O

OlleAtlas

Jag väntade ju föl. Min Heba betäcktes innan hon for från Island. Det lilla fölet föddes i torsdags och allt såg fint ut. Men han kunde inte äta. Veterinären kom och det visade sig att han hade gomspalt så jag fick ta det fruktansvärda beslutet att låta honom somna in bara sju timmar gammal. Jag har längtat så efter fölet och är rejält förtvivlad. Nu tänkte jag höra om någon annan råkat ut för detta? Och om ni vet om det är ärftligt eller ej.
Tänker ringa till SLU i morgon också, och kolla vad de vet om det hela. Jag skulle gärna betäcka om henne nästa år.

OA

Sv: Gomspalt

Nej vad tråkigt!! Jag minns hur glad och förväntansfull du var här på forumet över att få hem ditt sto och det kommande fölet. Och så händer detta. Lider med dig!

Lider med dig.
Väldigt tung måste det vara.
Jag ska hålla tummarna för att det inte är ärftligt så
att ni kan få ett nytt föl nästa år !

Hej från hambo

Jag väntade ju föl. Min Heba betäcktes innan hon for från Island. Det lilla fölet föddes i torsdags och allt såg fint ut. Men han kunde inte äta. Veterinären kom och det visade sig att han hade gomspalt så jag fick ta det fruktansvärda beslutet att låta honom somna in bara sju timmar gammal. Jag har längtat så efter fölet och är rejält förtvivlad. Nu tänkte jag höra om någon annan råkat ut för detta? Och om ni vet om det är ärftligt eller ej.
Tänker ringa till SLU i morgon också, och kolla vad de vet om det hela. Jag skulle gärna betäcka om henne nästa år.

OA

Jag beklagar och vet hur det känns!

Jag har råkat ut för det en gång. Mitt musblacka sto som alltid brukar få så stora fina, starka och friska avkommor fick ett för henne ovanligt litet musblackt stoföl med gomspalt efter Dugur (som ju är liten) som vi fick ta bort. Jag vet inte om det är ärftligt men jag vågar i alla all inte göra om den kombinationen mer och jag har inte vågat använda Dugur mer heller pga det.

Det värsta var att jag ägde inte fölet för det var tingat och kunde inte själv ta beslut att ta bort det genast utan ägarna envisades med att ta henne till Helsingborg och mitt stackars sto fick ju följa med då. Där nere togs sen beslutet. Men det innebar att stoet hann fästa sig på det dygn som gick och blev väldigt ledsen + att hon inte vill vara i närheten av Helsingborg och blev mer misstänksam mot människan vad gäller föl. Ingen rolig upplevelse alls för hon var deppig länge och jag åkte iväg till en annan hingst och betäckte om henne.

Fölägarna ville låna henne och betäcka med Dugur igen men jag vägrade göra om den kombinationen! Gudskelov hade vi ett ordentligt kontrakt och de hade fölförsäkring så det var aldrig risk för någon tvist. Efter det vägrara jag att sälja ett föl före det är fött! Jag vill själv kunna ta beslut om både föl och sto och inte lämna ut både mig och stoet till andras tyckande! Stoet har i alla fall endast fått friska och felfria avkommor både före och efter och jag tror att fölägaren pratade med veterinärer om orsak och att det inte var ärftligt men jag är inte säker och jag anser att om två individer får något inte frisk tillsammans så skall man inte försöka kombinera dem igen!

Tycker synd om dig och ditt sto. Betäck om henne snarast för bådas skull men jag hade valt en annan hingst, vilket du ju ändå måste eftersom hon nu är i Sverige och han står på Island!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har hört att på människobarn (och detta är hörsägen, jag har inget som helst belägg för att det är korrekt) så är det ärftligt och måste komma från båda föräldrarna. Läkarna vågar säga att föräldrarna kan skaffa syskon, men att det på djur är bra att välja en annan hane, och helt en annan stam. Men jag har nog haft maxad otur, ett annat ägg eller spermie hade funkat.

Veterinären som tog bort fölet trodde dock inte att det var ärftligt. Därför tänkte jag ringa SLU och kolla vad de vet.

Sån jäkla otur, vårt första föl. Han var så söt och fin. Det var nära att vi for till Helsingborg men då vi inte ens kunde sondmata den lille så gav jag upp och det var nog bra. Jag kände Nelsonvarning och tog beslutet att ta bort den lille. Jag kommer inte att betäcka om Heba i år, utan i stället lära känna henne mer, börja träna henne osv. Men nästa år, om jag vågar, så betäcker jag nog.

OA

Men ush vad tråkigt! Verkligen sorgligt och oturligt... och stackars lilla Heba. Hur mår hon, är hon ledsen?

Vad är gomspalt? (har aldrig hört talas om det)

Hoppas att du och Heba får ett fint och härligt år tillsammans och att du vågar betäcka henne igen till nästa år!

//Julia

Usch, vad tråkigt när det går fel!
Hoppas du vågar göra ett nytt försök.

Med take på Sambaengi´s erfarenheter av Dugur vill jag bara tala om att jag har två friska föl efter honom så om det är ärftligt kanske det är så att det måste komma från båda.

Men ush vad tråkigt! Verkligen sorgligt och oturligt... och stackars lilla Heba. Hur mår hon, är hon ledsen?

Vad är gomspalt? (har aldrig hört talas om det)

Hoppas att du och Heba får ett fint och härligt år tillsammans och att du vågar betäcka henne igen till nästa år!

//Julia

Nu verkar hon vara normal, men hon var ledsen första dygnet. Jag hoppas att det inte blir några komplikationer med fyllt juver och livmoder. Vi har henne under uppsikt och på veterinärs inrådan får hon röra på sig så att livmoderna drar ihop sig och mjölken sinar.

OA

Usch, vad tråkigt när det går fel!
Hoppas du vågar göra ett nytt försök.

Med take på Sambaengi´s erfarenheter av Dugur vill jag bara tala om att jag har två friska föl efter honom så om det är ärftligt kanske det är så att det måste komma från båda.

Det var just min tanke att det kanske förhöll sig så at det krävdes dubbla anlag och det var därför jag absolut inte ville betäcka henne med Dugur igen. Onödigt att göra samma kombination. Jag vill minnas att jag hört att om det blir störningar i graviditet/dräktighet under vissa veckor så kan sådana här defekter uppstå. Men jag vill minnas jag läst om harmynta syskon (läppen har inte växt ihop och oftast delar av gommen) också så jag är lite lömsk på om det är en ärftlig defekt. Tyckte hur som att det var onödigt att ta risken med samma hingst. Stoet har alltid fått väldogt livskraftiga föl annars och jag har kompisar som har friska Dugurföl också. Men jag tycker inte hans avkommor är varken vackra eller imponerande i rörelserna. Dugur själv är inte så vacker men han kunde röra sig bra, trots sin litenhet, 132. Såg när han fick sin sista bedömning. Men det var som sagt inte jag som valde hingst utan de som beställde fölet.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det finns ju ingen anledning att göra om en kombination som medför risker för komplikationer.

Jätte trist:cry: . Hoppas att ni vågar prova igen. Det vore synd att inte använda ett sådant fint sto i aveln.

Jag vågar inte betäcka om i år, men nästa år kanske.

OA

nej usch va hemskt :cry: hur mår hon då heba? hört att ston blir lätt deppade efter som förlorat sitt föl :(
Hoppas du betäcker om henne i alla fall, och att det går bättre då :)
lycka till!

Heba var deppig i några dagar, nu är hon normal igen. Troligen betäcker jag om henne nästa år.

OA

Liknande trådar

Träning Okej, så en av mina hobbies är att läsa hästannonser, på Facebook, Hästnet och överallt annars där man kan hitta annonser på hästar till...
2
Svar
30
· Visningar
3 902
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem...
2
Svar
30
· Visningar
6 029
Senast: Habina
·
Hästmänniskan För 2 år sen fick jag erbjudandet att få en ardenner med villkoret att ägaren skulle stå kvar som delägare på hästen eftersom han va så...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
16 392
Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 700
Senast: Michis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka