Gör utfall = hundaggressiv?

Sv: Gör utfall = hundaggressiv?

Har provat detta med att ge henne ett tjynnyp i håren i bak för att få henne att haja till och ett nej sen, det funkar om jag är snabb men man ska ju böja sig och hitta rätt. Så vattensprut ska jag testa. Just nu försöker jag bara jobba på avståndshundmöten så gott det går, och få det positivt där och sen gå vidare närmare och närmare.

Men varför säger du nej efter du har nypt henne? Då förstår hon väl inte varför du nyper henne?:confused:
Först ett tydligt NEJ ( eller ajaj men jag har svårt för just det ordet i detta sammanhang, låter som du pratar med ett litet barn) SEN ett tjyvnyp så hon förstår att hon ska lyssna på din tillsägelse.
Nyper du utan att varna/fya först så fattar hon inte heller varför du nyper henne..

Fast fot i dom här sammanhangen är inte så bra tycker jag.
Fot för mig är i träningssyfte och då ska hunden ha ögonkontakt med mig och vara väldigt koncentrerad. Det är mycket att begära av ett ekipage som har sånna här problem vid hundmöte. Det kommer med all säkerhet att misslyckas. Nä här/vid sidan är bättre att andvända sig av när man inte kräver precist fotgående.

Jag tänker så för jag tänker fortsätta att gå kurs och träna min hund och då tycker jag det är viktigt att skilja på fot och "gå snällt här och försök att ha din koncentration på mig"

Ja det kan man ju tolka som man vill :)

Men meningen är att det ska väcka samma lust som på lydnadsplanen. Mina hundar har aldrig haft problem med tävlingslydnaden trots att jag använt samma ord både privat och under tävling. Tänk ordet ligg i vilka olika situationer du anväder det. Läggande under gång, platsliggning, fjärrdirigering, läggande under inkallning etc. Inga problem för hunden att hålla reda på.

Jag är dessutom mycket noga med att lära mina hundar betydelsen av orden. Dvs. jag behöver inte klappa 3 ggr, ställa mig i position osv för att genomföra något. Står min hund 20 meter bort och jag säger kryp så ska hon lägga sig ned och krypa.

Min kusin som har noll hundvana ska kunna låna min hund och bara säga "orden" och så ska allt genomföras fast hon har helt fel tonläge och kroppsspråk. Och faktiskt - det fungerar :) I praktiken alltså, inte bara i teorin.

Fast jag måste lägga till: "försök ha din koncentration på mig". Nej hunden SKA ha sin koncentration på mig. Utöka avståndet om det går till det "svåra".

Senast ändrad:

Ja det kan man ju tolka som man vill :)

Men meningen är att det ska väcka samma lust som på lydnadsplanen. Mina hundar har aldrig haft problem med tävlingslydnaden trots att jag använt samma ord både privat och under tävling. Tänk ordet ligg i vilka olika situationer du anväder det. Läggande under gång, platsliggning, fjärrdirigering, läggande under inkallning etc. Inga problem för hunden att hålla reda på.

Jag är dessutom mycket noga med att lära mina hundar betydelsen av orden. Dvs. jag behöver inte klappa 3 ggr, ställa mig i position osv för att genomföra något. Står min hund 20 meter bort och jag säger kryp så ska hon lägga sig ned och krypa.

Min kusin som har noll hundvana ska kunna låna min hund och bara säga "orden" och så ska allt genomföras fast hon har helt fel tonläge och kroppsspråk. Och faktiskt - det fungerar :) I praktiken alltså, inte bara i teorin.

Fast jag måste lägga till: "försök ha din koncentration på mig". Nej hunden SKA ha sin koncentration på mig. Utöka avståndet om det går till det "svåra".

Ja fast nu verkar du ju inte längre ha problem vid hundmöte utan verka ha kommit ganska långt. Det har ju inte TS och jag tycker inte man ska ställa för höga krav på ekipaget innan momenten är helt befästa. Då slutar det ofta med att man får banna hunden för den inte går fot när man har fullt upp med att få hunden att släppa koncentration från mötande hund.

Har du en hund som hänger i kopplet och vrålskäller är väldigt långt ifrån att kunna gå fot förbi ett möte. Jag tycker man ska koncentrera sig vad som är viktigast i det läget och det anser jag inte är att hunden går fot utan att den avslutar sitt beteende mot andra hunden.

För det mesta har man hunden under kontroll när man tränar och den behärskar fot. Men att hunden ska behärska fot med möte av annan hund är väl att ställa för höga krav på TS hund. Man brukar börja med "lite" mindre störningar i det momentet..

Mmmm precis men sen ska det fungera i praktiken och att tro att TS kan kräva det av sin hund är ju inte speciellt troligt eftersom inte ens grundlydnaden sitter vid hundmöten. Då kan man ju börja med att försöka iallafall :idea:

TS och jag känner varandra IRL :D

Jag vet att jag kan kasta idéer och mina egna tankesätt åt henne och hon kan själv fundera och sortera utan att ta allt helt "bokstavligt" eller hur jag nu ska säga. Mer som tankemoln...

Ingen av er som använder klicker?
Så jobbar jag med min hund och vi har gjort väldiga framsteg!!

Jag menar: om jag t.ex nyper min hund var gång vi möter en hund, då bekräftar jag ju för min hund att: ja du har rätt andra hundar är obehagliga, så jag tror bara att det blir värre för var gång då.
Så var det för oss iallafall, men det kanske är olika från hund till hund.
Nu med klicker: så fort han får syn på ngn hund tar han (oftast, vi jobbar fortfarande på det)ögonkontakt med mig, klick+ godis= hundmöte blir ngt positivt.

Ingen av er som använder klicker?
Så jobbar jag med min hund och vi har gjort väldiga framsteg!!

Jag menar: om jag t.ex nyper min hund var gång vi möter en hund, då bekräftar jag ju för min hund att: ja du har rätt andra hundar är obehagliga, så jag tror bara att det blir värre för var gång då.Så var det för oss iallafall, men det kanske är olika från hund till hund.
Nu med klicker: så fort han får syn på ngn hund tar han (oftast, vi jobbar fortfarande på det)ögonkontakt med mig, klick+ godis= hundmöte blir ngt positivt.

Nej fast då har du läst mig fel. Det är inte hundmötet hunden ska ha tjyvnyp för utan för att den ignorerade sin tillsägelse.

Antar att det inte var mig du avsåg med frågan, men iallafall. Kul att det fungerar för dig, själv har jag andra belöningsmetoder :rofl:

TS och jag känner varandra IRL :D

Jag vet att jag kan kasta idéer och mina egna tankesätt åt henne och hon kan själv fundera och sortera utan att ta allt helt "bokstavligt" eller hur jag nu ska säga. Mer som tankemoln...

Ja jag tänkte efter lite, vi är ju ute efter samma sak, skit samma vilket ord som andvänds bara man får fram det man vill :D

Naturligtvis ska det var nej och sen nyp.:bow: Såg när jag läst mitt eget inlägg att det blev tvärtom.

Att du inte når fram till din hund, tyder ju ändå på bristade ledarskap. Det är ingen träningskommunikation, det är någonting du ska vara. Däremot kan du påtala/öva på ditt ledarskap, men det är inget man gör på apellplanen, utan det görs liksom hela tiden.

Börja tex när du kliver upp, ligger hunden kvar eller valsar den med ut i köket. Komendera hunden i säng.

När ni ska ut och gå, är hunden skruvad och förväntansfull, den kanske till och med hoppar runt i hallen. Passa på någon gång att ta på skor och ta fram koppel, komendra hunden till sin plats igen, för ni ska minsann inte ut. Du hör av dig när den ska följa med.

Trappor dörrar, rubbet, du går först. Bilen, ingen hoppar ur eller i bilen utan tillstånd.

Ta av kopplet när ni är ute, då ska hunden inte dra iväg som en avlöning utan vänta på tillstånd.

Nånstans i det här ledarskapstänket skulle jag gissa att ni två (TS) brister, hundar söker och följer ledare. Så var en ledare.

Det är enormt klurigt detta med ledarskap, speciellt när det du skriver fungerar - jag kör ganska hårt på att han alltid ska be om tillåtelse innan han gör något, och han är väldigt väluppfostrad, försynt och lättsam att ha att göra med för det mesta. Men han är lite nervöst lagd, och jag har jobbat mycket med miljöträning sen jag fick honom. Det är allt mer sällan han hamnar i sån osäkerhet/rädsla att han "stänger av", men i och med att vi fortfarande jobbar på att han ska acceptera massa olika "läskiga" situationer kanske även hundmötena kommer ramla på plats om ett tag...

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 111
Senast: Liran
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 128
Senast: valpköpare
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 024
Senast: Migo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 465
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Remisser 1177