Golden retriever

Jag har haft två stycken jaktgolden och jag skulle kunna tala mig varm om dem :). Tyvärr lever ingen av dem idag, men jag hade väldigt gärna kunnat tänka mig en ny.

Båda våra jaktgolden har varit otroligt lätta hundar. I stort sett har de nog fötts lydiga. Det är åtminstone så det känts :p. Från att ha haft en Border Collie som varje dag fick mig att slita mitt hår, till att få hem en liten valp som följde min minsta vink :). De har varit aktiva hundar men samtidigt med en tydlig på- och avknapp. Det har därför aldrig varit några problem att ha med dem. Mina har följt med på ridturer, ute på stan, på släktmiddagar och allt däremellan.

Jag känner inte igen att de skulle vara högljudda. De jaktgolden jag träffat har varit förhållandevis tysta. De skällde rätt bra när det kom någon. Den sista goldentjejen jag hade var något försiktig med människor och kunde skälla på personer hon inte kände. Men så fort hon förstod att det inte var någon fara så blev hon lugn. Räckte oftast med att säga "Hej Beyla!" så förstod hon att "jaha, du visste vad jag heter. Då är du nog inte så farlig".

Vi har aldrig tränat aktivt med våra hundar. Men lite sök eller apportering slängde man in i vardagen, mest på lek. I övrigt räckte det med att vara med på det jag gjorde och några promenader. Dock har jag träffat på apporteringshundar som inte har något hälsosamt förhållande till bollar eller andra kastleksaker och kan haka upp sig. Med våra har det varit strängt förbud att kasta saker vid andra tillfällen än träning när de var unga. Vid träning var det prydliga avlämningar som gällde, och när leken var slut plockades leksaken bort. De har aldrig haft några problem med detta.

Kan tillägga att golden som ej är av jakttyp har jag sällan så mycket för. Dessa tycker jag oftast är lite loja och tråkiga. Mina tjejer har det varit action i och det har alltid varit kul att hitta på saker.

Har du några fler funderingar så tagga mig gärna :)

Ni säger emot varandra och det hjälper inte :angel:

Har haft koll på Blåguls hundar i ett par år, tyvärr är det ju lite långt bort. Men Respons ska jag kolla in igen.

Har haft koll på Blåguls hundar i ett par år, tyvärr är det ju lite långt bort. Men Respons ska jag kolla in igen.
Jag tror det handlar mycket om vad en själv vill ha ut av sitt hundägande och vilka hundar en träffar. :)
Jag vet vissa linjer/kennlar som jag aldrig någonsin skulle rekommendera någon att ta en hund från oavsett mål, medans jag har andra kennlar som jag mer än gärna rekommenderar även om jag själv inte skulle kunna leva med en sådan hund (eftersom jag inte räcker till som hundägare i mitt tycke :) ).

Hur som, om du hittar en hundtyp du gillar men med uppfödare för långt bort så kan du ju kolla efter liknande parningar (säg tex att du ser vilka fler som kanske använt samma hane som ex blågul) och på så sätt hitta andra uppfödare som kanske har ett liknande mål/tänk i sin avel. :)

Jag tror som flera andra att det säkert kan handla om linjer. Mina två har haft delvis samma linjer. Vår första tjej var farfars syster till vår yngre :). Men den senare hundens uppfödare köpte in en annan hona från andra linjer, men den valde hon att inte avla på sen just för att de tyckte att hon var lite för skarp och hyper. Så det gäller säkert att hitta rätt linjer, men det gäller väl nästan alla raser :).

Vi hämtade vår första golden för 4 veckor sen. Sambon har orecis tagit jägarexamen så han hade helst velat ha en jaktgolden. Men det fick bli "en vanlig". Hennes pappa är dock champion i viltspår så vi hoppas hon kommer gilla den typen av träning sen.

Jag är HELT fast i retriverträsket nu och kan inte tänka mej en annan ras.

Har en jakthunden, Vera, som är verkligen en helt fantastisk hund. Otroligt arbetsglad, full av energi, värme, glädje och kärlek.

Min Vera är otroligt vänlig, kramgo, älskar närhet, klapp och kel. Belönas liks bra med godis som med boll som med gos.

Men jag har lagt mycket tid och träning på henne, de kan jag inte förneka. Sen har hon älskar att lära sig, älskar att träna och jobba och ställer upp på allt.

Bryr sig inte om varken andra hundar eller människor och går alltid lös. Sticker inte på vilt men detta har jag såklart tränat mycket - visselpipan lyder hon blint i alla lägen. :)

Det är mycket fart, glädje och kärlek i denna ras men hon trivs såklart som bäst när hon får arbeta å röra sig :love:

Sen bjuder hon på många skratt genom alla sina otroligt roliga knäppa retrieverryck som kommer i tid & otid ;)

Har en jakthunden, Vera, som är verkligen en helt fantastisk hund. Otroligt arbetsglad, full av energi, värme, glädje och kärlek.

Min Vera är otroligt vänlig, kramgo, älskar närhet, klapp och kel. Belönas liks bra med godis som med boll som med gos.

Men jag har lagt mycket tid och träning på henne, de kan jag inte förneka. Sen har hon älskar att lära sig, älskar att träna och jobba och ställer upp på allt.

Bryr sig inte om varken andra hundar eller människor och går alltid lös. Sticker inte på vilt men detta har jag såklart tränat mycket - visselpipan lyder hon blint i alla lägen. :)

Det är mycket fart, glädje och kärlek i denna ras men hon trivs såklart som bäst när hon får arbeta å röra sig :love:

Sen bjuder hon på många skratt genom alla sina otroligt roliga knäppa retrieverryck som kommer i tid & otid ;)

Så himla fin hund! Och fint skrivet. :love:

Så vacker! Något helt annat än de feta vaggande vita jättar jag har sett.

Har en golden, och jag älskar rasen! :love: (dock är dem lite för "snälla" enligt mig då jag gärna vill ha en vakthund ist :p) Sen så har dem lätt för att få höft fel :cry: Vilket min har, men han är 9 år och still going strong :banana: :bow: MEN dem är helt underbara familjehundar och "nybörjarhundar" om man kan säga så :up::laugh: Dem är verkligen hundar som älskar ALLA, iallafall min, väldigt ras typisk. Väldigt lätt lärd också! Dock är min lite större än vad dem brukar vara, cirka 70 i manken så han är en bjässe ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 241
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka