Gör din hund någon nytta?

Sv: Gör din hund någon nytta?

KL

Utan Narmo hade mitt liv varit ett helvete i unga år när jag inte kunde stötta upp mig själv. Idag kan jag det, men han är fortfarande min bror, min själsfrände och en så stor del av mig att det inte går att beskriva. Jag älskar honom så att det gör ont och INGEN, varesej människa eller hund, kommer någonsin att kunna ta hans plats.

Kort sagt har han räddat mitt liv.
Narmotrning3.jpg

Världens bästa Narmo.

:) Samma sak säger jag om min finaste Gordon Setter Bamse (Aeris J B Athos) som inte finns här längre,men som var min själsfrände och mitt stöd under mina tonår. Så¨sent som för ett par timmar sedan, innan jag läst detta, tänkte jag samma sak: HUR hade mitt liv sett ut om jag inte haft Bamse under dessa svåra år?! Jag vågar knappt tänka tanken!
Månne är just detta det som våra hundar är allra bäst på.......

Fast nu skriver ju alla om det som TS redan nämnt och inte om det som egentligen efterfrågades.

Och att våra sporthundar och familjehundar "gör nytta" genom att aktivera sina ägare och hålla oss friska och glada kan vi också vara överens om.

Men gör din sporthund/sällskapshund någon nytta utöver det?

KL

Utan Narmo hade mitt liv varit ett helvete i unga år när jag inte kunde stötta upp mig själv. Idag kan jag det, men han är fortfarande min bror, min själsfrände och en så stor del av mig att det inte går att beskriva. Jag älskar honom så att det gör ont och INGEN, varesej människa eller hund, kommer någonsin att kunna ta hans plats.

Kort sagt har han räddat mitt liv.
Narmotrning3.jpg

Världens bästa Narmo.

Det är så otroligt roligt att se vad hundarna betyder och vad de uträttar. Detta är verkligen en kärleksförklaring till människans bästa vän.

Mina arbetar med mig på äldreboende. Vi jobbar natt, ensamma, så de agerar lite "vakthundar" också ;) I alla fall pensionärerna känner sig trygga när vi jobbar ("Åh, vad bra att Emelie jobbar! Då kan vi känna oss trygga när hundarna är med").

Men deras viktigaste jobb är såklart att lugna vid oro och aktivera de äldre (när vi någongång jobbar dag).

Så härligt att se deras stora leenden när de får en hund i knät eller sängen :love: Men det räcker faktiskt bara att de finns i närheten så blir det lite trevligare. Något att prata om och någon att mata och "sköta om" lite :) Nu få natten är det såklart lite annorlunda, men de får gå med in till en del och är någon orolig så får den lille ligga i sängen en stund.

En dam som knappt kände igen sina barn längre kände igen min Sirius och frågade ofta var "tanten med hunden" var, om jag inte varit där på några dagar. När han hade klippt av sig sin långa päls var hon den enda som kände igen honom :)

Hur har de accepterat att du tar med hunden med tanke på att en del är allergiska? Eller jag menar - hur gör du rent praktiskt?

Jag skall snart börja en ny tjänst och där finns ev behov av en terapihund. Tyvärr vet jag att en av personalen är allergiker så jag funderar på hur man skulle kunna lösa det.

Det är synd om en person sätter stopp för det som kan vara så betydelsefullt för sjuka eller gamla. :(

*KL*

Min Lilleman jobbar med mamma i butiken. Det går inte att gå någonstans i byn utan att någon jätteförtjust utbrister "Hej Gibbs :D". Han som alltid är lika glad i människor stormtrivs i butiken.
Dock ligger han ganska mycket och sover, och då är det endast ett fåtal utvalda stämmor som får honom att lyfta på ögonen och komma fram och pussas.
Så vitt jag vet är det till och med kunder som bara kommer in för en pratstund med mamma och för att få klappa lite på Gibbs.

43.jpg

Han är dessutom ganska liten, så han når bara precis upp till kassadisken när han står på bakbenen, vilket gör att kunderna måste luta sig om han ska kunna hälsa på honom = varje kund väljer själv om dom vill hälsa på honom eller inte.

Jag är dessutom så fräck att jag använder Lilleman i marknadsföringssyfte för butiken. Ett par exempel från butikens facebbok, där han ofta får vara med och göra reklam.
"Det är ett hårt liv att vara butikshund i juletider, ibland blir man bara helt utslagen, så många människor att pussa på! (Ni har väl inte missat dom extra chanserna att få julpussar av Gibbs? Måndag 09.30-18.00, Lördag 09.30-15.00 och Söndag 11.00-15.00.)"
Imlusive bild:
59.jpg

Samt:
"Butikshunden Gibbs ligger nöjt nedanför vår soffa hemma och sover, han gillar inte dom tidiga mornar som blir när han ska till butiken. Nästa måndag har han dock inte lika tur, eftersom Ullis Bazar har inför-jul öppet då.
På lördag är det öppet halv 10 till 3 och på söndag 11 till 3."

Senast ändrad:

Min pudelkille är med mig på jobbet och sprider glädje och äter upp skräpet i högarna jag sopar upp :o han är mycket uppskattad av alla som jag städar hos :)
Han får även bära sina fyllda bajspåsar till närmsta soptunna, detta gör han med stoooor glädje, ögonen bara lyser :D

Jag arbetar med min ena afghan som terapihund i ett företag jag har startat. Han är alltså "riktig" terapihund, utbildad och certifierad. Inte bara med som en vanlig sällskapshund för att även det gör nytta, utan vi arbetar efter en plan och med mål så att säga. :) Min andra afghan är under utbildning då hon r ung och lite flamsig fortfarande, och omplaceringen jag just har fått hem ska få utbildas även hon så småningom.

Dom är även med när jag håller föreläsningar och får agera visnings-ex typ, och snart startar jag en terapihundutbildning så då kommer dom få hjälpa till än mer och visa. :)

Vidare så glädjer dom väääldigt många människor i princip varje dag. Går man med afghanhundar och bor så här centralt så lovar jag att man syns, och oändligt många vill klappa och prata. Ett bra exempel är väl mannen vi träffade på spårvagnen igår. När vi klev på så satt han precis vid dörren. Jag såg direkt att han ville hälsa så det fick han, och han berättade att han hade haft whippet. Efter en stund så flyttade jag mig till ett ställe där det fanns mer plats, då flyttade han efter. Han bad om ursäkt för det men han gillade ju hundarna så mycket. Vi pratade och han berätta om hur hans fru dött, hur svårt det hade varit och hur hemskt det var när hans whippet senare hade dött. Han klappade hela tiden på mina hundar och när jag skulle gå av 20 min senare så kändes det faktiskt lite konstigt att bara lämna honom där. Han var 79 år gammal.

Vi tar oss tid och pratar med snudd på alla som vill, speciellt alla som hamnat lite utanför samhället. Många alkoholister vet precis vad det är för ras och även om dom är fulla/påtända/whatever så är dom alltid snälla och glada med hundarna. Sedan är man såklart på sin vakt som hundförare ändå, men det går faktiskt alltid bra. :)

Sedan är det självklart att dom får mig att må bra, som ju är självklart för alla. Jag skaffade min Cerberus när jag var sjuk i depression och ångestsyndrom bl.a. och både han och min pensionerade dobermann hjälpte mig igenom en väldigt mörk period i mitt liv. :love:

Jag och Cerberus i höstas:
cerbterapi.jpg

Min dumma soffterrier kunde inte ens leta rätt på fåglarnas skinksvål som ramlat ner från trädet och försvunnit i snön. Hämta saker som man "tappat" kan hon eventuellt tänka sig, och lägga dem en meter från mottagaren :grin:. Däremot är hon en utmärkt terapihund, många hundrädda ungar har frälsts av hennes gulliga utseende (innanför fluffet bor en liten varg) och när vi besökte mormor på demensboendet ställde hon självmant upp sig så att alla kunde komma åt att klappa. Min hund lyckades faktiskt få en tant att börja prata och minnas saker som ingen hade trott att hon kunde :)

Vilken fin bild på er! Och vilken bra företagsidé! Fungerar du som konsult då och hyr ut terapihundtjänsten till äldreboende etc? *bara nyfiken*

Vad krävs av en terapihund och hur certifieras de? Finns det många i Sverige?

Ja precis. Jag har precis startat, och eftersom jag snart är färdig socionom med så har jag tagit fasta på det och använt mig av mina färdigheter där. :)

Alltså, benämningen terapihund är precis som med de andra civila tjänstehundarnas benämningar inget som någon har "patent" på. Alltså, egentligen kan vem som helst sy sig ett tjänstetecken och kalla sig för terapihundekipage. Jag, och många andra med mig, vill såklart att man arbetar för en enhetlig utbildning och "yrkeskår" så att det innebär någon form av kvalitetsstämpling så att säga. :) Jag och Cerberus certifierades via Svenska Terapihundföreningen. Dom arbetar för just detta. Hur många som finns är svårt att säga då det säkert finns många som gått utbildningar som är mer eller mindre okända. Det finns säkert en hel del som utbildat sin hund för att kunna ha med den på sitt jobb och känna sig helt trygg med det, men det finns inte så jättemånga som har typ profilerade företag och så där. Inte vad jag känner till iallafall. Hoppas dock att vi blir fler och fler och att det ska växa sig större med tiden. :)

I utbildningen ingår teori, både vad gäller hund (hundens beteende, inlärning, träning osv) och människor (sjukdomar, problematik med dessa osv). Sedan ingår praktik med, man tränar såklart sin hund men man gör också praktik på olika ställen. Jag och Cerberus praktiserade med dementa, med barn, ungdomar och så gjorde vi en längre specialpraktik med en ung tjej. Man lär sig såklart också på vilket sätt man kan arbeta, olika metoder och så där. :) Vad hunden ska kunna rent praktiskt är såklart allmänlydnadsaker och att kunna lyda en främling också. Att apportera, ha hakan i knät/handen medan någon klappar, kunna gå och backa i trånga utrymmen, hantera stökiga situationer osv. Och att under inga som helst omständigheter reagera med att visa aggressivitet. Sedan är ju mycket upp till oss hundförare såklart. Att alltid vara beredd och "se" alla situationer som kan uppstå, att gå emellan, att känna vår hund så pass väl att vi ser om den blir obekväm, att bryta om det skulle krävas, att inte låta hunden arbeta för långa pass osv osv. :) Certifieringen är under utveckling eftersom allt är ganska nytt, men svth har iallafall teoriprov för hunföraren, sedan allmänlydnad och de olika momenten, sedan ett sista prov med statister där man ska uppvisa det man kan men i situationer med just klienter/patienter.

Hur som helst så är det superskoj! Både när jag gick utbildningen och att jag kan jobba med det. Hoppas det blir mer heltid med tiden. Idag har vi ju inte kommit så långt här i Sverige på den här punkten, jämfört med tex USA. Många är dock intresserade och positivt inställda, men få vill betala för det och få ser skillnaden på en terapihund och på en snäll hund som är med på jobbet. Själv tycker jag båda är bra, men ändå helt olika saker. :)

Så. Sorry för trådkapningen!

Jag är helt för din affärsidé!!
Hoppas det kommer in mer hundar i samhället. Dem behövs!

Idéfix gjorde nytta under en liten period. Då var han med på ett hem för långtidsdömda män. Han älskade det och blev lika uppskattad tillbaka. Dessvärre satte pälsallergi stopp.

Nu ska jag snart starta företag. Hoppas få nytta av honom på något vänster. :D

Ja precis. Jag har precis startat, och eftersom jag snart är färdig socionom med så har jag tagit fasta på det och använt mig av mina färdigheter där. :)

Alltså, benämningen terapihund är precis som med de andra civila tjänstehundarnas benämningar inget som någon har "patent" på. Alltså, egentligen kan vem som helst sy sig ett tjänstetecken och kalla sig för terapihundekipage. Jag, och många andra med mig, vill såklart att man arbetar för en enhetlig utbildning och "yrkeskår" så att det innebär någon form av kvalitetsstämpling så att säga. :) Jag och Cerberus certifierades via Svenska Terapihundföreningen. Dom arbetar för just detta. Hur många som finns är svårt att säga då det säkert finns många som gått utbildningar som är mer eller mindre okända. Det finns säkert en hel del som utbildat sin hund för att kunna ha med den på sitt jobb och känna sig helt trygg med det, men det finns inte så jättemånga som har typ profilerade företag och så där. Inte vad jag känner till iallafall. Hoppas dock att vi blir fler och fler och att det ska växa sig större med tiden. :)

I utbildningen ingår teori, både vad gäller hund (hundens beteende, inlärning, träning osv) och människor (sjukdomar, problematik med dessa osv). Sedan ingår praktik med, man tränar såklart sin hund men man gör också praktik på olika ställen. Jag och Cerberus praktiserade med dementa, med barn, ungdomar och så gjorde vi en längre specialpraktik med en ung tjej. Man lär sig såklart också på vilket sätt man kan arbeta, olika metoder och så där. :) Vad hunden ska kunna rent praktiskt är såklart allmänlydnadsaker och att kunna lyda en främling också. Att apportera, ha hakan i knät/handen medan någon klappar, kunna gå och backa i trånga utrymmen, hantera stökiga situationer osv. Och att under inga som helst omständigheter reagera med att visa aggressivitet. Sedan är ju mycket upp till oss hundförare såklart. Att alltid vara beredd och "se" alla situationer som kan uppstå, att gå emellan, att känna vår hund så pass väl att vi ser om den blir obekväm, att bryta om det skulle krävas, att inte låta hunden arbeta för långa pass osv osv. :) Certifieringen är under utveckling eftersom allt är ganska nytt, men svth har iallafall teoriprov för hunföraren, sedan allmänlydnad och de olika momenten, sedan ett sista prov med statister där man ska uppvisa det man kan men i situationer med just klienter/patienter.

Hur som helst så är det superskoj! Både när jag gick utbildningen och att jag kan jobba med det. Hoppas det blir mer heltid med tiden. Idag har vi ju inte kommit så långt här i Sverige på den här punkten, jämfört med tex USA. Många är dock intresserade och positivt inställda, men få vill betala för det och få ser skillnaden på en terapihund och på en snäll hund som är med på jobbet. Själv tycker jag båda är bra, men ändå helt olika saker. :)

Så. Sorry för trådkapningen!

Jag tror att din utbildning bara är till fördel för ditt hunderi. Vi skulle ha en egen tråd om det! :idea:

Hur har de accepterat att du tar med hunden med tanke på att en del är allergiska? Eller jag menar - hur gör du rent praktiskt?

Jag skall snart börja en ny tjänst och där finns ev behov av en terapihund. Tyvärr vet jag att en av personalen är allergiker så jag funderar på hur man skulle kunna lösa det.

Det är synd om en person sätter stopp för det som kan vara så betydelsefullt för sjuka eller gamla. :(

Den enda hundallergikern hos oss är jag så det är inga problem :) Annars hade jag ju naturligtvis inte kunnat ta med dem. Samma om jag får klagomål från personal/boende/anhöriga. Då får jag lösa det på annat sätt. Men nu är jag ju själv på nätterna så de stör ingen :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
Tillbaka