Göra egen hundmat?

Sv: Göra egen hundmat?

Japp, jag gör eget.Jag har som bas ett bakat fullkornsvete och en flingblandning med majs och ris.Till detta sätter jag till Olewo morötter, solrosolja, Hypermix vitamin och mineralpulver, kalk, alger, extra b- vitamin, c- vitamin och rått oxkött.Mina hundar har ätit detta i femton år och mår kanon.Bra i pälsar, hull och mage.

Jag gör också eget men har det att blanda med.Min ena tik är ibland(ofta) väldigt petig med maten och vägrar äta bara torrfoder.Eftersom jag inte är jätteduktig med vad hundar behöver i mineral,kalk och vitaminväg så blandar jag som sagt vad med torrfoder.Men det jag brukar göra hundmat på brukar bli ris,grönsaker,potatis,nötfärs,lever,blodpudding,grishjärta och diverse köttprodukter som ofta säljs ut billigt någon dag innan de går ut i datum.Därtill har jag omega3 olja och lite matrester islängt också.Det brukar uppskattas av båda hundarna:D

Ni som har koll vilket är bäst av bravos och klass färskfrysta?

Jag gör också eget men har det att blanda med.Min ena tik är ibland(ofta) väldigt petig med maten och vägrar äta bara torrfoder.Eftersom jag inte är jätteduktig med vad hundar behöver i mineral,kalk och vitaminväg så blandar jag som sagt vad med torrfoder.Men det jag brukar göra hundmat på brukar bli ris,grönsaker,potatis,nötfärs,lever,blodpudding,grishjärta och diverse köttprodukter som ofta säljs ut billigt någon dag innan de går ut i datum.Därtill har jag omega3 olja och lite matrester islängt också.Det brukar uppskattas av båda hundarna:D

Du säger att du inte är duktig på vad hunden behöver i mineral (obs - kalk är ett mineral) och vitaminväg. Då ska du kanske vara försiktig med hur du blandar in annat i ett torrfoder. De är - vad jag vet - uteslutande fullfoder och att då blanda in annat i för stor grad kan rubba de balanser som finns i fodret t ex mellan kalk och fosfor. I sin tur kan det leda till olika problem för hunden tom till bristtilstånd.

OBS jag säger inte att du gör fel utan tycker det är ok men att du kanske ska köpa en bra bok och läsa på om vad hunden behöver så du inte av välvilja får det fel..

Jag ger Zaga frysta Kycklingvingar/kycklingklubbor som tillägg till hennes torrfoder, det kan väl inte störa eller rubba balansen eftersom jag inte ger henne överdrivet mycket?

Jag ger Zaga frysta Kycklingvingar/kycklingklubbor som tillägg till hennes torrfoder, det kan väl inte störa eller rubba balansen eftersom jag inte ger henne överdrivet mycket?

Det rubbar inte kalcium/fosforbalansen, men kan ev ge lite väl högt proteinintag.
Men det beror ju på hur ofta du ger och hur mycket/gång.

Ang hemlagat så finns det tyvärr ingen bra bok i ämnet.
Det finns några kokböcker för hund på marknaden, men de har inga bra recept.

Ta kontakt med en näringsfysiolog för hund som kan ge dig en anvisning till just din hund.

Det är inte svårt eller dyrt att laga eget, dock.
Vill man vara bekväm kan man göra som Zanza och utfodra efter Hammarlunds råd. (Magnusson Blanda & kött.)
Men då ska man veta att hunden tål vete. Samt man ska vara sparsam med vegetabiliskt fett och välja fiskolja och ev ister i stället.
Tillsats av ett komplett vitamintillskott samt kalk krävs alltid vid hemkok.

Jo men protein är nemasproblemas om det ökar lite, det är bara bra då proteingivan i hennes foder är något lägre än om hon skulle äta vanliga medium adulten.

Men där har dom lagt till med vete och det vill jag inte att hon äter mer än nödvändigt.

Du har egentligen redan fått svaret att det beror på hur mycket du ger och det stämmer. Utöver samband mellan fosfor - calcium finns också ett samband med magnesium.

Angående bra böcker
Hundmatboken : vad ska hunden äta? : en handbok från Svenska kennelklubben Författare: Sallander, Marie Den berättar om behoven.

kokböcker med recept Hundägarens kokbok av Sallander, Corneliusson och von Porat

Det är ju inte så att hunden ska ha 7 olika rätter varje vecka. Så fungerar det inte riktigt....

Sallander har doktorerat på hundmat så hon borde veta vad hon skriver. Tag också gärna chansen att gå på någon av hennes föreläsningar

Marie säger själv att hennes kokbok inte har så speceiellt bra innehåll alla gånger.
Håller absolut med.

Det finns bättre förläsare än Sallander.
En titel gör inte automatiskt att man är bäst i ett ämne.
Tycker i så fall att Hammarlund har mer att lära ut.
Man måste ju inte ge vete, utan det går bra att koka ris i stället.

Menar du att hunden får kycklingben? de kan mkt väl riva hundens mun, svalg och mage, tarmar och ingen man ska fodra hunden med. :confused:

Hon får det som sagt bara som tillägg, ungefär som man ger hundben ..

TinkerTant:

Djupfrysta kycklingklubbor/vingar är inte farligt sålänge det är helt djupfryst..

Altås du ger dem medan de fortfarande är frysta eller tinar du först? Min har aldrig fått något sådant men man kanske ekulle ha det som något extra gott ibland... Är det såna man köper på typ ica?

fisk- fläsk- fågel ben fryst eller ej, så är det alltid en skaderisk för att benen är så tunna och kan bli små vassa bitar som river. (Hör med veterinären vetja.)

Vill man promt ge ngt så finns det ju gott om fryst hundfoder man kan blanda i torrissarna.

fisk- fläsk- fågel ben fryst eller ej, så är det alltid en skaderisk för att benen är så tunna och kan bli små vassa bitar som river. (Hör med veterinären vetja.)

Vill man promt ge ngt så finns det ju gott om fryst hundfoder man kan blanda i torrissarna.

Ja,det där kör jag också med,inga ben som börjar på F!

F-ben Flisar & Förstör!

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
505
Senast: Sel
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: Sel
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 166
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 089
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka