golit vårdprofitören

golit

Trådstartare
Som vårdprofitör behöver du inte ge barnen mat på det dagis du driver med skattepengar, du behöver inte ge de gamla vård och du behöver inte ge dina elever läroböcker eller undervisning. Har du rätt kontakter så kommer dina kompisar dessutom att mer eller mindre ge dig lokalerna.

eftersom golit känner få som är villiga att ge honom ett sjukhus eller några dagis, behöver han välja en annan vinkel.

nåt med en vinkel som ändå slår.. golits eko-vård

golit släpar helt enkelt ut gamlingarna i skogen, öppnar ett dagis i samma anda och låter lärlingar och elever på golits praktiska gymnasium vakta dem.

golit lär väl få betala lite skatt på affären, men det kan det vara värt eftersom han kvittar dem mot förluster i andra förlustelse-företag golit har

Vill du köpa en aktie och bli vårdprofitör du med?

Sv: golit vårdprofitören

Om golit sätter likhetstecken mellan det golit raljerar om som vårdprofitörer och privata företag i välfärden är golit ute och cyklar.

Vad var bättre med att kommunen bedrev ineffektiva verksamheter för lika många kronor som ett företag gör med högre kvalitet och avkastning till ägarna?

Intressant att välfärdens kvalitets problem beskylls en del av driftsformerna som utgör
mindre än en femtedel......

Fram för mångfald, effektivitet och kvalitet oavsett driftsform och ner med enfald och slöseri i offentlig sektor.

Vad var bättre med att kommunen bedrev ineffektiva verksamheter för lika många kronor som ett företag gör med högre kvalitet och avkastning till ägarna?

1: du kan ställa de ansvariga till svars i allmäna val.

2: de ansvariga kan ställas till svars för tjänstefel.

3: de ansvariga har i varje fall inte gjort sig en privat förmögenhet på eventuell vanvård.

4: om verksamheten läggs ner så tar samma huvudman ansvar för att det finns en annan verksamhet.

5: de anställda har grundlagsskyddad rätt att raportera till massmedia om eventuell vanvård.

3: de ansvariga har i varje fall inte gjort sig en privat förmögenhet på eventuell vanvård.

4: om verksamheten läggs ner så tar samma huvudman ansvar för att det finns en annan verksamhet.

5: de anställda har grundlagsskyddad rätt att raportera till massmedia om eventuell vanvård.

1-4 är ingen skillnad oavsett driftsform. 5:an bör vi kunna få till en förändring för.

Det kan väl göras oberoende utförare, det är väl det offentliga som är uppdragsgivaren
Det gäller privat som offentlig tjänst
Jag bryr mig inte om hur mycket de tjänar, bara de håller ingångna avtal med den kommunale eller lanstingsuppdragsgivaren
Exaktemente, för uppdragsgivaren är väl huvudmannen, såväl vid snöröjning som åldringsvård. Går företaget i puttan så är kommunen skyldig att ersätta det med ngt annat
Och det har du inte som privatanställd?

Jag jobbar kommunalt och jag lovar att våra barn får mat på bordet trots ineffektivitet och ingen vinst. Högre löner har vi anställda också. Och betygen stämmer bättre överens mellan satta betyg och nationella prov. Allt är tydligen inte guld som glimmar.

Jag jobbar kommunalt och jag lovar att våra barn får mat på bordet trots ineffektivitet och ingen vinst. Högre löner har vi anställda också. Och betygen stämmer bättre överens mellan satta betyg och nationella prov. Allt är tydligen inte guld som glimmar.

Det finns ju dåliga kommunala skolor också men just nu kör vänstern stenhårt med sin enögda agitering. Det är ju valår.

Det skall bli intressant att se hur sossarna hanterar det här efter valet för jag tror det blir regeringsskifte. Kommer sossarna att förbjuda privata företag inom välfärden? Det var ju sossarna som öppnade för det här en gång i tiden.

Jag har inte på något sätt menat att all verksamhet som bedrivs i kommunal regi är dålig. Däremot är jag tydligt emot bilden att all verksamhet som bedrivs med vinst är dålig. En dålig beställare är precis lika dålig oavsett vem man beställer arbetet av.

Polariseringen är enormt dålig för utvecklingen vi behöver i välfärden som har väldigt, väldigt lite att göra med avarter i en liten, liten del av vad de 17% privata utförarna gör. Det har väldigt, väldigt mycket att göra med vad de 83% kommunala utförarna bedriver för verksamhet - där det precis som förväntat (större volym) hittas betydligt mer vanvård än i privat verksamhet.

Mångfald före enfald. Hellre enorma vinster och bra verksamhet än vinstförbud och sämre utbud och kvalitet i verksamhet till samma pris. Som det var förr. Fast de flesta företag inom välfärdssektorn bedrivs med små marginaler, ibland med förlust ibland med vinst och ganska liten avkastning.

Vi ska ha en skattefinansierad skola
En dito vård och omsorg

Men den som utför tjänsten ska vara den som utför tjänsten till ett så bra pris som möjligt och med en så hög kvalitet som möjligt.

Med allt gnäll framåt och bakåt så är det bara en som verkligen är ansvarig för att dessa kriterier uppfylls. Och det är beställaren, oavsett om han beställer tjänsten hos en offentlig aktör eller en privat. Han ska hålla blåslampan kontinuerligt i ändan på dem och se till att man följer ingångna avtal!!!

Vi ska ha en skattefinansierad skola
En dito vård och omsorg

Men den som utför tjänsten ska vara den som utför tjänsten till ett så bra pris som möjligt och med en så hög kvalitet som möjligt.

Med allt gnäll framåt och bakåt så är det bara en som verkligen är ansvarig för att dessa kriterier uppfylls. Och det är beställaren, oavsett om han beställer tjänsten hos en offentlig aktör eller en privat. Han ska hålla blåslampan kontinuerligt i ändan på dem och se till att man följer ingångna avtal!!!

Japp.

Det exempel jag känner till är hemtjänsten i min hemort. Den drevs av ett privat företag som levererade men tydligen inte tillräckligt bra. Kommunen tog tillbaka verksamheten och vad hände?
Det blev färre personal med sämre lön som skulle göra samma jobb. Faktiskt.
Personalen är missnöjda eftersom de fått sämre förutsättningar för att utföra uppgifterna och dessutom faktiskt får sämre lön, "brukarna" torde inte vara nöjdare eftersom personalen är färre och därför ännu mer tidspressade.

Så det finns exempel på att ett privat företag faktiskt gör ett minst lika bra jobb som i detta fallet kommunal verksamhet.

Det jag tycker att den offentliga verksamheten ska fundera på och ta till sig, är hur i all friden de privata verksamheterna klarar att driva runt samma verksamhet med vinstmarginal till ägarna.
Det vore en väldigt nyttig lärdom!

Jag är emot privatisering inom det offentliga som drivs med skattemedel.

Dock anser jag att det länge funnits en utmärkande och omfattande miss-skötsel av skattefinansierade verksamheter.
Ett välkänt faktum är att den offentliga sektorn lidit/lider brist på gott ledarskap.
Att jämte utförsäljning av statliga verksamheter/bolag/fastigheter driva fram privatisering för att nå bärande effektivisering är inget annat än en paniklösning.

Bättre hade varit - och är - att lägga fokus på rekrytering och utbildning av chefer/ledare så belönas man med kostnadseffektivisering, varje skattekrona stannar hos skattebetalarna och man behåller kontrollen.

Jag är emot privatisering inom det offentliga som drivs med skattemedel.

Dock anser jag att det länge funnits en utmärkande och omfattande miss-skötsel av skattefinansierade verksamheter.
Ett välkänt faktum är att den offentliga sektorn lidit/lider brist på gott ledarskap.
Att jämte utförsäljning av statliga verksamheter/bolag/fastigheter driva fram privatisering för att nå bärande effektivisering är inget annat än en paniklösning.

Bättre hade varit - och är - att lägga fokus på rekrytering och utbildning av chefer/ledare så belönas man med kostnadseffektivisering, varje skattekrona stannar hos skattebetalarna och man behåller kontrollen.

Bara en enkel fråga, vad tror du det skulle kosta om kommun o landsting hade egen personal o egna maskiner till allt?
Ta bara snöröjningen tex. Här används till stor del en maskinpark som har annan verksamhet på sommaren...vad ska kommunen göra med alla traktorer o förare på sommarhalvåret?

Nej en kombination av offentlig o privat verksamhet är det bästa. Och det allra viktigaste är att de i kommun o landsting som är ansvariga för upphandlingarna inte nöter byxbakar o armbågar blanka hemma på kontorer utan är ute och sätter blåslampan i arslet på de aktörer som vunnit upphandlingarna så att ingångna avtal följs..av så väl privata som offentliga!!:meh:

Bara en enkel fråga, vad tror du det skulle kosta om kommun o landsting hade egen personal o egna maskiner till allt?
Ta bara snöröjningen tex. Här används till stor del en maskinpark som har annan verksamhet på sommaren...vad ska kommunen göra med alla traktorer o förare på sommarhalvåret?

Nej en kombination av offentlig o privat verksamhet är det bästa. Och det allra viktigaste är att de i kommun o landsting som är ansvariga för upphandlingarna inte nöter byxbakar o armbågar blanka hemma på kontorer utan är ute och sätter blåslampan i arslet på de aktörer som vunnit upphandlingarna så att ingångna avtal följs..av så väl privata som offentliga!!:meh:

Det har alltid funnits ett samarbete men när det gäller kontrollen och styrandet av de grundläggande fundament i vad som har kallats - och fortfarande kallas - välfärd så anser jag att detta absolut skall ligga i statlig ägo.

Jag anser även att staten i stor utsträckning ska äga sina lokaler, inte som de gjort nu dvs akutsålt för att frigöra kapital och sedan betala skjortan för att hyra lokaler och fastigheter.

Det har alltid funnits ett samarbete men när det gäller kontrollen och styrandet av de grundläggande fundament i vad som har kallats - och fortfarande kallas - välfärd så anser jag att detta absolut skall ligga i statlig ägo.

Jag anser även att staten i stor utsträckning ska äga sina lokaler, inte som de gjort nu dvs akutsålt för att frigöra kapital och sedan betala skjortan för att hyra lokaler och fastigheter.

Apropå förklaring till varför staten ska ha kontroll:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article18619510.ab

Det finns många saker som får mig att haja till i den här artikeln men extra bekymmersamt anser jag att detta är:

Var fjärde förskola i Sverige drivs i enskild regi.
Samtidigt står de för långt fler än hälften av alla anmälningar.

År 2013 fanns sammanlagt 9 891 skolor.
Av dem var 2 749 fristående och 7 142 kommunala

Svårigheten med att granska anmälningar mot förskolorna beror på att anmälningarna sker på två olika håll
.

Om ett barn går på kommunal förskola ska anmälan gå till skolinspektionen. Om ett barn går på en fristående förskola ska anmälan gå till kommunen. För att få fram en siffra att jämföra har vi skickat mail till samtliga 290 kommuner i Sverige och bett om deras anmälningar om missförhållanden, gjorda av vårdnadshavare, under 2012 och 2013.

Nu, en vecka senare, har 121 kommuner svarat, medan 169 kommuner inte har gjort det. Av de som svarat, alltså mindre än hälften av alla kommuner, är det totala antalet anmälningar mot fristående förskolor 597.

Det här är galet. Samtliga skolor/förskolor ska givetvis lyda under en och samma myndighet. En och samma kontrollinstans.
Överlag är jag väldigt skeptisk till att något tyngre ansvar övht ska ligga i händerna på kommunal nivå.

1-4 är ingen skillnad oavsett driftsform. 5:an bör vi kunna få till en förändring för.

Ställer Carmema och Attendo upp i allmänna val? och ställer du upp i valdebatter så man kan ställa dem till svars för vanvården? och sen inte rösta på dem?

När vårdprofitörerna lägger ner en skola eller ett dagis, så behöver de lika lite som den som lägger ner ett sågverk, driva en ny skola. De gråter hela vägen till banken och lämnar ifrån sig det ansvar de tagit.

Ställer Carmema och Attendo upp i allmänna val? och ställer du upp i valdebatter så man kan ställa dem till svars för vanvården? och sen inte rösta på dem?

När vårdprofitörerna lägger ner en skola eller ett dagis, så behöver de lika lite som den som lägger ner ett sågverk, driva en ny skola. De gråter hela vägen till banken och lämnar ifrån sig det ansvar de tagit.

Nej, Vardaga och Attendo ställer inte upp i allmänna val.
Men det gör inte omvårdnadspersonalen eller cheferna inom Kommunal verksamhet heller.

Det är politikerna som ställer upp i allmänna val, och det är samma politiker som är beställare oavsett vem som är utförare.

När de privata aktörerna lägger ner, gör de som regel det för att lönsamheten är för dålig. Ja, de kan - som du ganska fult uttrycker det - gråta hela vägen till banken.

Men som sagt: de ekonomiska ramarna är som regel lika oavsett driftsform.
Det intressanta är ju hur i all friden de privata aktörerna klarar att driva verksamheten i stort sett lika bra som de offentliga, och även få vinstmarginal!

Någon har redan varit inne på det: de privata aktörerna verkar vara väldigt mycket bättre på att rekrytera rätt chefer som tänker på ett rimligt sätt.

I det exempel jag tidigare angett, dvs äldreomsorgen lokalt här, var även de anställda nöjdare med den privata aktören jämfört med kommunal drift.

Självklart finns det också exempel på att de privata aktörerna är sämre än de offentliga.

Nej, Vardaga och Attendo ställer inte upp i allmänna val.
Men det gör inte omvårdnadspersonalen eller cheferna inom Kommunal verksamhet heller.

Det är politikerna som ställer upp i allmänna val, och det är samma politiker som är beställare oavsett vem som är utförare.

När de privata aktörerna lägger ner, gör de som regel det för att lönsamheten är för dålig. Ja, de kan - som du ganska fult uttrycker det - gråta hela vägen till banken.

Men som sagt: de ekonomiska ramarna är som regel lika oavsett driftsform.
Det intressanta är ju hur i all friden de privata aktörerna klarar att driva verksamheten i stort sett lika bra som de offentliga, och även få vinstmarginal!

Någon har redan varit inne på det: de privata aktörerna verkar vara väldigt mycket bättre på att rekrytera rätt chefer som tänker på ett rimligt sätt.

I det exempel jag tidigare angett, dvs äldreomsorgen lokalt här, var även de anställda nöjdare med den privata aktören jämfört med kommunal drift.

Självklart finns det också exempel på att de privata aktörerna är sämre än de offentliga.

Eftersom Carema och Attendo inte ställer upp i allmänna val kan vi inte sälla dem till svars för den vanvård de bedriver.

Om nu vårdprofitörerna kan göra en bättre verksamhet för samma pengar som det allmänna kan... tänk då hur bra vård de skulle ge om de inte tog ut vinst.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 285
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V