Alkisar och deras hundar

Sv: Alkisar och deras hundar

**Alla gör eller tänker inte som dig martha, och för det behöver det inte vara fel.**


Nej, och inte tvärsom heller......
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Vad tråkigt att det skulle bli en så hätsk stämning här. :(
Jag måste bara få påpeka att det självklart finns vanskötta hundar hos människor utan missbruksproblem och det är precis lika fel. Däremot så finns det en anledning till att jag tycker att missbrukare inte är lämpliga som djurägare och det är ekonomi.
Hur många alkisar och pundare tar sina djur till veterinären om dom blir sjuka ? Inte många av den anledningen att det är för dyrt. Man kan inte bygga ett djurägande enbart på kärlek, även om det låter bra.
Jag tycker överhuvudtaget inte att man ska skaffa djur utan att ha tänkt igenom sin ekonomiska situation. och det gäller självklart alla människor.
Dessa hundar, som f.ö ofta är schäfrar, pitbull, rottweiler och doberman behöver (som blivit diskuterat ett antal gånger i det här forumet) för det första mycket motion, sedan behöver dom ju en uppgift också. Och jag tror inte på att dom har möjlighet till detta hos en missbrukare.
Vi har haft många missbrukare i min släkt, vilket gör att jag känner starkt i den här frågan. Jag tycker inte att barn bör växa upp med missbrukare, lika lite som hundar bör göra det. Det kan vara bra människor, men dom är ofta inga höjdare på att ta ansvar (men det finns ju alltid undantag såklart).
Dag ut och dag in bredvid en parkbänk är inte ett värdigt liv, hunden står ut med detta bara för att den inte vet om något annat.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Sen är ungefär 20% av alla missbrukare dom vi ser på stan på parkbänkar.
Det finns ett helt dolt folk med missbrukare som inte syns.
Dom vi ser, dom gnäller vi på. Inte är det konstigt heller.
Men så finns det en skala missbrukare som håller sitt drickande hemma, i hemmet, dom sköter sina jobb, har ekonomin, har fina barn och fin fina husdjur. Då tusan är det ingen som gnäller. Eftersom det inte är någon som ser det missbruket.

det här har inte ens med tråden att göra.
Men det gör mig rent av förbannad att människor är så trångsynta att dom bara ser det som står på bordet.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

blindmelon skrev:
Dag ut och dag in bredvid en parkbänk är inte ett värdigt liv, hunden står ut med detta bara för att den inte vet om något annat.

Nu är det så att de allra flesta med missbruksproblem inte sitter på parkbänken. Skulle alla med problem befinna sig där, då hade det inte funnits plats för alla på bänkarna.

Jag förstår inte varför du också generaliserar som du gör?

Jag försvarar ingen missbrukare. Jag tycker att det är egoistiskt att utsätta barn och husdjur för sitt missbruk, men det innebär inte att det inte finns grader i helvetet.

SesCa har egen erfarenhet och intygar att hennes mamma tagit hand om både barnen och djuren. Tyvärr är det så att missbruk tenderar att bli värre med tiden, vilket innebär att SesCas mamma kanske i framtiden inte längre är kapabel. Förhoppningsvis har hon då sökt hjälp.

Jag är helt inne på marthas linje - missbruket är så utbrett att man inte har en aning om vem som är alkoholist eller ej. De som syns är de som nått absoluta botten - och givetvis skall de inte ha hand om barn eller djur.

Vanliga "svenssons" är ibland sämre djurägare än de med missbruksproblem (av droger). Man kan missbruka vad som helst; jobb, idrott, datorer, telefon etc. Men det är en annan historia...
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Som jag förstod handlade tråden till att börja med om just parkbänksalkisarna, och dom som binder fast sina hundar utanför pubar och dylikt. Missbrukare bland svenssons har egentligen inget med mitt uttalande att göra.
Jag snackar om nersupna människor vars hundar och suparpolare är deras enda familj. Och jag står fast vid att dessa djur inte har värdiga liv. Däremot har inte jag eller någon annan rätt att döma dom som verkligen kämpar för ett bättre liv.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Jag håller med dig. Inlägget är inskränkt och bygger på
fördomar. Naturligtvis finns det missbrukare som inte kan
sköta sina djur,men är de statistiskt överrepresenterade?
Är det fler missbrukare som inte tar sina djur till veterinären
än andra som tycker att det är för dyrt?
Är det fler missbrukare som lämnar sina djur ensamma än Svensson
som jobbar 40 timmar i veckan?

Människor som uppför sig illa finns i alla samhällsklasser!
 
Sv: Alkisar och deras hundar

sos betalar om djuret måste till veterinär, sos betalar mat till dom....iallafall får parkbänksalkisarna.....smygalkisarna betalar sitt själv.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Självklart är inte missbrukare av droger någon ultimat djurägare eller förälder - det finns mycket övrigt att önska där.
Det kändes dock ok att påminna om att en missbrukare inte behöver misshandla och vanvårda sitt djur mer än en vanlig svensson utan missbruksproblem.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Just det du berättade om nu lät sorgligt men annars vet jag att vissa alkisar och andra som inte har det så bra, endast lever för sina hundar.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

I mitten på 80-talet tror jag det var, så köpte socialen hundar till missbrukare just för att de skulle få någon att bry sig om och hålla kär. Detta funkade inte då många av hundarna blev rejält misskötta och illa bahandlade, så socialen slutade med det efter något år.

Jag tror att djur inte behöver fara illa enbart för att ägaren är en missbrukare, däremot tror jag att en sån hund löper långt större risk att bli det. Ska man ta den risken?

Kanske du kan kontakta socialen i ditt område och hör vad du kan göra. Om du tror att hundarna mår dåligt dvs. Men betänk också att en hund nödvändigtvis inte behöver må dåligt i en situation där du eller jag skulle göra det.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Ja, varför starta en tråd överhuvudtaget. Varför kan du inte hålla dig till ämnet ? Om jag vill debattera om alla människors hundar och hur dom sköter dom hade jag väl för tusan skrivit det eller hur ? Varför i helvete ska alltid alltid nån dra in sånt som ej hör ämnet till...?? Nu ville jag debattera just ALKISAR....låt mig få göra det då...för hade jag velat debattera ett större ämne om tex fru Svensson och hennes hundar, eller barn och hundar så hade jag skrivit det. Låt mig få ha MITT ämne i fred utan en massa tjaffs runt om. Jag har också bott med missbrukare...så du är inte den enda med erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Alkisar och deras hundar

Mynta2 skrev:
Ja, varför starta en tråd överhuvudtaget. Varför kan du inte hålla dig till ämnet ? Om jag vill debattera om alla människors hundar och hur dom sköter dom hade jag väl för tusan skrivit det eller hur ?

Hur höll jag mig inte till ämnet?
Det handlar ju om missbrukare och hundar?
Och jag har talat om missbrukare och hundar!
Är det bara för att jag inte håller med och kastar skit på missbrukare som jag förtjänar detta sura svar?
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Skrev jag inte: ok, alla är inte rötägg ? Samt att jag skrev om alkisarna i våran stadsdel på vårat torg som fått ett tjog med valpar...Och nej, jag kastar INTE skit utan talar om vad jag ser DAGLIGEN ute på vårat torg...
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Ja, men det är ju ett diskutionsforum.
Vi som har annat att säga måste ju också få säga vad vi tycker.
Och det har jag gjort!
Jag är väldigt nöjd med det jag sagt och behöver inte få ytterligare en sur skopa i ansiktet för det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp