Svarar här också eftersom det är så kul
(och så tänker jag att flera som inte har golden men väl retrievrar även de kan komma med vettig input, samt de som jagar med fågelhundar typ
@lady_vip @squarepants @AraSlei @Lona ?)
Jag har en utställningsgolden, om än en mycket dålig sådan eftersom han inte är utställningsbar
Och ibland kan jag väl önska mig mer av honom, framförallt när det gäller uthållighet om han stöter på motstånd, men jag tror samtidigt att han har varit en fantastisk hund för mig att göra misstag med. Det finns liksom rätt mycket utrymme för att göra misstag med en hund som min, där allt inte alltid händer så himla fort. Vi tränar inget seriöst alls, men han apporterar på träningar och har även varit med på inofficiella tävlingar. Vi spårar hemma för att det är kul, tränar lite rallylydand, försöker leta kantareller, fuskar i agility och gör lite trick. Om allt går som vi hoppas blir nästa kurs en i nosework för att vi ska göra något roligt ihop.
Om jag jämför med alla vi umgås och tränar med så är han såklart inte särskilt festlig att jobba med om en vill komma någonstans (tror dock att han hade haft mer möjligheter om han inte alltid medicinerats) inom jakt/apportering/bruks. Han saknar liksom det där extra även om han vill göra rätt och jobba med mig. Han har helt enkelt inte förutsättningarna för det. Men ja, samtidigt är han mycket lugnare att ha med sig på grejer i jämförelse med de mer jaktavlade som har extremt lätt att gå upp i stress. Dessa kräver otroligt mycket av sina förare och den jag umgåtts med allra mest - jag kan ärligt säga att jag är glad att han inte är min hund och att han hamnade hos någon som faktiskt har kunskapen att förvalta honom för han hade varit ett monster med fel styrning. Så ja, sett till det så tycker jag nog att en "DP"-golden är bäst för de allra flesta som vill träna och jobba med sina hundar men som kanske inte riktigt hänger med i övertempo och som inte jagar
För egen del är jag väl egentligen rätt nöjd med en hund som vill träna på samma nivå som mig, typ starta något WT eller två, gå viltspår osv (vilket aldrig kommer innebära en alltför jaktig golden eftersom jag inte kommer kunna ge den ett bra liv) men mest av allt önskar jag mig en frisk och vettig hund och det tror jag faktiskt är rimligare att hitta bland de lite mer lagom golden som inte är extremavlade mot utställning.