Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

När kattungarna börjar äta vanlig mat och lapa i sig vatten, hur går det då för en kattunge med gomspalt? Kan de äta kattmat, eller går det upp i näsan då?

Den erfarenhet jag har vad gäller valpar är att det går upp i näsan. Kattungar har jag inte hållt i liv så länge utan sedan vi fick en valp med sådana problem (som dog vid 14 dagars ålder, stödmatad). Skulle aldrig utsätta ett djur för något sådant igen.

Varför förhoppningsvis inte?

Jag anser att man utsätter dem för onödigt lidande under hela vägen tills de blivit stora nog för operation.
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Den erfarenhet jag har vad gäller valpar är att det går upp i näsan. Kattungar har jag inte hållt i liv så länge utan sedan vi fick en valp med sådana problem (som dog vid 14 dagars ålder, stödmatad). Skulle aldrig utsätta ett djur för något sådant igen.


Jag anser att man utsätter dem för onödigt lidande under hela vägen tills de blivit stora nog för operation.

Det beror ju helt och hållet på hur omfattande spalten är. I det här fallet beskrivs den som en ganska smal spalt med ett septum i mitten. Han har klarat sig i hela 10 dagar utan problem och verkar pigg och glad, vad jag kan förstå. Då är det knappast fråga om något lidande. Om det sedan kommer att fungera hela tiden fram till operation är en annan femma, djurägarna får ta en dag i sänder och se hur det går. Men jag kan inte se att det finns anledning att avliva den här kattungen i nuläget.
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Hej!

Frasse lever fortfarande och är pigg och kry. Han har stora, vackra ögon och letar ständigt efter mat =) När man stoppar ner handen så börjar han snutta och bita på den, och när flaskan kommer så kastar han sig nästan över den. De senaste två dygnen har han ätit jätte bra, mellan 5-8 ml vid varje matning (varannan timme på dagen och var tredje timme på natten), tillskillnad från i början då vi kämpade med att få i honom 2 ml!

Han jäspade stort idag och då såg jag att gommen fortfarande var öppen. Det ser ut som en avlång oval mitt i gommen som är öppen med ett streck i ovalen. Men det är ganska långsmalt, alltså inte så brett som det kunde ha varit.

Frasse har gått upp i vikt och väger nu 114g, så sakta men säkert blir han större. Han har faktiskt en ganska tjock mage nu, men benen är fortfarande spinkiga. Han är hemskt söt och en riktig liten kämpe, så jag hoppas verkligen att han klarar sig!

Jag och mina svärföräldrar bor i Floda utanför Göteborg.

//Julia

PS. Jag kan uppdatera med nya bilder i morgon!

Vad roligt att det går bra än så länge! Jag tycker inte att ni ska ge upp. Är själv veterinär, by the way, och födde upp perserkatter i många år. Fick någon enstaka gomspaltunge, som jag tog bort direkt, men det var på grund av att jag omedelbart insåg att det fanns något mera allvarligt fel på den. Frasse verkar ju normalt pigg i övrigt. Jag ska konsultera en kollega och vän som räknas till Sveriges främsta kattveterinärer och höra vad hon tror om Frasse, och om hon kan rekommendera någon som kan göra operationen i Göteborgstrakten.
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Det beror ju helt och hållet på hur omfattande spalten är. I det här fallet beskrivs den som en ganska smal spalt med ett septum i mitten. Han har klarat sig i hela 10 dagar utan problem och verkar pigg och glad, vad jag kan förstå. Då är det knappast fråga om något lidande. Om det sedan kommer att fungera hela tiden fram till operation är en annan femma, djurägarna får ta en dag i sänder och se hur det går. Men jag kan inte se att det finns anledning att avliva den här kattungen i nuläget.

Som sagt, vi har gjort misstaget tidigare och tänker inte göra om det igen. Hos mig avlivas kattungar med gomspalt, punkt.

Vet allt för många som lyckats hålla liv i små kattungar med gomspalt eller liknande defekter pga. handmatning (ibland sondmatning) och det är inte många av de kattungarna som överlevt till vuxen ålder, men några veckor har klarats av, i det värsta fallet lyckades ägaren hålla liv i kattungen tills den var 12 veckor gammal.

Jag tar inte risken och rekommenderar ingen annan att göra det heller.
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Som sagt, vi har gjort misstaget tidigare och tänker inte göra om det igen. Hos mig avlivas kattungar med gomspalt, punkt.

Vet allt för många som lyckats hålla liv i små kattungar med gomspalt eller liknande defekter pga. handmatning (ibland sondmatning) och det är inte många av de kattungarna som överlevt till vuxen ålder, men några veckor har klarats av, i det värsta fallet lyckades ägaren hålla liv i kattungen tills den var 12 veckor gammal.

Jag tar inte risken och rekommenderar ingen annan att göra det heller.

Om det är ett misstag eller inte lär visa sig med tiden, eller hur? Mår kattungen bra i övrigt, äter och växer, kan jag inte se något fel i att göra ett försök. Visst är det en risk men var och en måste få göra sin egen bedömning. I sådana här fall finns ingen absolut sanning.
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Tack för alla era kommentarer. Speciellt tack till Nashua för ditt intresse och engagemang i lilla Frasse.

Tyvärr klarade sig inte Frasse. Det verkade gå så bra, han åt mer och mer (8ml/gång tillskillnad från 2ml/gång i början) och var nästan piggast av alla ungarna. Han gick upp i vikt och var jätte fin. En natt blev han plötsligt väldigt trött (han var pigg på kvällen) och när svärföräldrarna matade honom på natten var han alldeles slak och trött. Han dog sedan i svärfars hand under mjuka smekningar. Han andades mindre och mindre och sedan slutade han helt. Ush, det var sorgligt. Han kunde ha blivit en väldigt fin liten katt!

Han är nu begravd och busar säkert i katthimlen!

//julia
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Tack för alla era kommentarer. Speciellt tack till Nashua för ditt intresse och engagemang i lilla Frasse.

Tyvärr klarade sig inte Frasse. Det verkade gå så bra, han åt mer och mer (8ml/gång tillskillnad från 2ml/gång i början) och var nästan piggast av alla ungarna. Han gick upp i vikt och var jätte fin. En natt blev han plötsligt väldigt trött (han var pigg på kvällen) och när svärföräldrarna matade honom på natten var han alldeles slak och trött. Han dog sedan i svärfars hand under mjuka smekningar. Han andades mindre och mindre och sedan slutade han helt. Ush, det var sorgligt. Han kunde ha blivit en väldigt fin liten katt!

Han är nu begravd och busar säkert i katthimlen!

//julia

Det var verkligen tråkigt att höra, men antagligen var det också något annat fel med honom (som det tyvärr ofta är med gomspaltungar). Jag tycker i alla fall att ni gjorde en jättefin insats och att det var rätt av er att försöka, i och med att han var så pigg hela tiden. Alldeles säkert finns han i katthimlen nu, tillsammans med så många andra som gått samma väg. Tänker på alla mina egna katter som är döda...usch, det är hemskt! Men det hör tyvärr till när man har djur, och man får tänka på allt det roliga man haft med dem och försöka hålla kvar de ljusa minnena. Lycka till med kattungarna som lever!
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Vad tråkigt, man fäster sig ju snabbt vid de små liven.
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Hej!
Jag och min mamma föder upp birmakatter och har gjort det i ett antal år. Denna gången använde vi en ny hane på min gamla hona (fyller 9) och jag (som var ensam hemma) upptäckte genast fel på dem alla tre. Eftersom jag inte var där från första början så var ett foster som kanske dött en vecka i förväg redan fött, och en till (den med gomspalt) höll på att födas. Några minuter senare hittade jag även en till på ett annat ställe, som nästan var ihjälfrusen, dock överlevde denna och mår jättebra för tillfället.

Den med gomspalt hade tyvärr en rätt svår födsel. Det tog kanske två minuter för den att komma ut, men sedan upptäckte jag att den andades konstigt och när min pappa kom hem så trodde han att ena lungan hade kollapsat de tre första timmarna. Båda lungorna verkar dock fungera utmärkt nu.
Vid födseln vägde gomspalt-katten 84 och lillebrorsan 79. Lillebrorsans "fel" var att den föddes med knick, vilket också är en missbildning och den tredje var ju dödfödd så nåt fel måste det varit på den med. Därför misstänker jag att hanen inte är någon bra avelshane men iaf...

Gomspalt-ungen ville inte gärna äta och vid första matningen upptäckte jag att den inte hade någon gom. Eftersom vi aldrig haft en missbildad förut blev jag livrädd, men pappa bekräftade det snabbt och numera har jag vant mig vid det. Tyvärr är det så att han har gått ner i vikt till 72 och tycker det är jobbigt att svälja. Vi vill ju inte att han ska lida, me samtidigt tycker jag inte att människan har rätt att ta bort honom för att hon inte orkar med krångel...
Vad hade ni gjort?

Kramar yawe
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Avliva omedelbart. Jag försöker inte ens hålla gomspaltsungar vid liv. Eran kattunge har gått ner 12 gram (det är mycket för en kattunge) och har svårt att svälja, det ser jag som ett tydligt tecken på att kattungen kommer svälja ihjäl såvida ni inte sondmatar den (något jag iofs inte tycker att man ska ägna sig åt på kattungar).

Om sedan avelshanen är en bra hane eller inte, sådana här defekter (gomspalt och svansknick) kan man inte skylla på en förälder. Det är defekter som anses nedärvas recessivt eller polygent så anlagen kommer sannolikt från båda föräldrarna. Man kan säga att det var en olycklig kombination, men det är inte omöjligt att hanen kan lämna friska avkommor med en annan hona.

Sedan kan yttre faktorer under honans dräktighet orsaka defekter som gomspalt också (även dödfödda ungar) tex. infektioner, gifter och stress.
 
Senast ändrad:
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Eh? Tråden är sedan i somras ;). Antingen är kisse död sedan länge eller pigg o frisk. Vore ju spännande att få veta vilket i o försig.
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Eh? Tråden är sedan i somras ;). Antingen är kisse död sedan länge eller pigg o frisk. Vore ju spännande att få veta vilket i o försig.

Den första kattungen vet jag vad som hände med, men inlägget före mitt är inlagt 19/1-2008 och är i allra högsta grad aktuellt. Fråga mig inte varför yawe valde att väcka tråden, men svarar gör jag där inlägget finns iaf.
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Den första kattungen vet jag vad som hände med, men inlägget före mitt är inlagt 19/1-2008 och är i allra högsta grad aktuellt. Fråga mig inte varför yawe valde att väcka tråden, men svarar gör jag där inlägget finns iaf.

Anledningen till att jag gjorde detta var för att jag såg många som tvekade, och det är ju inget negativt med det, även om stackars Frasse inte överlevde.

Tyvärr gjorde inte våran kattunge det heller. Som sagt är 12 gram mycket, och igår började han skrika och andas konstigt, tydliga tecken på att han inte fick luft. Möjligen kom det ner modermjölks ersättning i lungorna, men vi tog honom iaf till veterinären och avlivade honom. Förhoppningsvis slapp han lida. Veterinären bekräftade dessutom det du sa, sol, och det vi själva misstänkt, att det kunde vara recessiv nedärvning och att han kan få fina kattungar med en annan hona. Det är sorgligt när sådant här händer, men ibland måste man ändå acceptera faktumen.. :(
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Den första kattungen vet jag vad som hände med, men inlägget före mitt är inlagt 19/1-2008 och är i allra högsta grad aktuellt. Fråga mig inte varför yawe valde att väcka tråden, men svarar gör jag där inlägget finns iaf.

Oj, jag missade viist några inlägg emellan. Sorry!

Synd med båda kissungarna :(!
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Hej..

Vad tråkigt att den lille har gomspalt och vad roligt att ni lyckas få han att gå upp vikt..
Den turen hade inte jag med en kull som jag har nu,
Hittade en av ungarna liggandes i under min säng (hennes/hans mamma hade lagt henne/han där) och jag gick och bar runt på han/hon och hoppades på att de bara var att han/hon hade blivit kall..
Men när inget hände så åkte jag till min veterinär och fick veta att min lille led av gomspalt och fick avliva han/hon..
Veterinären berättade då att djur som har gomspalt svälter ihjäl om man inte gör något åt de...
Vilket han/hon höll på att göra...
Så om något råd ska ges så ha sten koll på han och vid minsta lilla misstanke åk eller ring eran veterinär..
Hoppas att allt går väl med eran lilla bebis..
Mvh Michaela
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Hej!

Jag såg nu att de inte gick nå bra för eran lille bebis:(
Men credit ska ni ha som kämpade för han..
Mvh Michaela
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Hej! Min kattunge har inte gomspalt men han får ibland mjölk i lungorna, jag matar honom med nappflaska för han är föräldralös.
KAN han få lunginflammation eller kommer han garanterat få det? Vad ska jag göra? Den har fått i lungorna flera gånger och de låter inte alls bra när den andas direkt efteråt men de försvinner fort..
Tacksam för hjälp!
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Hej! Min kattunge har inte gomspalt men han får ibland mjölk i lungorna, jag matar honom med nappflaska för han är föräldralös.
KAN han få lunginflammation eller kommer han garanterat få det? Vad ska jag göra? Den har fått i lungorna flera gånger och de låter inte alls bra när den andas direkt efteråt men de försvinner fort..
Tacksam för hjälp!

du öppnade en gammal tråd men har du verkligen kollat om kattungen har gomspalt, det är inte bra att mjölken kommer ner i lungorna. Risken för lunginflammation ökar.
Hur flaskmatar du kattungen? hur gammal är den och kan du ej fåtag på en amma?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har fyra katter. Min fd avelshane "B" på fyra år. Den äldsta kastrathonan "M" blir tio i år (mamma till B). Den yngsta kastrerade...
Svar
6
· Visningar
982
Katthälsa Jag har en katt som är född i maj 2003, så hon är drygt 10 år. Det är en katthemskatt som visserligen var kattunge (hämtades i augusti)...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 216
Katthälsa Jag har stora problem med min hon katt. Hon föddes ensam utan syskon, inga döda kattungar föddes utan bara hon. Hon är korsning...
Svar
17
· Visningar
3 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp