golit vårdprofitören

Sv: golit vårdprofitören

Och som du mycket väl vet så är det bara priset av de tre sakerna som kommunen får ha med i upphandlingen.

Specificerad kvalitet är ajja bajja

Vilket kvalificerat skitsnack!!

Vad kommunen inte får göra är att exkludera aktörer vid budgivningen.

Men spec på kvalitet, kontinuitet kan mycket väl ingå för ett beslut såväl som pris.

Om en aktör inte kan uppvisa att det är sannolikt att han kommer att kunna fullfölja så är kommunen inte skyldig att välja honom trots att han har det lägsta priset.

För mat till skola o vård kan man mycket väl ställa krav på djurhållning, krav:framställt etc. vad man inte kan kräva är att produkterna är framställda i kommunen....

Ett problem är att lönerna ofta är lägre i offentlig sektor. Så kompetensutveckling av personalen är svårt. När de fått mer kompetens så söker de bättre jobb.

Utöver att jag anser det tämligen dumt/kontrapeoduktivt att använda rädsla för att förlora kompetent personal som argument för att inte effektivisera resursfördelning och satsa på kompetensutveckling (jag förstår vad du menar och vet att argumentet används på olika håll = jag beskyller dig inte för att vara dum ;-) ) :

I ett längre och mer avancerat perspektiv är det en risk att kalkylera med men ser vi till kommunal och landsting befinner de sig på en sådan låg nivå att det inte skulle vara ett problem.

På låg nivå menar jag att de inte upptäckt att det går att glra stora förändringar med små medel.

Jag har träffat mängder av ansvariga representanter från iffentlig sektor i olika sammanhang och det som präglar den stora massan är förmågan att apatiskt se problem. Det är deras främsta talang. De är tom för energifattiga för att uttrycka uppgivenhet. Jag behöver inte påttala att undantag finns och lyckas inte sektorn ta död på deras innivativa kraft så är det den gruppen som söker sig vidare.
I nuvarande tillstånd är jag alltså övertygad om att det är bristen på satsningar och oförmåga att placera insatserna RÄTT som får kompetens och gott grundmaterial att söka sig vidare.

Utöver att jag anser det tämligen dumt/kontrapeoduktivt att använda rädsla för att förlora kompetent personal som argument för att inte effektivisera resursfördelning och satsa på kompetensutveckling (jag förstår vad du menar och vet att argumentet används på olika håll = jag beskyller dig inte för att vara dum ;-) ) :

I ett längre och mer avancerat perspektiv är det en risk att kalkylera med men ser vi till kommunal och landsting befinner de sig på en sådan låg nivå att det inte skulle vara ett problem.

På låg nivå menar jag att de inte upptäckt att det går att glra stora förändringar med små medel.

Jag har träffat mängder av ansvariga representanter från iffentlig sektor i olika sammanhang och det som präglar den stora massan är förmågan att apatiskt se problem. Det är deras främsta talang. De är tom för energifattiga för att uttrycka uppgivenhet. Jag behöver inte påttala att undantag finns och lyckas inte sektorn ta död på deras innivativa kraft så är det den gruppen som söker sig vidare.
I nuvarande tillstånd är jag alltså övertygad om att det är bristen på satsningar och oförmåga att placera insatserna RÄTT som får kompetens och gott grundmaterial att söka sig vidare.

Jag menar såklart inte att man skall strunta i att utveckla personalen för att hålla kvar dem.

Vad jag menar är att det är svårt att rekrytera och behålla personal om andra företag betalar bättre. Dessutom är privata arbetsgivare ofta bättre som arbetsgivare! Fast kommunala chefer är bakbundna. Bjuder de sin personal på något blir det ett jäkla gnällande på folk om skattebetalarnas pengar och annat trams.

Men spec på kvalitet, kontinuitet kan mycket väl ingå för ett beslut såväl som pris.

QUOTE]

Nej det kan man inte.

Det är alltså inte så att kommunerna är dåliga på upphandling, utan de kan inte ställa krav på spec kvalitet. Kontiutet? Du menar att kommunen kan ställa krav på att vårdprofitörerna inte går i konkurs?

Senast ändrad:

QUOTE]

Nej det kan man inte.

Det är alltså inte så att kommunerna är dåliga på upphandling, utan de kan inte ställa krav på spec kvalitet. Kontiutet? Du menar att kommunen kan ställa krav på att vårdprofitörerna inte går i konkurs?

Så du menar att kommunen exempelvis inte kan ställa krav på att potatisen är krav odlad, eller motsvarande?
Att företaget som uför ett arbete har personal som hanteras lagligt
Att bussbolaget endast har förare med behörighet?

Att personalen på vårdboendet ska ha adekvat utbildning?

Nej kommunen kan naturligtvis inte ställa krav på ett företag i konkurs..det existerar ju inte längre. Vad man däremot kan göra är att kräva garantier.
I form av ekonomiska säkerheter. Som de flesta företag gör idag..kontrollera den ekonomiska historien hos företaget och dess ägare.

Ex Vårdhemmet blomman ägs av xy AB som bedriver verksamhet på uppdrag av kommunen. Kommunen har i sin tur dokumenterad bruksrätt på lokalen under avtalsperioden så kursar XY AB övertar kommunen driften med befintlig personal i befintliga lokaler. Utbetalningen till XY ska ske löpande och den ställs ju in vid en konkurs så.....

Jo kommuner kan ställa krav vid upphandlingar. LOU säger att du skall anta det mest fördelaktiga anbudet. Inte nödvändigtvis det billigaste. Du kan dock bara utvärdera exakt enligt de kriterier du har i förfrågningsunderlaget.

Tyvärr är många som handlar upp lika okunniga som golit. Eller så är det politiska målet att det skall vara billigt och kvalitet är oviktigt.

Sen finns bankgarantier och koncerngarantier att använda sig av.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 285
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II