Jag sköter dem inte alls förutom att plocka upp legobitar och böcker ;). Skämt åsido, jag bara dammsuger, inget annat. Däremot rekommenderar jag verkligen att såpskura några gånger efter varandra innan man börjar använda golven.
Jag är "hallgolvs-oskuld", hallen blir vårt sista golv då all annan renovering är klar ( du kan kolla vår hemsida), har vi inte ändrat oss tills dess kommer vi att olja golven i hallen med gysinges golvolja. Den är tydligen använd i gamla skolsalar etc med stor slitning och har tydligen fungerat bra. Men det vet jag ju inte säkert då vi ännu inte provat.

Jag sköter dem inte alls förutom att plocka upp legobitar och böcker ;). Skämt åsido, jag bara dammsuger, inget annat. Däremot rekommenderar jag verkligen att såpskura några gånger efter varandra innan man börjar använda golven.
Jag är hall-oskuld, hallen blir vårt sista golv då all annan renovering r klar ( du kan kolla vår hemsida), har vi inte nästat oss tills dess kommer vi att olja golven i hallen med gysinges golvolja. Den är tydligen använd i famla skolsalar etc med stor slitning och har tydligen fungerat bra. Men det vet jag ju inte säkert få vi ännu inte provat.
Var inne snabbt på er hemsida nu. Gud, vilket underbart hus! Och vad fint ni har tagit hand om det! Ojojoj! :bow:

• Gilla
Reactions: Sar
Jag slår också ett slag för skurgolv! Min lägenhet har vitsåpade grangolv i sovrum och kök (tror iaf det är gran, 30-talshus och det var väl typiskt då..?) och det är SÅ fint! Blir en ljus känsla, de är mjuka att gå på och slitstarka (nu när jag läst på lite och vet hur jag sköter dem vill säga..).

Men jag skulle nog inte heller ha det i hallen, för det blir märken om man går in med skor. Märkena går såklart bort när man städar men de syns ju fram tills dess. I hallen har jag ljusljusljusgrå/vitmålade plankor, och så fiskbensparkett i vardagsrum.

Det kan vara furugolv.. hur ser man skillnaden?

Fur har ofta en rödaktig kärna vilket inte gran har, bredden på kärnveden varierar och färgskiftningen är inte alltid så tydlig men tittar man noga brukar det synas. Kvistarna skiljer också men kärnved är det säkraste kännetecknet.

@AndersB tack för info! Färgskiftningar är svårt att se eftersom plankorna är vitsåpade. Här är en detaljbild jag råkade ha i telefonen, går det att avgöra på denna bild?

2vht0g0.jpg

Det här kan man kalla plankgolv!

@VLMF Googla "breda plankgolv" och gå till googles bilder, så hittar du ett bra foto med skillnaden mellan furu- och grangolv. (Försökte klippa in den bilden här men lyckades inte.)

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 062
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Just nu består hall och vardagsrum av ett fult klickgolv. Typ billigaste från byggmax gissar jag. Jag har hittar en liten glipa precis...
2
Svar
28
· Visningar
3 481
Senast: Hyacinth
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 499
Senast: cherie
·
Hemmet I maj ska vi flytta till nytt, en 3a på 70 kvm i ett hus byggt på 50-talet. I alla rum utom vardagsrum och badrum ligger fula...
Svar
11
· Visningar
10 750
Senast: Winni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka