Goldgrafsto=hingstval

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare sydney
  • Startdatum Startdatum
S

sydney

Vill ha hjälp med hingstval til mitt nyinköpta sto.
E: Goldgraf UE:Diamant UUE:ej kval. xx-hingst.
Samt längre bak i stammen många xx-hästar.

Stoet är av en ngt grövre (egentligen normal alltså inte superädel) modell dock något liten (knappt 160), ben korrekt, ngt lång rygg, bra halsansättning, ngt korta ben. Rör sig trevligt och hoppar mkt bra, tävlad msv hopp samt lätt fälttävlan. Ovanligt bra temp!

Detta är det viktigaste vill jag att hingsten ska bidra med:
-Högre mankhöjd (minst 165), lättare mer högrest modell med långa ben.
-Bra hoppteknik/vilja.
-Bra fertilitet (pga stoets ålder).
Samt såklart det "vanliga" ,korrekt, bra gång och psyke, m m men framförallt vill jag ha en bra hopphäst med mer höjd och sportigare modell.
Vore snällt om ni kunde komma med många förslag, är lite ny på sånt här och vet inte riktigt vad jag ska titta på i blodslinjer, mm.
Och om ni kan vaska fram en hingst som motsvarar allt detta och dessutom är skimmel vore det ett +, det skulle vara så kul med ett skimmelföl=). Men det är givetvis inget livsviktigt=)
 
Sv: Goldgrafsto=hingstval

Hej!

Du har mitt gamla sto!! Jag tävlade henne under tidigt 90-tal... Jag har haft tre avkommor efter henne. Två stycken är efter xx-hingstar. Den ena är efter Lane Court och hon är ca 163 cm,den andra är efter Oldtimer och hon är ca 157 cm.
Jag hade dessutom en tredje efter Helwan. Han fick jag ta bort vid treårs ålder, då var han ca 161 cm.
Ditt sto har dessutom två andra avkommor efter icke godkända hingstar, den ena har gått 140 h och den andra har gått 130 h.
Om du vill kan jag maila över bilder på avkommorna.
 
Sv: Goldgrafsto=hingstval

Ingen kvällspigg person som vill dela med sig av lite tips??
 
Sv: Goldgrafsto=hingstval

Har varit i kontakt med Flyinge eftersom jag ville ha Santa Cruz, de tyckte jag skulle titta på Etrusco (linjeavel på Gotthard men fick inget bra skäl/svar på varför jag ska linjeavla på honom) och Cathageno.

Tar gärna en "ny hingst" eftersom stoet själv är ett ganska säkert kort vad jag förstår. Hon har lämnat många bra avkommor.

Snälla någon ge lite tips, som sagt mitt förtsahandsval var Santa Cruz, mest pga stammen och modellen. Andra intressanta var Old Timer xx(om han finns i avel fortfarande), QE, Roderick(går inte längre), och ev. For Feeling men är osäker.

Stoet är dräktig nu med Artist, men vill gärna betäcka med ngt större till denna säsong. Tidigare avkommorna e: artist blev strax över 160, jag vill gärna ha några cm till.

Jag vet att många här på Buke är bra på detta så detta blir ett sista rop på hjälp=) //Syd.
 
Sv: Goldgrafsto=hingstval

Hej!

Jag har själv ett goldgraf sto som jag betäckte med Quite Easy vilket blev ett super fint 1-klass föl. :love:
 
Sv: Goldgrafsto=hingstval

Jag har ett Goldgraf sto som jag betäckt med chess 880, mest pga att han lämnar bra storlek, trevligt temp, och har mkt bra fertilitet. Han kan dock lämna något stora avkommor. Jag har dessutom talat med hingststationen där chess står och de ägde även goldgraf, och de tror att kombinationen kan bli mkt bra.
 
Sv: Goldgrafsto=hingstval

Jag har oxå hört att ches kan lämna stora avkommor, jag vill gärna ha dem lite större på höjden, inte på bredden och det var det jag var lite orolig över, annars var han också med i planerna ett tag.

QE gillar jag mycket, men är orolig att det redan finns så många avkommor att de kan bli svåra att sälja, och får jag en hingst så ska den säljas, ett sto= behålla.

Jag funderar vidare o är tacksam för alla förslag jag kan få.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 609
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 606
Senast: pastejja
·
Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 891
Senast: KickiH
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 628
Senast: HMQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp