"gör som tiken"

Milosari

Trådstartare
nu hörs det igen. ofta när användare skriver och ber om råd hur de ska uppfostra en valp får de minst ett svar som innehåller texten "gör som tiken". "tiken" verkar ofta ha en mycket kort stubin och vara tämligen våldsam.

men detta strider helt mot mina erfarenheter. de tikar med valpar som jag träffat på verkar ha ett oändligt tålamod och göra allt för att undvika konflikter. t o m min egen bitchiga mobbartik har plötsligt ett tålamod när det kommer till valpar. och när hon väl säger ifrån är det enbart gapande (hon skäller, morrar och gör fula grimaser), hon har aldrig vidrört valpen. hanen ska vi inte snacka om, har tar hur mycket skit som helst.

ÄNDÅ är det inget snack om vem som är boss! de leker invecklade dominanslekar som ofta handlar om äganderätt, och denna lek verkar tillräcklig för ordningen. observera att det handlar om valpar, inte vuxna könsmogna individer.

så hur ligger det till egentligen? hur gör tiken?
 
Sv: "gör som tiken"

När jag ger mina valpköpare rådet att "göra som tiken" menar jag absolut inte att tiken är våldsam med valparna!:eek:

Däremot fungerar det väldigt bra att lägga handen över tex valpens nos eller nacke och morra lågt åt den om den bits eller är kaxig. Men bara lägga handen, inte hålla om nosen hårt!!!

Tycker det är väldigt intressant att studera tikarna. Den som valpade i våras, första kullen, har varit väldigt tålmodig. Valparna (1 egen och fyra fosterbarn!) kunde bita och slita i hennes öron, nästan släpade henne runt köksgolvet och hon sade inte ett ljud. Körde mera med ignorerametoden åt sina valpar. Ett par gånger såg jag henne lägga munnen över nosen på en valp som bet för hårt, och någon enstaka gång morrade hon.
Hennes mamma däremot, jisses vilken ranghög hund! Valparna lärde sig tidigt att inte bråka med mamma. Det lustiga är att hon aldrig behövde bli arg eller hårdhänt med dem. De såg direkt om hon vinklade öronen och blev "hård" i blicken.
De hanar som träffat sina valpar har varit mest besvärade....
En lustig sak jag studerat i sista kullen är att huskyvalpen läser av de vuxna perfekt, pudelvalpen däremot (som är diad och uppväxt med samma mamma) är helt sanslös, rusar på vilken hund som helst och ska busa, bita och hänga dem i nackskinnet.
 
Sv: "gör som tiken"

det där med att "hålla" över nosen ser jag också ofta. så gör mina hundar med mina händer om de tycker jag gör obehagliga saker (rycker fästingar t ex).

men var kommer det ifrån, att tiken skulle vara så jäkla arg på sina valpar?
 
Sv: "gör som tiken"

Jag fick detta råd nu när jag la in en tråd om min bitande valp..
Kanske kan smyga in frågan till er här också, även om ni antagligen svarat i den tråden :angel:
Han är 9 veckor, schabrador, och BITS HELA TIDEN! Händerna framförallt, men om man ligger när är näsa och öron illa ute.
Han har nypt mig i bröstet rejält också :o

Vi har fått höra många olika metoder.. och provar att ta tag i hans nos och morra åt honom, men oftast blir han ännu tokigare/gladare(:confused: ) efter det och biter ännu mer..
vad tusan ska man göra :eek:



Fö hade min mormor en pudeltik som fick valpar, jag va dock liten då, men hon va väldigt tålmodig och lugn med sina valpar. men hon sa till me rösten när det blev allvar.
 
Sv: "gör som tiken"

När tiken tycker att det räcker säger hon ifrån, en gång rejält, och nåde valpen om den inte slutar då.

detta kopierade jag från den andra tråden. samma användare skrev även detta;

fortsätter den ändå skulle jag ta i ordentligt och visa att det där är bannemig inte ok

gör verkligen tiken så??
 
Sv: "gör som tiken"

Jag tror folk har missuppfattat det begreppet lite. För ja, jag tycker alltid att man ska uppfostra ett domesticerat djur efter metoder dom förstår. Dvs sitt eget språk. Jag tror inte på att djur har kapacitet nog att vet ahur människor reagerar. Därför måste vi agera och "härma" för att skapa en så trygg miljö som möjligt för sin i det här fallet: hund. Folk verkar tro att " gör som tiken" innebär ngt liknande med konsekvent hänsynslöshent. Men studerar man en tik har hon oftast väldigt mycket tålamod med sina valpar. Hon låter dem tas och "valpa av sig". Dom gångerna det blir alldeles för mycket sägr hon till en gång. Det är olika hårt beroende på hur gammal valpen är eller hur pass "stygg " den varit. Man märker dock att tiken säger åt kraftigare med åldern, inte nödvändigtvis oftare.
För att ju äldre en valp blir desto "odrägligare". Dock har hon fortfarande väldigt mkt tålamod..sen så är det ju så att hundar använder ju sitt kroppsspråk långt mycket mer än vad människor gör.
Så nej, man ska inte vara tyrannisk. Iom att människan har domesticerat hunden och velat anpassa den efter sig, Måste man även ibland försöka lista ut en metod på valpen som liknar moderns egentliga beteende ,men med en touch av människans "listighet" iom att vi omöljigt kan härma full ut. En tik skulle aldrig bestraffa sin valp så hårt att den for illa. Jag tror helle rinte det finns ngt "nåde den valp som inte tar åt sig av stryk". För gör man rätt och tar valpen i stundens felande förstår den alltid. Det är när man börjar tjata som alt kan gå åt skogen.
 
Senast ändrad:
Sv: "gör som tiken"

du har inte läst senaste brukshunden fårstår jag ;). där stod en intressant artikel i hur väl hundar faktiskt förstår vårt mänskliga språk.

jag tror det kan gå illa om vi människor blir så fånfänga att vi tror att vi kan härma hundens språk. för det kan vi inte. dels har vi inte fysiken, men inte heller snabbheten och exaktheten. däremot har vi en överlägset stor hjärna, och den borde vi kanske använda oss av oftare.
 
Sv: "gör som tiken"

Visst tar tiken i så valpen skriker ibland om den inte lyssnar, men det låter nog hårdare än vad det är. En liten valp har ju tendens att skrika för minsta lilla.....
Våra tikar har då nafsat till åt valparna ibland, eller gjort ett utfall utan att röra valpen men däremot låtit som en motorsåg, valpen har då skrikit till av rädsla ej över att det gjorde ont.
 
Sv: "gör som tiken"

Våra huskyvalpar älskar att bita i öronen, så vi ligger helt enkelt aldrig på golvet med dem. Sitter ja, men aldrig ligger för att undvika
inbjudan till bus. Svårt att få minsta sonen att förstå att han ej ska ligga ner!
Vad jag gör när valpen inte lyssnar när jag lägger handen över (obs!lägg, ej hålla om nosen, det får dem bara att sprattla mer!)och morrar är att sätta mitt huvud intill valpens och morra mer hotfullt, ev visa tänderna också. Fungerar inte det (vilket det oftast gör!) så får man nypa till den lite i nacksninnet samtidigt, ev örat men var försiktig!!. Den kommer säkert att skrika och springa iväg. Nonchalera bara då och när den väl kommer tillbaka så är det mys och gos som om inget hänt.

Jätteviktigt är att lära valpen att varva ner. Det ska inte alltid vara bus. Sätt dig på huk och ha valpen mellan dina ben, sätt den ner och klia lugnande på bröstet. Vill den studsa iväg så håll kvar den, prata bara lungt och när den sitter lugnt så beröm och släpp. Utöka tiden så att den lär sig att även ta det lugnt kan vara mysigt.

Detta tycker jag är en helt naturlig del i sättet att umgås med hund men för många verkar det vara något helt nytt och konstigt. Men du har igen det i längden att lära den varva ner.
 
Sv: "gör som tiken"

Fast nu har du inte riktigt förstått min poäng... Jag tror inte heller att tikar är några monster som biter sina valpar sönder och samman när de tröttnar ;). Menade mer som Kicki_J beskrev i sitt första inlägg.
 
Sv: "gör som tiken"

hur gör tiken?

Kan ju säga som så att ingen av mina tikar har:

*Bitit valparna i örat
*Bitit valparna över nosen
*Bitit tag i nackskinnet och ruskat

Det de har gjort är:

*Klivit upp och gått i väg
*Morrat
*Visat tänderna och gjort fejkade "utfall" mot särskilt besvärliga och envatna valpar.
 
Sv: "gör som tiken"

Citerar mig själv:

Iom att människan har domesticerat hunden och velat anpassa den efter sig, Måste man även ibland försöka lista ut en metod på valpen som liknar moderns egentliga beteende ,men med en touch av människans "listighet" iom att vi omöljigt kan härma full ut.

Självklart accepterar hunden människans språk och i förstår det i viss mån, det gör alla djur. Men jag anser det vara vår skyldighet att anpassa oss efter deras beteende i den högsta mån det går. På så vis tror jag att man får en harmonisk hund.

Detta betyder givetvis inte att jag ska ställa mig på alla fyra och skälla. Eller att hunden ska gå på två ben och tala.
 
Sv: "gör som tiken"

Problemet e bara att, nyinflyttade som vi är, sover vi i bäddsoffa på golvet.. så han kommer åt oss hursom.. :angel:
 
Sv: "gör som tiken"

...men dessutom så fostrar hon ju sina valpar olika också. En del är dom på hela tiden medans andra får vara ifred....får man då valpen som hon är "på" så kanske man bör vara lite mer konsekvent mot en sån och aldrig låta saker få ta över...
 
Sv: "gör som tiken"

Fast nu har du inte riktigt förstått min poäng... Jag tror inte heller att tikar är några monster som biter sina valpar sönder och samman när de tröttnar ;). Menade mer som Kicki_J beskrev i sitt första inlägg.

Hur kan hon inte förståt din poäng? Du har ju inte skrivit innan. Eller är du MrsScabtree också?


Nu förstår jag, du kanske tänker på en annan tråd :) Blev lite fundersam... Det stämde liksom inte :D
 
Senast ändrad:
Sv: "gör som tiken"

nej just det, utfallen är fejkade, det kommer liksom inget efter det. sådant tycker jag man ser ofta bland vuxna hundar också. de markerar, och gör om det om det behövs, men de tar inte i "ordentligt".

klassikern är när hund 1 tar ett värdefullt föremål och gör utfall mot hund 2 när denna kommer nära. detta pågår en stund, sedan lämnar hund 1 föremålet och låter hund 2 ta det utan att bry sig.

jag tvivlar starkt på att hundar vill ha konflikter, men de vill gärna veta var de står. för en del är det viktigare än andra och det är väl de som "testar". istället för att ta detta som ett försök till rangklättring kanske man borde fundera på om hunden helt enkelt söker trygghet i sin egen position, alltså att du ska demonstrera ditt ledarskap. eller är detta väldigt långsökt?
 
Sv: "gör som tiken"

nej just det, utfallen är fejkade, det kommer liksom inget efter det. sådant tycker jag man ser ofta bland vuxna hundar också. de markerar, och gör om det om det behövs, men de tar inte i "ordentligt".

klassikern är när hund 1 tar ett värdefullt föremål och gör utfall mot hund 2 när denna kommer nära. detta pågår en stund, sedan lämnar hund 1 föremålet och låter hund 2 ta det utan att bry sig.

jag tvivlar starkt på att hundar vill ha konflikter, men de vill gärna veta var de står. för en del är det viktigare än andra och det är väl de som "testar". istället för att ta detta som ett försök till rangklättring kanske man borde fundera på om hunden helt enkelt söker trygghet i sin egen position, alltså att du ska demonstrera ditt ledarskap. eller är detta väldigt långsökt?

Jag håller med speciellt angående det sista. En hund som inte vet vilken position den har är med största sannolikhet inte trygg. Jag tror inte på att hundar mår bra av att leva i en värld där allt är gråskaligt. Ja är ja och nej är nej, svart på vitt. Samma med ledarskap. Den vill veta att här är min plats, och du är min ledare och jag respekterar dig. Men jag fruktar dig inte! Iom att människans och hundens flockrelation inte handlar om överlevnad på samma sätt som det gör i det vilda där djurens liv hänger på rangen i gruppen. Men man får inte glömma att vissa individer hela tiden söker "luckor" i ledarens regler, och på så vis försöker klättra på rangstegen. Har själv en sån hund, har dessutom den andra motsatsen som aldrig skulle tänka tanken att försöka klättra i rang. Ett flockdjur i allmänhet mår ju bra av ordning och reda. Sen är det ju väldigt annorlunda med hundar iom att vad gäller raser så avlar man på en viss hundtyp. Vissa raser är natlurligt veka för att de är avlade så, andra är avlade på skärpa och hårdhet. Då är det naturligtvis så att nyanserna blir annorluna. I en vargflock blir det lättare. För en varg är en varg..medan en hund är "den" eller "den" hunden.
 
Sv: "gör som tiken"

Men man får inte glömma att vissa individer hela tiden söker "luckor" i ledarens regler, och på så vis försöker klättra på rangstegen.

fast nu gick ju min lilla hypotes ut på att det INTE handlade om rangklättring.

ska väl tillägga att det säkert finns hundar som verkligen vill vara högsta hönset, men att de flesta "trotshundar" kanske bara vill att det verkligen ska vara ordning och reda. jag tror inte att det är lika viktigt för alla dock, en del hundar trivs också när gränserna är lite flytande. men det är hundar som är väldigt trygga i sig själva från början s a s.
 
Sv: "gör som tiken"

Bitit valparna över nosen har heller inte mina tikar gjort, däremot tagit tag över nosen på dem med sin mun och "hållt i dem". Det ser jag ofta mina tikar göra, från det de är riktigt små och biter för hårt när de diar till att de busar för hårt med henne.
Menar du att du aldrig sett dina tikar göra så?
Jag har även sett på vargprogram att vargtiken gör likadant. Kanske ska sälla mig till dem som är så stolta över att huskyn är så lik vargen i sitt beteénde!!!:rofl: (tänker på en viss tråd i våras...)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 604
Senast: ISABEL
·
M
Övr. Hund Vi är en familj på 2 vuxna och 2 småbarn o en katt. För 4 månder sen så skaffade vi en valp (en blandras mellan Papillon, york och...
Svar
3
· Visningar
915
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Fy fan för sånt säger jag. en gubbe i våran stadsdel har en tik som fått valpar...och vad gör han sen ? Jo, han delar ut valparna till...
2
Svar
34
· Visningar
2 959
Senast: SessCa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp