Sv: Alkisar och deras hundar
Vad tråkigt att det skulle bli en så hätsk stämning här.
Jag måste bara få påpeka att det självklart finns vanskötta hundar hos människor utan missbruksproblem och det är precis lika fel. Däremot så finns det en anledning till att jag tycker att missbrukare inte är lämpliga som djurägare och det är ekonomi.
Hur många alkisar och pundare tar sina djur till veterinären om dom blir sjuka ? Inte många av den anledningen att det är för dyrt. Man kan inte bygga ett djurägande enbart på kärlek, även om det låter bra.
Jag tycker överhuvudtaget inte att man ska skaffa djur utan att ha tänkt igenom sin ekonomiska situation. och det gäller självklart alla människor.
Dessa hundar, som f.ö ofta är schäfrar, pitbull, rottweiler och doberman behöver (som blivit diskuterat ett antal gånger i det här forumet) för det första mycket motion, sedan behöver dom ju en uppgift också. Och jag tror inte på att dom har möjlighet till detta hos en missbrukare.
Vi har haft många missbrukare i min släkt, vilket gör att jag känner starkt i den här frågan. Jag tycker inte att barn bör växa upp med missbrukare, lika lite som hundar bör göra det. Det kan vara bra människor, men dom är ofta inga höjdare på att ta ansvar (men det finns ju alltid undantag såklart).
Dag ut och dag in bredvid en parkbänk är inte ett värdigt liv, hunden står ut med detta bara för att den inte vet om något annat.