Göra egen hundmat?

Sv: Göra egen hundmat?

Jag ger också mina kyckling, fläsk osv.
Men endast rått, det är när man tillagat det som det blir spött och de vassa flisorna uppstår.
Rått är det ofarligt.
Ger även fågel till katterna, både klubbor och vingar rått.
Inte fryst, utan upptinat till rumstemeratur.

Testade att ge vår PB en hel kyckling, (hade legat nån dag för länge i kylen för att jag skulle våga tillaga den.. )
Det såg rätt roligt ut, benen och vingarna rök först, sen tog det inte många minuter innan hela kråset, filererna och allt var puts väck. :D
Fick en mycket nöjd och mätt hund.
Dock så tittade hon på mig med sina underbara bruna ögon och tiggde mer efteråt.. :rofl:

Nej, det är som sagt inte farligt att ge ben på F.
Varningen finns kvar från förr då hundar levde på matrester.
Man ska alltså inte ge tillagade fläskben till hunden.
De är vassa och väldigt svårsmälta.
Mycket råa fläskben kan dock ge förstoppning på ovan hund.

Fågelben behöver inte vara frysta då man serverar dessa.
Det är ingen skilnad på strukturen i frysta eller färska ben.
Men det kan ju underlätta städningen då det inte blir lika kladdigt.

Och tänk jag föredrar Sallander före Hammarlund. Det har inte med titlar att göra. Föreläsare från foderföretag är jag en aning :angel:stor aning:angel: misstänksam mot. Jag har läst näringslära för människa-häst och hund och en orsak är att jag vill kunna bilda mig en uppfattning om hur kunnig föreläsaren är. Tyvärr är det inte alltid så bra (obs syftar inte på Sallander eller Hammarlund)
Har jag påstått att man inte kan ge ris - tror inte det och det har jag inte hört Sallander säga heller.

Jag föredrar, som så många andra, ris före vete.
Har inte sagt att du haft någon åsikt om detta.

Jag arbetar också med nutrition (människa & hund), så jag har vissa grundkunskaper.
Men åsikter går ju alltid isär.

Många som pratar kost för ett speciellt foderföretag är ju intärnutbildade och har inga riktiga grundkunskaper i näringslära.

Dock vet jag näringsfysiologer som har väldigt mycket bättre kunskap i hundens näringsbehov än Sallander.
Det är ju inte konstigt att hon fortfarande är lojal mot Doggy.
Dock påverkar det hennes teorier.

Många som pratar kost för ett speciellt foderföretag är ju intärnutbildade och har inga riktiga grundkunskaper i näringslära..
Här instämmer jag helt och fullt med dig. Det stämmer även när det gäller en del "människofoder" och foderexperter för människa också.

Dock vet jag näringsfysiologer som har väldigt mycket bättre kunskap i hundens näringsbehov än Sallander.
Det är ju inte konstigt att hon fortfarande är lojal mot Doggy.
Dock påverkar det hennes teorier..

När jag lyssnade på henne för mindre än en månad sedan nämnde hon inte Doggy mer än att det fanns med bland listorna på redovsningar över granskade foder. (Jag har däremot i annan tråd påtalat att Doggy är både ett foder och ett fabrikat. Doggy tillverkar t ex även Robur).

Sedan vad gäller hennes teorier...Jag har inte sett något som motbevisar hennes teorier som jag snarare ser som redovisningar av hundens behov. Sådan forskning är det ju inte endast hon som gjort. Finns mycket att läsa på amerikanska sidor t ex eller tänker du på något annat?

fisk- fläsk- fågel ben fryst eller ej, så är det alltid en skaderisk för att benen är så tunna och kan bli små vassa bitar som river. (Hör med veterinären vetja.)

Vill man promt ge ngt så finns det ju gott om fryst hundfoder man kan blanda i torrissarna.

Otillagad kyckling måste vara bland det vanligaste köttet som folk ger sina hundar. Min äter middag på vingar och klubbor, och är helnöjd med det.:d

*kl*

Jag måste passa på att fråga, okunnig som jag är och absolut inte blandar hundarnas foder själv, men är hundar inte mottagliga för smittor tex. salmonella och liknande? När man själv grejar med rå kyckling så ska man ju vara så noga med att tvätta händerna, redskapen osv. och vara noga med att kycklingen blir genomstekt innan man äter den.

*kl*

Jag måste passa på att fråga, okunnig som jag är och absolut inte blandar hundarnas foder själv, men är hundar inte mottagliga för smittor tex. salmonella och liknande? När man själv grejar med rå kyckling så ska man ju vara så noga med att tvätta händerna, redskapen osv. och vara noga med att kycklingen blir genomstekt innan man äter den.

Nej, hundar är inte väldigt mottagliga för sådana smittor. Svensk fågel samt nötkött kontrolleras för salmonella så risken för salmonellasmitta via svensk fågel eller svenskt nötkött är öht. väldig liten.

Sedan har hundar lägre pH i magsäcken än människor samt kortare tarmar så eventuella patogener har inte alls samma goda förutsättningar att bosätta sig i hunden som den har i människan. Människan är klen ur denna synvinkel. ;)

Givetvis ska man vara noga med hygienen för sin egen skull. Man kan låta bli att pussa hunden på munnen efter den ätit rå kyckling också (men jag brukar inte pussa varken hundar eller katter med munnen med tanke på att de inte använder toalettpapper som vi :D ).

Svensk kyckling är så gott som aldrig salmonellasmittad.

Huruvida hundar drabbas av salmonella råder det lite delade meningar om. Vissa påstår att deras tarmsystem är så kort att bakterierna inte fastnar samt att hundars bakterieflora är helt annan än människans och därför bättre dödar salmonellabakterier redan i munnen.

Jag är väldigt intresserad av BARF och kommer troligtvis barfa min kommande hund bara jag får plats med en till frys :D

En liten tilläggskommentar kan också vara att man inte ska förlita sig blint på vad ens veterinär säger eftersom det i deras utbildning ingår väääldigt lite näringslära. Ofta hör man att man inte skall ge ben alls till hundar, men detta grundar sig oftast på okunskap. Råa ben är inte farliga så länge hunden inte sväljer för stora bitar! Kokta ben är däremot ajabaja.

Smådjursveterinärerna Ultuna inkl lärarna på SLU Uppsala avråder från rå kyckling just av smittskyddsskäl (finns ju annat än salmonella t ex campylobackter)

Smådjursveterinärerna Ultuna inkl lärarna på SLU Uppsala avråder från rå kyckling just av smittskyddsskäl (finns ju annat än salmonella t ex campylobackter)

Mycket märkligt. De tyckte det var en väldigt bra idé att sätta en katt på en diet med rå kyckling för att försöka komma till rätta med allvarliga mag-/tarmproblem.

Det är nog på Ultuna som vid så många andra ställen, det finns många individer och de har olika åsikter.

Håller man sedan god hygien innebär inte utfodring med rå kyckling någon större smittrisk än att skära upp kycklingfiléer hemma innan man steker den.

Lite text om kyckling som hundmat, från Kronfågel. Klippt från aktivhund.se.

Hej!
Nu har jag fått svar från Kronfågel. Jag blev uppringd av Kronfågels
informationschef och jag ska försöka återge vad hon sa till mig.
Salmonella: All kyckling kontrolleras och hon kunde garantera att
ingen smittad Svensk kyckling finns i butikerna.
Kycklingbesättningarna kontrolleras regelbundet av veterinär och
uppfödarna själva kontrollerar också kycklingen. Upptäcks smitta så
avlivas hela besättningen omedelbart.
Campylobacter: Smittar genom avföring. Finns inte en chans att det
skulle kunna smitta mun-till-mun. Sammanlagt 2500 personer
insjuknade förra året men detta beror på att brist i hanteringen. En
hund kan inte insjukna men ha bakterierna i sin avföring.
Vanconmycin-resistenta enterococcer: Detta blev hon väldigt förvånad
över och skulle fråga Hammarlund själv varifrån hon fått uppgiften.
Vanconmycin används överhuvudtaget inte till kycklingar. Måste dom
behandlas med antibiotika används Bacitril och inga rester får sedan
finnas i kycklingen när den slaktas.
Narcin: Är en beståndsdel i ett medel som används mot tarmparasiter.
Skrivs ut av veterinär och det är stora restriktioner för
användningen. Alla kycklingar kontrolleras och får inte ha rester av
några som helst främmande ämnen. Så Hammarlunds påstående att var fjärde kyckling i Sverige har rester av ämnet är rent nys.

Ja jag känner mig mycket trygg i att fortsätta ge min hund Svensk
kyckling. Känn er fria att använda denna information i er
argumentation.

Lite text om kyckling som hundmat, från Kronfågel. Klippt från aktivhund.se.

Hej!
Nu har jag fått svar från Kronfågel. Jag blev uppringd av Kronfågels
informationschef och jag ska försöka återge vad hon sa till mig.
Salmonella: All kyckling kontrolleras och hon kunde garantera att
ingen smittad Svensk kyckling finns i butikerna.
Kycklingbesättningarna kontrolleras regelbundet av veterinär och
uppfödarna själva kontrollerar också kycklingen. Upptäcks smitta så
avlivas hela besättningen omedelbart.
Campylobacter: Smittar genom avföring. Finns inte en chans att det
skulle kunna smitta mun-till-mun. Sammanlagt 2500 personer
insjuknade förra året men detta beror på att brist i hanteringen. En
hund kan inte insjukna men ha bakterierna i sin avföring.
Vanconmycin-resistenta enterococcer: Detta blev hon väldigt förvånad
över och skulle fråga Hammarlund själv varifrån hon fått uppgiften.
Vanconmycin används överhuvudtaget inte till kycklingar. Måste dom
behandlas med antibiotika används Bacitril och inga rester får sedan
finnas i kycklingen när den slaktas.
Narcin: Är en beståndsdel i ett medel som används mot tarmparasiter.
Skrivs ut av veterinär och det är stora restriktioner för
användningen. Alla kycklingar kontrolleras och får inte ha rester av
några som helst främmande ämnen. Så Hammarlunds påstående att var fjärde kyckling i Sverige har rester av ämnet är rent nys.

Ja jag känner mig mycket trygg i att fortsätta ge min hund Svensk
kyckling. Känn er fria att använda denna information i er
argumentation.

Haha det hade ju jag kunnat svara på eftersom jag själv har jobbat på kronfågel :rofl::rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
505
Senast: Sel
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: Sel
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 166
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 089
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka