Gör din hund någon nytta?

Sv: Gör din hund någon nytta?

Lite nytta gör hon faktiskt trots att hon bara är fem månader.

Jag blev så trött på att behöva plocka skräp ur munnen på min whippetvalp så jag började göra en grej av små saker var förbjudna, men att hon fick ta stort skräp som kaffemuggar, kaffelock, gamla mcdonaldspapperspåsar och liknande saker som slängs på vår gata i munnen. Sedan får hon bära skräpet till närmaste soptunna (oftast leker hon med det lite på vägen dit) där hon byter ut det mot en godisbit.

Vi får se hur väl det faller ut i slutänden. Jag är nämligen ingen vidare hundtränare. Jag gjorde ett försök med att lära IG:n städa undan och slänga strumpor i tvättkorgen mot belöning. För att göra en lång historia kort så slutade det med att vi behövde låsa in tvättkorgen för att inte alla våra smutskläder skulle hamna i en prydlig hög utanför hennes godisskåp i köket i väntan på att få inkassera belöningen för varje ditsläpat plagg :o.

Hmm..
Camaro säger till när någon kommer här hemma. Eller om någon smyger omkring utanför huset. Det är bra.

Sen brukar hon vara stöd åt mig när jag pluggar. Mest genom att ligga och se söt ut så jag blir på bra humör :D

Hon hjälper också husse på jobbet. Dels i packeriet där hon städar upp alla rester av ägg som kan ha hamnat på golvet eller annat lämpligt ställe. Sen brukar hon stå och typ dricka i hinken där de slänger alla trasiga ägg, smaskens!
Hon är även "maskot" och håller personalen på bra humör, de gillar när hon busar omkring och ser söt ut.
Hos hönsen har hon mindre att göra, men om någon har rymt brukar hon hjälpa till att fånga in den!
:D

Vi får se hur väl det faller ut i slutänden. Jag är nämligen ingen vidare hundtränare. Jag gjorde ett försök med att lära IG:n städa undan och slänga strumpor i tvättkorgen mot belöning. För att göra en lång historia kort så slutade det med att vi behövde låsa in tvättkorgen för att inte alla våra smutskläder skulle hamna i en prydlig hög utanför hennes godisskåp i köket i väntan på att få inkassera belöningen för varje ditsläpat plagg :o.

:rofl::rofl:

Lite så där gör jag också, han får gå till sopskåpet och slänga gamla schampoflaskor/tandkrämstuber/hårspray, sen får han en godisbit, och det funkar.

Vi kör även lite "budföring", han får leverera dagens post till sambon när han kommer från jobbet:D, och får sen en godisbit.

Min ena Schäfergrabb följer med mig till jobbet om nätterna. Han gör oerhört stor nytta då jag jobbar större delen utomhus tills fots (annars är det bilen som gäller!), då håller han alla skumma typer på avstånd då han inger väldigt mkt respekt med att bara vara en Schäfer.:D

Man är ju 'lite' utsatt som ensam ung tjej på mindre trevliga områden på nätterna, då känner jag mig oerhört trygg med att ha hunden med mig.
Han har redan vid ett tillfälle redligt markerat åt ett gäng grabbar som "tog kontakt" med mig på ett mindre trevligare vis och han talade om att -"Ni håller er där ni är och INTE närmare!" *Duktig hund!*

Förutom det så skvallrar han också när det är folk(eller djur eller Monster:eek: ;) ) ute då han springer lös, oftast före mig.
Så då kan jag själv avgöra om det är tryggt för mig att fortsätta eller avbryta.

Min prins:love:
IMG_0840.jpg

Min Zipper följer då och då med till äldreboendet där jag är timvikarie. Han gör verkligen nytta där :)
En boende var förr labradoruppfödare, och hon skiner alltid upp och pratar massvis (dock inte så man förstår henne) samtidigt som hon grejar med fingrarna i hans päls :love: En dam som i vanliga fall inte går att ta kontakt med, och aldrig visar några känslor.

Som tur är så börjar jag på valpkurs om mindre än två veckor :D. Därefter blir det vardagslydnad. Även om min IG var världens underbaraste och lättaste att ha att göra med så hoppas jag lyckas lite bättre med hundträningen med whippan.

Och ja, det är nog mer jag än valpen som behöver gå på kurs. IG:n var väldigt lättlärd, men hon överlistade mig hela tiden :o.

kl

Min hund gör ingen nytta annat än att ha gett matte en ny bekantskapskrets (via hundträningen), göra oss glada och då och då få ut husse på promenader.
Bra såklart men inte direkt det som efterfrågades ;) Funderar dock på att lära honom städa.

Klövjeväskor, vågar man ha det (och med vilken vikt?) på en liten hund tro? Har samma problem med att ständigt ha för mycket packning på tåget, hjälp att bära några klädesplagg vore ju rätt bra.

Jag gjorde ett försök med att lära IG:n städa undan och slänga strumpor i tvättkorgen mot belöning. För att göra en lång historia kort så slutade det med att vi behövde låsa in tvättkorgen för att inte alla våra smutskläder skulle hamna i en prydlig hög utanför hennes godisskåp i köket i väntan på att få inkassera belöningen för varje ditsläpat plagg :o.

:rofl: :rofl: :rofl:

Min rottis gjorde nytta förr, när jag reste mycket kollektivt med honom. Jag är/var särbo och släpar därför omkring på för mycket av mitt bohag för ofta. Då fick han bära saker i sina packväskor. Han älskade det.

Det saknar jag med min stora hund! Visserligen var det mest hans egen mat och saker han bar så på det viset var han till mer nytta för sig själv än mig, men han brukade även hjälpa mig att bära tillbaka böcker till biblioteket, bära hem mat från affären m.m.

Den lilla jag har nu gör definitivt ingen nytta, bara kostar pengar, stjäl mat, hårar ner och knuffas i sängen! :love:

hon fick ta stort skräp som kaffemuggar, kaffelock, gamla mcdonaldspapperspåsar och liknande saker som slängs på vår gata i munnen. Sedan får hon bära skräpet till närmaste soptunna (oftast leker hon med det lite på vägen dit) där hon byter ut det mot en godisbit.

Och så säger de att hundar bara lortar ned :D Perfekt reklam ju.

En boende var förr labradoruppfödare, och hon skiner alltid upp och pratar massvis (dock inte så man förstår henne) samtidigt som hon grejar med fingrarna i hans päls :love: En dam som i vanliga fall inte går att ta kontakt med, och aldrig visar några känslor.

Sånt här är så fantastiskt tycker jag. Den damen "kommer tillbaka" tack vare din hund, även om det bara är en liten stund är hon sig själv, den hon har varit innan hon blev dement. Man blir tårögd.

Man är ju 'lite' utsatt som ensam ung tjej på mindre trevliga områden på nätterna, då känner jag mig oerhört trygg med att ha hunden med mig.

Det här tycker jag är riktig samhällsnytta då man ser att hundar förebygger brott med allt var det innebär av både lidande och stora kostnader. Mycket bättre än tårgasspray.

Uno har gjort nytta genom att visa både barn och vuxna att hundar inte är farliga :) Både hans storlek (mini), utseende (leksakshund) och temperament (alltid glad och skulle aldrig morra, nafsa eller hugga) gör grejen.

KL
Min hund hittar kantareller åt mig. När det är tidigt på säsongen och jag är SÄKER på att där absolut inte kan finnas kantareller under löven, envisas han - och, voilá, där är dom! Visserligen äter han upp lika många som jag hinner plocka, men ändå...;)
Dessutom hittar han saker som jag och andra tappat.

Min papillon gör inte så mkt nytta nu för tiden, mer än att han är trevlig att se på och mysig o gosas med.

Bodde för ett par år sedan tillsammans med min bästa vän, som var ordningsvakt. Hon hade med honom på jobbet varje dag, en bra tid. Han fick tom sin egen uniform. En svart skinnjacka med företagets logga på :D. Fast om han gjorde så mkt nytta, mer än att charma folk tror jag inte.

Annars har han ju varit med när jag jobbat och haft stall. Fast han gjorde inte så mkt nytta där heller. Skällde på folk som kom, o hästar som inte skötte sig :D.

Kan tillägga att jag har en papillon.

Uno har gjort nytta genom att visa både barn och vuxna att hundar inte är farliga :) Både hans storlek (mini), utseende (leksakshund) och temperament (alltid glad och skulle aldrig morra, nafsa eller hugga) gör grejen.

Vad härligt :love: Den nyttan gör min svarte också. Han är en blandras i colliestorlek men han är så väldigt lugn och snäll och älskar att bli klappad att han är en fin ambassadör för hundsläktet. Din och min hund skulle vi åka ut på skolorna med.

*KL*
Leia gör nytta genom att hålla mig vid liv och att aktivera mig. Ingen hund = troligen ingen Lona.
En uppgift minst lika viktig som en "riktig" arbetshund tycker jag :).

Sen är hon duktig på att träna syskonbarnen som är hundrädda, 7-åringen är mycket stolt när hon får hålla kopplet och göra småtricks med Leia.

Och även Leia hjälper till att demolera torvbalar och sprida halmen i boxen. Dessutom hjälper hon matte att gräva i rabatterna, vi har dock ibland lite skilda åsikter om var det skall grävas...

Mina arbetar med mig på äldreboende. Vi jobbar natt, ensamma, så de agerar lite "vakthundar" också ;) I alla fall pensionärerna känner sig trygga när vi jobbar ("Åh, vad bra att Emelie jobbar! Då kan vi känna oss trygga när hundarna är med").

Men deras viktigaste jobb är såklart att lugna vid oro och aktivera de äldre (när vi någongång jobbar dag).

Så härligt att se deras stora leenden när de får en hund i knät eller sängen :love: Men det räcker faktiskt bara att de finns i närheten så blir det lite trevligare. Något att prata om och någon att mata och "sköta om" lite :) Nu få natten är det såklart lite annorlunda, men de får gå med in till en del och är någon orolig så får den lille ligga i sängen en stund.

En dam som knappt kände igen sina barn längre kände igen min Sirius och frågade ofta var "tanten med hunden" var, om jag inte varit där på några dagar. När han hade klippt av sig sin långa päls var hon den enda som kände igen honom :)

Senast ändrad:

KL

Utan Narmo hade mitt liv varit ett helvete i unga år när jag inte kunde stötta upp mig själv. Idag kan jag det, men han är fortfarande min bror, min själsfrände och en så stor del av mig att det inte går att beskriva. Jag älskar honom så att det gör ont och INGEN, varesej människa eller hund, kommer någonsin att kunna ta hans plats.

Kort sagt har han räddat mitt liv.
Narmotrning3.jpg

Världens bästa Narmo.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
Tillbaka