Gör jag rätt?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag behöver mest någon utomståendes syn på det hela, för att se om det är jag som är den onda häxan eller inte..
Bakgrundsfakta: Tog en häst på foder i augusti 2009. Ägaren var rak redan från början med att det är en problemhäst, vilket skulle yttra sig vid att hon var lite knepig att sadla och inte gillar att ta på täcket, men annars skulle hon vara lugn och snäll. Det här med hennes lynne skrevs även in i kontraktet, som en bilaga, vilken ägaren själv har skrivit ihop. Det "riktiga" kontraktet är ett sånt där man köper färdigt, det står att efter en prövotid på en månad, så skrev vi på för ett år, och kontraktet fortlöper med ytterligare ett år om vi inte säger till max två månader i förväg.

De första månaderna gick bra, hästen var i en usel kondition när hon kom eftersom hon vilat i åratal p.g.a. att ägaren har småbarn. Precis när hon började bli hyffsat igångsatt råkade hon ut för en senskada, två månader i boxvila och sen långsam igångsättning under ytterligare ett halvår.

Problemen började när hon började bli mer "tränad" och det förväntades att hon skulle kunna trava och galoppera under ridpassen, samt arbetas i paddocken. I paddocken bara tvärnitar hon, vägrar gå längre, börjar backa i en farlig fart och reser sig. Ute bockar hon, backar in i allt oavsett vad det är, och blir helt oregerlig. Den enda gång hon inte fånar sig är när min ponny är med som sällskap. Hon har även blivit en tyrann inne. Varje hovslagar- och veterinärbesök är förvandlat till en mardröm.

Ägaren är mer än medveten om problemen, vi har även sagt att vi inte vill behålla henne efter kontraktets utgång, vilket hon verkade ta bra. Hon tyckte det var tråkigt, givetvis, men ska ta hem henne. Jag sa ifrån vid det samtalet att jag kommer naturligtvis ta hand om henne tills ägaren kan ta tillbaka henne, och ge henne all den vård och omsorg hon behöver, men, jag sätter mig inte på henne igen. Sista gången var en fullständig katastrof. Jag råkade ut för en ganska allvarlig ridolycka för tre år sen, att rida det här stoet känns som att utmana ödet. Vid den tidpunkten kändes det som om ägaren förstod.

Nu till problemet. Jag hittade en annan häst. Av en ren slump. Och hon är alldeles för bra för att bara släppa. Det var inte alls meningen, vi letade inte ens efter en till häst, eftersom vi visste att vi ska ha den andra kvar i åtta månader. Men nu blev det så. Tack vare en extremt förstående och schysst stallägare (som också äger nytillskottet) så går det att lösa ekonomiskt tills den andra kan åka. Tiden för tre har jag, det handlar om att prioritera, speciellt när det gäller en kortare tid. Men, när jag berättade det för ägaren till den andra hästen blev hon märkbart irriterad, och verkade inte alls förstå att jag inte ville rida hennes häst mer. Nu verkar det som om hon inte ens vill erkänna att hästen är ett problembarn, vilket som sagt till och med står skrivet i papprena.

Vi har haft en mycket bra relation innan, hon har blivit en nära vän, och jag har kunnat ventilera problemen med henne hela tiden fram tills nu. Det här med att vi inte ville ha kvar hästen kom inte alls som någon chock, vilket hon till och med sa själv. Hon var förberedd på det. Därför vill jag inte göra henne besviken och förlora en bra vän, men samtidigt kan jag inte tvinga mig själv att rida hästen när det verkligen inte går.

Har pratat med flera kunniga hästmänniskor, som alla säger att hästen är omöjlig att rida på, det är inte bara jag. Meningarna skiljer sig däremot när det gäller kontraktet. En del hävdar att hon måste ta tillbaka henne två månader efter att vi sa till, d.v.s. nu i februari. Andra (och det är vad jag personligen tror) att vi får ha henne kvar kontraktstiden ut. Vilket är det juridiskt riktiga? Jag vill inte bråka, så jag har henne givetvis kvar så länge kontraktet säger, sköter henne och tar hand om henne, men rider inte. Är jag hopplös och omöjlig som vägrar rida henne? Vill bara höra andra, helt utomstående, hästmänniskors syn på det hela.

Sv: Gör jag rätt?

Står det inget i kontraktet om att hästen måste ridas så kan jag inte se att du har några skyldigheter. Om den stått länge innan borde det inte vara något problem att den står nu heller :)
Mitt liv är alldeles för värdefullt för att jag ska riskera det på (i synnerhet) andras hästar, sen att jag är övertygad om att det finns en bra orsak till hästens beteende är en helt annan sak och inget jag tycker att du är skyldig att utreda.

Ang uppsägningstiden, går inte att svara på utan att veta exakt hur det är skrivet i kontraktet.

Kan inte uttala mig om kontraktet men i huruvida du bör rida eller ej kan jag råda om. Rida har du ingen skyldighet till och jag skulle personligen aldrig sätta mig upp på en sådan häst, nu när du vet hur den beter sig. Om ägaren blir sur, ja då får hon bli det, synd att hon inte kan ta det hela bättre. Tycker inte heller det verkar som en bra vän som beter sig så, hon vet ju själv att hästen är farlig. Som föregående skrivare säger, problemen kan sitta i andra orsaker än hästens huvud, vilket inte du bör lägga någon tid eller pengar på.

Jag tycker du har sunda tankar kring det hela och du är inte den jobbiga parten.

Det "riktiga" kontraktet är ett sånt där man köper färdigt, det står att efter en prövotid på en månad, så skrev vi på för ett år, och kontraktet fortlöper med ytterligare ett år om vi inte säger till max två månader i förväg.

Till Equilina och Supernova:
Detta är det enda som står i kontraktet, det står inget om någon uppsägningstid. Känns i alla fall skönt med era svar. Tack! :)

Det verkar som att ni skrev att ett år var vad ni bestämt, efter den första provmånaden.
Uppsägningstid på 2 månader EFTER det första året.
Så...jag skulle tolka det som att du får ha kvar henne det året du skrivit på nu, om inte ägaren kan tänka sig att ta henne tidigare.

Jobbig situation, tycker inte du är jobbig alls, även om jag också förstår frustration för ägaren.
Men så vidare det inte stod något specifikt om att hästen skulle bli just riden och tränad, så finns det ju heller inget lovat om det så sålänge den blir omhändertagen bra under tiden finns ju inget lovat om att rida henne, och även då är det ju oftast en claus om att man måste kunna hantera just den hsäten i rindingen, annars är det ju ingen poäng.

Inte ens tränare pallar alla hästar, en del skickas tillbaka till ägaren och pengar återbetalda i vissa fall (beroende på kontrakt etc. men det var inte poängen här)
Om man inte känner att det är lämpligt att rida hästen så är det ju ingen idé att göra det, speceillt inte när det handlar om säkerhet.

Tråkig situation men tycker inte du gör fel här eftersom du ändå är villig att ta ansvar för det som står i kontraktet (och ridninge och träning var ju inte inkluderat specifikt så då är det inte ens nåt som ska komma upp som issue. Om ägaren absolut ville ha hästen riden och tränad så borde den ha specifierat det ju)

Hoppas det löser sig.

Självklart ska du inte rida en farlig häst. Jag är personligen rätt övertygad om att hästen har några fysiska problem, en frisk häst uppför sig inte som du beskriver.

Angående kontraket står det ju - om du skriver rätt - att kontraktet förlängs med ett år i taget. OM man inte innan nästa årsperiod säger ifrån minst två månader innan kontraktet ska förlängas. Du har alltså hästen ett år i taget, och måste säga till två månader innan huvudförfallodagen för att kontraktet INTE ska förlängas automatiskt.

Ja du har rätt faktiskt, jag kollade inte noga nog men det stod ju fortlöper ytterligare ett år...så det var ju ett år i taget så att säga.

Håller också med om att det nog är nåt som gör ont där nånstans, eller allra minst har gjort det tidigare som minns.

Skönt att höra allas åsikter! Det står inget i kontraktet om att hästen måste ridas, snarare tvärtom, då hon är opererad för ostechondros som föl och bara får ridas 4 gånger/vecka för ägaren.

Jag har många gånger tänkt att hon kanske har haft ont någonstans, men eftersom vi har kollat henne när vi hade veterinären ute för senskadan så verkar det inte så. Snarare tror jag personligen att det handlar om att hon alltid har fått göra så här, ägaren har en häst till som uppför sig på precis samma sätt, fast han är inte riktigt lika "bitchig" som det här stoet.

Varför inte diskutera med ägaren om en avlivning? Hästen är ju inte användbar och ingen vill ha henne?

Borde inte hästen undersökas av en veterinär? Den kanske håller på att bli blind eller har ont?Ont borde den ju ha även om din ponny också är med men är den ordentligt undersökt?

Hur gammal är den? Vet du att den har fungerat väl tidigare att den är väluppfostrad och ordentligt inriden från början- finns sådan bakgrundsfakta?

Sen var min lömska tanke att det är inte så att ägaren egentligen låtit hästen stå för att hon själv inte klarat av den men å andra sidan får jag rätta mig själv på en gång att då skulle hon väl inte behålla den? Så vida hon inte önskade att du kanske kunde ridit till den....

En olycka händer så lätt, och oftare än vi vill tro. Jag tycker du gör helt rätt i att inte rida hästen. Vi har bara ett liv!

Du skall inte utsätta dig för fara för ditt liv och det borde ägaren också förstå!

Du får helt enkelt förklara riskerna för ägaren, att du riskerar att skada dig allvarligt om du ska fortsätta rida hästen!

angaende kontrakter.. som lovisa sager, om du INTE vill fortsatta med hasten ett ar till, maste du saga till (garna skriftligt) 2 manader innan kontraktet gar ut.
alltsa, du har hasten /datum pa kontrakt 1dec2010 till 1dec2011, da skall du SENAST 1 October2011 lata agaren veta att du inte vill ha hasten langre/sager upp kontraktet. Sa kan da agare hamta hasten nar som helst under denna tiden, men 1dec2011 ar hasten inte langre din responsibilitet.

Att hon blir sur att du skaffar en annan hast, ja det ar hennes problem, inte ngt som du kan gora ngt om.. du har forsokt ditt basta men hasten har tydligen problem av ngt slag. Om det ar rent otygg eller annat ar inte formig att saga ngt om.Men du gor helt ratt att inte rida hasten, det ar ditt liv det handlar om. Forstas om du vill kan du ju arbeta med hasten fran marken och kanske lara den att hennes uppforande inte ar acceptabelt.. dock det ar arbete som du formodligen vill lagga pa den nya foderhasten..

Lycka till i alla fall

Hästen fyller 14 till sommaren, så hon är inte överdrivet gammal på det sättet. Hon är som sagt undersökt av veterinär i samband med senskadan, men då upptäcktes inga problem.

Hästen har varit sån här hela tiden, vad ägaren än vill påskina nu, för hon har tidigare sagt att hästen har varit jobbig, och även bråkar med henne. Kanske inte i så stor utsträckning, men hon är inte speciellt trevlig ens med ägaren. Jag har även pratat med andra som har haft häst i samma stall, som säger att hästen var jobbig redan där, och ingen ville hantera henne. Vet till och med en som arbetar med hästar proffessionellt, som är ridlärare, som är rädd för hästen.

Till moholmarabs:
Har en kompis som jobbar mycket med NH och som har lyckats med jobbiga hästar förr, som hjälpt mig en del. Det har inte funkat alls. Det går att leda henne i grimman till och från hagen nu (förra vintern hade vi träns och kedjegrimskaft, inget annat gick att hålla henne i), men mycket bättre än så har det inte blivit. Sist jag försökte longera henne höll jag på att få en hov i huvudet. Ägaren säger själv att det aldrig har gått att longera hästen.

Vi har kontraktet till och med mitten på augusti 2011, vi sa till henne redan i december att vi inte vill ha henne kvar, vilket hon förstod. Så jag hoppas hon kan ta hem henne så fort som möjligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 239
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka