Gomspalt ?

Hambo

Trådstartare
Vet var här i dag för min häst som om hem i slutet av Maj har varit lite hostig till och från, hon var här för några veckor sedan men det märktes inget ökat slem då och hördes inget på honom som var konstigt . Vet åkte på semester och efter ett par dagar ringde jag en annan vet som sa att jag skulle avvakta.

Jag har haft hosthäst förut, men det här är en annan slags hosta, dessutom kommer det slem(snor ) med mat i ( gräs) . I går när jag skulle rida, så var han tjurig för första gången sen jag fick hem honom . Han började sparka bakut och ville inte gå fram . Vi kom ut i allafall och han var pigg och glad. Vi var ute ca 30 min lite skritt och lite tölt . Trots att vi tagit det lika lugnt som vanligt så var han ganska svettig ( fast det var ju lite varmare i går ) efter nån timme gick han in i lösdriften, men det var inget konstigt med det, men jag tempade honom . Tempen låg på 37.7 inget märkvärdigt alltså . I morse ringde min son och sa att han låg i Lösdriften vid 10.00 . Jag åkte hem, men han verkade ok . Jag ringde vet iallfall, som kom och lyssnade på honom igen, nu tyckte hon att han lät annorlunda på lungorna, samt att nu såg hon hans lustiga snor också, som enligt henne inte så ut som det skulle. Han hade 38.1 i temp och har samma nu . Hon tror att det kan vara nåt med hans Gom, så i morgon ringer vi kliniken för en microendoskopi....... Tycker bara det är konstigt att inget har märkts förut . Jag träffade honom första gången för ca 1 1/2 år sedan och en gång har jag sett att han var rejält snorig fast ingen annan var det i flocken ( Islandshäst ) . Kan det vara så att nu när han rids regelbundet visar det mer och mer för att det är besvärligt för honom ?
Jag misstänker ju att det är så . Vet inte vad jag ville med den här tråden, skriva av mig lite kanske !

Hej från Hambo

Sv: Gomspalt ?

Nu ska jag bara hitta en klinik som har möjlighet att kika på honom !

Hej från Hambo

Tack !
Jag höll på få panik när ingen klinik kunde ta emot honom.
Atg Malmö kunde nästa Fredag, tanken var att jag skulle vara på Gotland då.
Men självfallet Går Hästen före mig ( som vanligt ).
Men efter att ha ringt till 5 kliniker så fick jag tid på Måndag. Nu har jag anledning att börja lastträna !

Hej från Hambo

Gomspalt brukar märkas redan vid föl. Så jag tror inte att det är det.

Det som kan vara problemet är att om hästen har fått en fistelgång eller hål av nåt slag som går mellan munnen och näsan så kan det komma upp mat då. Jag vet en ponny som packade hö där efter att det blivit ett hål däremellan. Men några kontroller och penisillin så blev den hästen bra.

Lycka till!!

Det låter bra ! Jag vet ju inte hur pass dom undersöktes som fölisar, men jag tycker verkligen det skulle märkts nåt på 5 år ! När han var på Inridningen märktes ingenting, det var först när han kom hem till mig . Så jag är ju inne på att nåt har hänt hos mig . Samtidigt har jag i Färskt minne, när jag träffade honom en av de första gångerna att han hade " Konstigt snor" då .

Vi får se vad dom säger på Måndag !

Hej från Hambo

Har tyvärr erfarenhet av gomspalt!!!
Tjejen i stallet hyrde en häst över sommaren, den var 7! När han kom var hela transporten grön (mat och snor). Han åt på allt och det kom ut genom näsan. Hade gott hull! Tog den till klinik då hon ville köpa hästen och då upptäcktes det. Vet sa att sådana hästar tas bort som föl men då denna häst kom fr !!!!!!! hade väl ingen uppmärksammat det hela. Hästen köptes för att dagen efter få sluta sina dagar på gårdsplanen.
Ledsen, men jag ville bara berätta och hoppas att du får en annan diagnos!

Det är liksom inte snor utan grönt söndertuggat gräs, som är väldigt fuktigt.
Bihåle inflammation kan vi kanske hoppas på att det är !

Hej från Hambo

Jag har haft två hästar som har drabbats av detta, då såg det inte ut som grönt söndertuggat gräs. Kanske lika bra om det inte är bihåleinflammation, för det kan vara ett helsike att få bukt på. Hoppas du skriver sen vad det var, för vetgiriga jag blir nyfiken!

Självfallet ska ni få reda på vad det är...... Tycker i allafall att Bihåleinflammation låter bättre än gomspalt !

Hej från Hambo

Det var ingen gomspalt, han var rejält svullen i gommen och foderrester syntes, samt slem . Hans andning är ansträngd, så nu har det skickats in blodprov i massor för att börja utreda om han är allergisk mot nåt eller vad det kan vara. Mer än så vet vi inte ännu !
Han var i alla fall lättlastad och väger 374 kg !

Hej från Hambo

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 446
Senast: Zetly
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 627
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur