Goop hade aldrig blivit diskad

Sv: Goop hade aldrig blivit diskad

nix jag såg inte men jag blir inte förvånad, hon har givetvis rätt.

det är för j*ligt att måldommare inte kan dömma rättvist!!!!:mad::mad:

/Jettan, diskad mål etta 600m från mål (inte f*n hade Åke blivit diskad!!!):mad::mad:

Men vad har Björn gjort för ont för att bli beskylld ??????

antar att det bara var ett exempel; Känd kusk får gör lite hur som haver (eller bra häst, elitloppet....:grin:) medan mindre känd får smisk för minsta lilla!

Med det sagt såg jag inte loppet så jag vet ju inte hur det såg ut, men jag vet ju att det är orättvist....

nix jag såg inte men jag blir inte förvånad, hon har givetvis rätt.

Jag såg loppet på plats och vad jag kunde se i alla repriser på interntv så hade luckan kommit ändå då hästen som galopperade bröt ut innan galoppen. Tycker det dömdes helt fel av domaren!

ok, men är det inte skrivet att typ lärlingar har mindre marginaler när det gäller diskningar, avstängningar och böter.
Har inte sett loppet men mycket är orättvist...som att få benen avklippta av nån som vinner loppet 1½ varv efter....då borde man f böterna vederbörande får betala som plåster på såren.

kul att det är fler än jag som märker hur orättvist det döms av våra måldommare! Ska vi bilda klubb? -ned med måldommar paket!:p

kul att det är fler än jag som märker hur orättvist det döms av våra måldommare! Ska vi bilda klubb? -ned med måldommar paket!:p

Jag är med Jag är med *räcker upp handen*

Och det är sant Björn eller Erik eller Örjan hade aldrig blivit diskade i samma läge. Dom slår undan benen på oss amatörer/lärlingar som inte jobbar åt/kör åt stora tränare. Mycket tråkigt när sånt här händer.

ok, men är det inte skrivet att typ lärlingar har mindre marginaler när det gäller diskningar, avstängningar och böter.
Har inte sett loppet men mycket är orättvist...som att få benen avklippta av nån som vinner loppet 1½ varv efter....då borde man f böterna vederbörande får betala som plåster på såren.

Inför Italienska regler:idea:
Fram för allt vill jag ha Amerikanska regler på upplopps galopp att du blir ner flyttad ett steg om hästen galopperar. Skulle ge mycket roligare upplopp tror jag. :D

*kl*

Tänk till lite nu. :idea:
Vi har de funktionärer som vi förtjänar. De är vanliga travintresserade som gör detta näst intill ideellt på sin fritid, de flesta arbetar heltid vid sidan om. Samt att de har egna hästar att ta hand om ibland.

Det man kan göra är att förbättra förutsättningarna för funktionärerna. Till exempel så borde man ha yrkesfunktionärer, som ambullerar runt ett distrikt med olika banor. Dessa skulle givetvis kunna utbildas ännu bättre då de gör detta på arbetstid och mer regelbundet. Dessutom skulle de komma till jobbet pigga och utvilade. Samma funktionärer i samma distrikt bode även göra bedömningarna mer enhetliga? Man borde även göra reglementet mer glasklart, och inte ha så många luddiga formuleringar som gör många fall till gråzoner. Tävlingsdagarna blir alltmer stressade pga att tv-tider ska passas, vilket gör att risken för felbeslut ökar då de ofta forceras fram.
Det finns mer att göra, men som vanligt är boven tid och pengar.

Min slutsats: Våra funktionärer gör ett mycket gott jobb efter de förutsättningar de har!
De sitter inte och jävlas med folk...

Mvh Kentucky, med +15 funktionärsår i ryggen

Jag förstår att det kanske inte är ett helt enkelt jobb att axla, mycket måste bli bättre, ett bra välformulerat regelverk att följa är väl en bra början?

men jag tycker trotts det att det är märkligt att det döms mycket hårdare mot amatörer/lärlingar/små kuskar jämfört med den lilla "elit"-klicken....

Min slutsats: Våra funktionärer gör ett mycket gott jobb efter de förutsättningar de har!
De sitter inte och jävlas med folk...

Mvh Kentucky, med +15 funktionärsår i ryggen

Jag förstår vad du menar. MEN så illa är det inte med funktionärerna. Dom är kanske t.o.m. är så att de är tillsagda att "vara snällare" mot elitkuskarna. Jag vet inte varför men det är ett faktum att Björn, Erik o.s.v. kommer lättare undan med trängningar, drivning och så vidare och så vidare.
Jag tror inte att det finns många som inte håller med mig i detta. Klart att vissa kuskar inte är omtyckta i alla lägen Bergharn tex verkar ingen gilla på Bergsåker.

Lite OT

Jag tyckte det var synd att han inte vidhöll sitt anmälnings stopp på Bergsåker. Hade varit roligt om alla hade följt honom så hade dom varit tvingade att göra något. Lika med Mantorp nu "alla" proffs tränare på mantorp krävde ADs avgång. Tråkigt att de inte helt enkelt slutade anmäla hästarna till Mantorp så hade Mantorps ekonomi krashat på några få tävlings dagar. Det skall inte vara staten eller STC som skall bestämma vilka som skall vara funktionärer eller banveterinärer. Det borde vi aktiva sätta ett stort P för. Travet är inte bara Björn Goop eller Stig H utan det är vi små amatörer som har 1-5 hästar det är vi som är travet. Vi borde diktera lite av allt som görs på våra banor som till ett tydligt exempel bli dömda på ett rättvist sätt på samma villkor och inte "alltid" ge Björn o co rätt.
Lite lätt ventilerande av Civilaction efter en Urtråkig dag.:bump:

Jag förstår vad du menar. MEN så illa är det inte med funktionärerna. Dom är kanske t.o.m. är så att de är tillsagda att "vara snällare" mot elitkuskarna. Jag vet inte varför men det är ett faktum att Björn, Erik o.s.v. kommer lättare undan med trängningar, drivning och så vidare och så vidare.
Jag tror inte att det finns många som inte håller med mig i detta. Klart att vissa kuskar inte är omtyckta i alla lägen Bergharn tex verkar ingen gilla på Bergsåker.

"Faktum" skriver du? Fram med faktan på bordet då! :laugh:

Fast Mantorp har inte anställt banveterinären...

Banveterinären är jordbruksverkets myndighetsperson, som ska säkerställa djurskyddet etc vid tävling och bana. banveterinären ska vara oberoende av banan, och kunna fatta ibland tuffa beslut. Har också rätt att stänga hela tävlingsdagen om så skulle behövas. En banveterinär får inte riskera att komma i jäv, och därför ska inte banan tillsätta banveterinären. inte heller tillsätter STC banveterinären.

Sedan håller jag med dig om att en kunnig, insatt banveterinär, som inte tycker illa om den sport han/hon ska övervaka, är det bästa! Det är ju en balansgång mellan samarbete/övervakning. Man får aldrig känna att man inte kan/får fatta ibland obekväma beslut pga av att man är allt för "tjenis" med de aktiva...

jag tror att AD inte kommer att jobba kvar på mantorp? Hade han inte sagt upp sig? (innan skrivelsen från tränarna?)

Senast ändrad av en moderator:

"Faktum" skriver du? Fram med faktan på bordet då! :laugh:

Kolla alla lopp som en elit kusk trängt sig ut ;) enklare kan det inte vara :D
Dom får kanske lite böter men aldrig skulle dom bli diskade på detta sätt. Ge rejäla böter då det faktiskt inte hade ändra 1a,2a,3a i loppet I stället för att diska.

Kolla alla lopp som en elit kusk trängt sig ut ;) enklare kan det inte vara :D
Dom får kanske lite böter men aldrig skulle dom bli diskade på detta sätt. Ge rejäla böter då det faktiskt inte hade ändra 1a,2a,3a i loppet I stället för att diska.

Jag håller inte alls med er. Jag tycker att på diskningar så är det lika tufft för alla. Sen handlar det ju alltid om bedömningssituationer vilket gör det svårt att få det 100 % lika från gång till gång.
Att sen proffsen får lindrigare straff (Böter och avstängning) än de som kör få lopp är ju för att vi har det systemet för att alla ska bli "lika hårt drabbade".

Ibland kan man tycka att man blir väl hårt dömd, men nästa gång kommer man undan lindrigare än man borde ha gjort och i det stora hela så tror jag det jämnar ut sig för såväl proffsen som oss "mindre"...

/Fnobby, som var med i det aktuella loppet.

Fast Mantorp har inte anställt banveterinären...

Banveterinären är jordbruksverkets myndighetsperson, som ska säkerställa djurskyddet etc vid tävling och bana. banveterinären ska vara oberoende av banan, och kunna fatta ibland tuffa beslut. Har också rätt att stänga hela tävlingsdagen om så skulle behövas. En banveterinär får inte riskera att komma i jäv, och därför ska inte banan tillsätta banveterinären. inte heller tillsätter STC banveterinären.

Men som många skrev så är han inte duglig att föra statens tala är skulle inte då det ligga i statens intresse att byta ut en sådan person?

Sedan håller jag med dig om att en kunnig, insatt banveterinär, som inte tycker illa om den sport han/hon ska övervaka, är det bästa! Det är ju en balansgång mellan samarbete/övervakning. Man får aldrig känna att man inte kan/får fatta ibland obekväma beslut pga av att man är allt för "tjenis" med de aktiva...

Precis men en trav banveterinär skall vara trav kunnig och trav intresserad och fram för allt ha en mycket lång hästerfarenhet. AD är inte travkunnig med tydliga bevis i det han säger. Jag betvivlar även hans hästveterinär kunskaper i och med flera dåraktiga uttalanden han gjort. Men en banveterinär måste också kunna föra en konversation med de aktiva. Enda anledningen till att jag skulle åka till Mantorp för att starta idag är för att hälsa på spöket:angel:

jag tror att AD inte kommer att jobba kvar på mantorp? Hade han inte sagt upp sig? (innan skrivelsen från tränarna?)

Har inte följt de senaste men hoppas att han självmant säger upp sig så slipper han bli utkastad. Han har gjort sitt.

Ibland kan man tycka att man blir väl hårt dömd, men nästa gång kommer man undan lindrigare än man borde ha gjort och i det stora hela så tror jag det jämnar ut sig för såväl proffsen som oss "mindre"...

Jo men det jämnar inte ut sig för den som blir diskad utan kanske för dig nästa gång och mig en annan gång och "Sune Karlsson" i huddik nästa gång men denna personen kanske inte får tillbaka det nästa gång. Så jag tycker det är tråkigt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
3 232
Senast: Sryoqwe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Travstjärnan Björn Goops stall krävs på 1,8 miljoner kronor – av sina tidigare andelsägare. Bland annat innefattar kravet skadade- och...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter succén i Sweden Cup och på V75. Nu vill amatörtränaren Micael Broberg se sin häst Spitcam Jubb i miljonloppet Hugo Åbergs...
Svar
0
· Visningar
629
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka