en timme (175 grader)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 224
Senast: tanten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 605
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar