"gör som tiken"

Sv: "gör som tiken"

Mamman till min valp (rottweiler) tog tag över nosen på valparna och höll dom tills dom låg ner på golvet och sen släppte hon och då låg dom där. Men hon gjorde bara så när hon tyckte det var för mkt bus på dom. Hon kunde få alla 13 valpar att ligga still på rad.
Min förra tik gjorde också så med sina valpar, en sheltie var det.
Men dina tikar har aldrig gjort så?
Trodde jag alla tikar gjorde :confused:
 
Sv: "gör som tiken"

fast nu gick ju min lilla hypotes ut på att det INTE handlade om rangklättring.

ska väl tillägga att det säkert finns hundar som verkligen vill vara högsta hönset, men att de flesta "trotshundar" kanske bara vill att det verkligen ska vara ordning och reda. jag tror inte att det är lika viktigt för alla dock, en del hundar trivs också när gränserna är lite flytande. men det är hundar som är väldigt trygga i sig själva från början s a s.

Förstår inte riktigt vad du menar. Du skriver precis det jag skrivit utöver att jag utvecklade det åt "andra hållet" också?
 
Sv: "gör som tiken"

intressant! mina gör så mot varandra om de tycker den andre biter för hårt när de leker. de håller också min hand med munnen om jag gör obehagliga saker som rengör sår eller rycker fästingar.
 
Sv: "gör som tiken"

jag försökte belysa att de flesta "rangklättrare" kanske inte är just rangklättrare. men eftersom det här är buke måste man ha ett litet ps ;)

har hårdhet och skärpa något med hundens rangklättrarvilja att göra?
 
Sv: "gör som tiken"

Jag tror inte att skärpa har det. Min hund har mycket skärpa, men hon är aldrig sugen på att rangklättra. Inte för någon hund hon träffar. Kompisar, okej? Säger hon till alla och så är det lek som gäller. Eller så avväpnar hon konflikter med lek. Jag upplever henne aldrig som ranghög eller sugen på att vara det.

Hårdhet vet jag inte eftersom att jag aldrig haft en hård hund.
 
Sv: "gör som tiken"

O min hund är inte ett dugg skarp men testar gärna gränser och om han kan klättra i rang:D

När jag försöker tänka på hur tiken gör så tänker jag att hon har pondus. Detta har inte med våld att göra enligt mig.
Jag tror, även om det är svårt att leva efter det, att man aldrig ska belöna ett icke önskavärt beteende och att man alltid ska belöna ett önskvärt.
 
Sv: "gör som tiken"

det låter ganska otroligt. hårdhet och skärpa syns minst lika ofta var för sig som tillsammans och att hunden är "trög" behöver inte betyda att den vill bestämma över dig.
 
Sv: "gör som tiken"

har hårdhet och skärpa något med hundens rangklättrarvilja att göra?

Egentligen inte. Det är ju naturligt i hundvärlden att när ladarhunden börjar bli gamal/på annat sätt inte sköter sina "plikter" så ska den avsättas och ersättas med nästa hund på rangskalan.
Detta märks kanske tydligast när man som jag har många hundar som lever i flock.

En väldigt hård hund med hög skärpa är inte någon bra flockledare!
 
Sv: "gör som tiken"

trög? (nu förstår jag inte alls)

Och jodå jag tycker visst det kan te sig olika grad. det är inte otroligt för det.
Alltså jag förstår inte riktigt din poäng...
 
Senast ändrad:
Sv: "gör som tiken"

jag menar att ett av dina inlägg kunde uppfattas som att har man en hård och skarp hund så är den mer benägen att ta över ledarrollen än en mild hund.

en hård hund är svår att påverka och uppfattas ofta (av mig i a f) som lite "trög". du kan belöna och belöna, men hunden fattar fortfarande inte vad den ska göra. samma sak med bestraffningar, de "biter" liksom inte.
 
Sv: "gör som tiken"

jag menar att ett av dina inlägg kunde uppfattas som att har man en hård och skarp hund så är den mer benägen att ta över ledarrollen än en mild hund.

en hård hund är svår att påverka och uppfattas ofta (av mig i a f) som lite "trög". du kan belöna och belöna, men hunden fattar fortfarande inte vad den ska göra. samma sak med bestraffningar, de "biter" liksom inte.
Där föll enkronan ner! Och nej, det va rinte så jag menade utan jag tog upp det som ett exempel. Hur en hund tar ledningen är ju olika. Många ägare är ju inte ens medvetna om hundens övertag trots att "den är så snäll". Min hund är av den hårdare typen och behöver ha ordning och reda och "veta sin plats" . Brister man i konsekvens så finner han direkt ett trappsteg att försöka klättra upp på. Han är hård...men trög vill jag inte påstå att han är. Jag förstår dock poängen och tror att i överlag att hårda hundar kan vara lite mer åt det tröga hållet...Jag undrar om vi inte talar om samma sak egentligen, men att vi säger det på olika sätt...:rofl:
 
Sv: "gör som tiken"

*kl*

puttar upp tråden lite och hoppas att fler uppfödare svarar. nu har jag läst igen att tiken använder "tuffa tag" i sin uppfostran (hundsport nr 9/2006). hur vanligt är det egentligen? det är nästan så att man har lust att göra en liten enkätundersökning bland landets uppfödare...
 
Sv: "gör som tiken"

Det är väldigt individuellt, jag har haft både hårda tikar, som uppfostrat valparna med hårdare tag, styrt med järnhand som vi kallat det.
Samt tikar som man aldrig ser "fostra" valparna med annat än lek. Lekmammorna är de som med framgång fostrar sina valpar till följsamma, självsäkra och stabila individer. :love:
Medans valparna till de hårda tikarna varit osäkrare, haft svårare att tyda signaler och överlag haft svårare att kommunicera med andra hundar och som själva är väldigt hårda i umgänget. :crazy:

Tikarna som leker mer med valparna är heller aldrig i konflikt med andra hundar, svarar aldrig på aggressioner utan går därifrån (vänder andra kinden till) men visar aldrig ett underkastelsebeteende. Är andra hundar aggressiva står de lugnt kvar, viftar kraftigt på svansen och tittar bort, allteftersom den andra hunden lugnar ner sig kommer fler och fler signaler som inbjuder till lek och därmed brukar aggressionen vara borta.

Den mjuka skolan verkar långt mer effektiv på alltifrån tax till bullmastiff, amstaff etc. :d :d
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 604
Senast: ISABEL
·
M
Övr. Hund Vi är en familj på 2 vuxna och 2 småbarn o en katt. För 4 månder sen så skaffade vi en valp (en blandras mellan Papillon, york och...
Svar
3
· Visningar
915
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Fy fan för sånt säger jag. en gubbe i våran stadsdel har en tik som fått valpar...och vad gör han sen ? Jo, han delar ut valparna till...
2
Svar
34
· Visningar
2 959
Senast: SessCa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp