Z

zanne

tänkte höra om nån vet vad gomspalt är, varför dom får det och vad man gör åt det?tänkte köpa en ponny och den andas tungt med foder i munnen och vid ansträngning, kan det hänga ihop?den ska bara användas i lätt skogsridning. blev orolig och vid vidare köp ska jag givetvis begära vet-besiktning. ponnyn är förövrigt mycket trevlig och 100% säker,så det är svårt att släppa tankarna på den.

Sv: gomspalt

Gomspalt är en medfödd missbildning i käken som kan vara väldigt olika från individ till individ. Så visst möjligheten finns ju att det är den som gör att ponnyn får svårt att andas med mat i munnen, men det behöver inte vara det. Enklast är att rådfråga en veterinär som kan undersöka den och se om kan fungera utan problem för ditt syfte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 829
Senast: morgaine
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp