• Avel
  • Trådstartare Trådstartare askans akela
  • Startdatum Startdatum
A

askans akela

Mitt sto fölade igår och allt har gått väldigt bra men jag är orolig för att fölet har gomspalt då det rinner lite mjölk ur näsborrarna efter hon diat och sänkt huvudet mot golvet. I övrigt är både mor och dotter jättepigga. Fölet reser sig och lägger sig utan problem, diar och bockar runt i boxen. Så en del mat verkar hon få i sig, det sörplar rejält när hon diar. Sitter i skrivande stund och väntar på att Ultuna ska komma ut och kolla henne. Det finns väldigt lite info om gomspalt både på nätet och i de hästböcker jag har, det verkar vara relativt ovanligt. Är det någon som har någon erfarenhet?

Sv: Gomspalt

Hoppas att det inte är gomspalt! Jag känner till en unge som föddes med det och den fick lov att avlivas, men jag tror att det i vissa fall går att operera.

Har haft en fölunge med gomspalt, som vi fick avliva efter ca 1 mån då till och med jag insåg att det inte gick längre! Alla veterinärer jag pratade med rådde maj att ta bort honom direkt, vilket jag inte kunde eftersom han verkade pigg och frisk i början. Allt eftersom inser man fakta, han växte dåligt blev slö och fick ner mjölk i lungorna. Hoppas verkligen inte det är gomspalt, det var ingen rolig upplevelse.

För 5 år sedan fick jag ett islandsstoföl efte Dugur frá Minniborg som föddes med gomspalt. Det var svagt från början och mjölken kom inte bara upp i näsborrarna utan också i lungorna och gav snabbt en början till lunginflammation så det avlivades knappt ett dygn gammalt på Helsingborgs djursjukhus. Jag ville ta bort det direkt för jag såg att det var för svagt men dessvärre hade jag lånat ut stoet för betäckning och ägde inte fölet så beslutet var tyvärr inte mitt. Det ledde till att mamman hann fästa sig och mådde mycket dåligt efteråt samt tappade en del förtroende för människan o numera vaktar sina föl.

Jag kommer aldrig att låna ut till betäckning så här mer utan fölet är mitt tills jag ser att det är friskt och ok så jag kan ta beslutet om vad som är bäst för både föl och mamma! Dessutom vägrade jag låta betäcka henne med den hingsten igen. Jag vet inte om det är ärftligt men ansåg det olämpligt att göra den kombinationen igen. Det stoet har annars alltid fått bland de piggaste, starkaste och friskaste fölen, och absolut de största medan detta föl var litet och ynkligt.

Vi har också haft ett föl (islandshäst) som det rann mjölk ur näsborrarna på när hon diat. Hon hade inte gomspalt.

det där händer emellanåt... att det rinner mjölk ur näsan på föl utan att det är ngt fel på det(ej gomspalt)...med ett sto som har ett sprängfyllt ljuver och ett ovanligt glupskt föl så handlar det helt enkelt om att fölet får i sig för mkt mjölk för fort...:) brukar rätta tillsig eftree ngt dygn av sig själv...
Magic har ett sådant föl iår....

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 404
Senast: Petruska
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 274
Senast: Lisa2014
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 501
Senast: cherie
·
C
Träning Jag vet att denna diskusion varit på tapeten tidigare, men jag slutar aldrig förundras. En del hästägare verkar tro att deras hästar...
2
Svar
38
· Visningar
3 336
Senast: Russin8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka