Gör din hund någon nytta?

Lejonelle

Trådstartare
Spinoff på dragtråden. Att räddningshundar, polishundar, mögelhundar, jakthundar osv gör ett nyttigt arbete är det väl ingen som ifrågasätter. Och att våra sporthundar och familjehundar "gör nytta" genom att aktivera sina ägare och hålla oss friska och glada kan vi också vara överens om.

Men gör din sporthund/sällskapshund någon nytta utöver det? Vad använder du hunden till? Är det "bara" sport och fritid för hela slanten eller gör den något arbete?

(ja jag vet att gränsen är flytande, jag är bara nyfiken på vad alla våra hundar har för uppgifter. Jag är helt övertygad om att våra hundar gör jättemycket nytta, och nu vill jag få det bekräftat).

Kom igen, skryt om din hund och lägg gärna ut bilder!

Sv: Gör din hund någon nytta?

Jag har en 4mån liten schäferkille som följer med mig till jobbet varje dag, och gör nytta.

Och det han gör det syns i ögonen och glädjen på folk, så han är verkligen nyttig.

Jag städar på ett äldreboende, och jag garanterar, han är riktigt uppskattad!

Han har lärt sig så otroligt mycket på dessa 5 v han varit med mig, som vi kommer att ha nytta av sen när det är dags för träning och bruks mm!
Han fixar gallertrappor, hissar, rullatorer, rullstolar, tvättmaskiner, liv och rörelse, gamla människor med lite annorlunda beteende, ja listan kan göras lång.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om hans dagar på mitt äldreboende! Om att få se glädjen i de äldres ansikten när dom rör runt i min valps lurviga päls, och han njuter!

Senast ändrad:

Ja, mina hundar har faktiskt en arbetsuppgift. Jag har hästar och stall. Nu på vintern är det inget roligt med torvbalar som ska in i boxarna men är gör hundarna nytta! Jag lägger in den frysta balen och hundarnas uppgift är att riva och bita sönder den. Det går på 5 minuter så är hela balen uppfluffad! :laugh:

Jakthunden hjälper Matte ta ur tvätten ur tvättmaskinen till Husses STORA förtret! :D "Älskling, de är faktiskt en jakthund, han behöver inte kunna sånna avancerade cirkusövningar"

Sen är min BC med i Butiken och ser alltid till så de blir ordentligt låst :)
167802_10150108459125664_675805663_8010040_99713_n.jpg

Min rottis gjorde nytta förr, när jag reste mycket kollektivt med honom. Jag är/var särbo och släpar därför omkring på för mycket av mitt bohag för ofta. Då fick han bära saker i sina packväskor. Han älskade det.
Nu vågar jag inte belasta honom pga ålder och ryggskada men han får ibland bära sin väska ändå med bara något enstaka klädesplagg eller två i. Inte för att det hjälper speciellt men han tror att han gör nytta.
DSC_1380.jpg

Min lilla gör bara nytta när jag har mensvärk och han får ligga på mig.

Mina gör ingen stor nytta med något arbete eller så, men de hjälper mig att klara vardagen och är m.a.o. väldigt bra för mig.

Sedan "arbetar" de med att förgylla gamlingars dagar. Det bor enormt många pensionärer här i området (bor granne med ett äldreboende bland annat). Många gånger står de på balkongerna och tittar ut, pekar och ropar till mig, många gånger kommer de fram på gatan och pratar om hur fantastiskt fina mina damer är osv. Nästan alla här gillar mina hundar väldigt mycket och blir väldigt glada av att se dem och få klappa dem. Jag är övertygad om att det är bra.

Mina gör ingen stor nytta med något arbete eller så, men de hjälper mig att klara vardagen och är m.a.o. väldigt bra för mig.

Nästan alla här gillar mina hundar väldigt mycket och blir väldigt glada av att se dem och få klappa dem. Jag är övertygad om att det är bra.

Ja, det är jag också övertygad om. Det är ju för övrigt vetenskapligt bevisat att kontakt med djur är bra för hälsan. Och om dina hundar hjälper dig att klara vardagen är det ju också nyttigt arbete! Heja, vilka nyttiga hundar du har!

Jag lägger in den frysta balen och hundarnas uppgift är att riva och bita sönder den. Det går på 5 minuter så är hela balen uppfluffad! :laugh:

Perfekt, vilken bra uppgift! Nyttig för dig och rolig för hundarna!

Vilken rolig tråd :laugh:

Förutom att vara världens bästa sällskap så gör mina lite nytta i alla fall,

drar mig med sparken så jag slipper sparka själv :p

varnar när någon kommer på gården

håller reda på katterna, tiken skvallrar när katterna vill något

håller "otäckt" folk på avstånd

håller försäljare osv från gården

Jakthunden hjälper Matte ta ur tvätten ur tvättmaskinen till Husses STORA förtret! :D

Sen är min BC med i Butiken och ser alltid till så de blir ordentligt låst :)

Duktiga hundar :) Jag lärde min lille att ställa upp skorna på skohyllan, det gör han fortfarande då och då trots ålderskrämpor :love: Men: han ställer alla skorna i en enda hög och står det något annat än skor på golvet ställer han detta i högen också. Fin "ordning" i hallen blir det :p

Då fick han bära saker i sina packväskor. Han älskade det.

han får ibland bära sin väska ändå med bara något enstaka klädesplagg eller två i. Inte för att det hjälper speciellt men han tror att han gör nytta.

En bra uppgift tycker jag, jag vill också prova det där med klövjeväskor. Min svarte är inte så bright men han behöver en uppgift av något slag där han kan komma till sin rätt. Tack för tipset!

Min hund äter upp russinen som jag har petat ur lussebullarna :rofl:

Han är inte särskilt intresserad av något annat ;)

Precis! Russin kan ge njurskador. Exakt vad det är som är farligt i russinen (och även vindruvor) vet man inte, men till hund ska man inte ge det i varje fall.

Nellie jobbar med mig på äldreboendet,
men mest gillar hon att vara i personalrummet
och ta hand om personalen :D
Hon är väldigt uppskattad.

Vilja har också varit med där när hon
var yngre och inte kunde följa med
husse i lastbilen.
Hon var ohyggligt poppis trots valptänderna.

Hemma ser dom till att alla i familjen får motion
och många skratt varje dag.
Otroligt härliga hundar som hela familjen avgudar!
Dom ger oss så otroligt mycket.

Nellie drar gärna Freddy i pulkan också,
båda två är lika förtjusta då :love:

Min hund förgyllar hela mitt liv, håller mitt huvud över ytan när jag sjunker, får ut mig i naturen, får mig att känna mig älskad och har visat mig vad sann kärlek betyder. Hon har lärt mig så otroligt mycket och den dagen hon försvinner vet jag inte vart jag ska ta vägen <3

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
Tillbaka