Golden retriever

YlvaG

Trådstartare
Vilka här har golden? Kan ni hjälpa mig?

Är väldigt inne på att det ska bli en golden i våran familj. Antingen DP-linjer eller jakt-linjer, men jag kan inte bestämma vilket av dom. Är mer intresserad av jakt, apportering och bruks än utställning, MEN, det blir vår första egna hund. Vi har båda haft hundar omkring oss när vi växte upp men inte i den direkta familjen (däremot i varsin extrafamilj). Är lite orolig för att rena jaktlinjer kan vara för mycket för oss som första hund.

Vad har ni för golden och vad gör ni med dom? Är ni nöjda med ras/linje-val?

Svarar här också eftersom det är så kul :D (och så tänker jag att flera som inte har golden men väl retrievrar även de kan komma med vettig input, samt de som jagar med fågelhundar typ @lady_vip @squarepants @AraSlei @Lona ?)

Jag har en utställningsgolden, om än en mycket dålig sådan eftersom han inte är utställningsbar :D Och ibland kan jag väl önska mig mer av honom, framförallt när det gäller uthållighet om han stöter på motstånd, men jag tror samtidigt att han har varit en fantastisk hund för mig att göra misstag med. Det finns liksom rätt mycket utrymme för att göra misstag med en hund som min, där allt inte alltid händer så himla fort. Vi tränar inget seriöst alls, men han apporterar på träningar och har även varit med på inofficiella tävlingar. Vi spårar hemma för att det är kul, tränar lite rallylydand, försöker leta kantareller, fuskar i agility och gör lite trick. Om allt går som vi hoppas blir nästa kurs en i nosework för att vi ska göra något roligt ihop. :)

Om jag jämför med alla vi umgås och tränar med så är han såklart inte särskilt festlig att jobba med om en vill komma någonstans (tror dock att han hade haft mer möjligheter om han inte alltid medicinerats) inom jakt/apportering/bruks. Han saknar liksom det där extra även om han vill göra rätt och jobba med mig. Han har helt enkelt inte förutsättningarna för det. Men ja, samtidigt är han mycket lugnare att ha med sig på grejer i jämförelse med de mer jaktavlade som har extremt lätt att gå upp i stress. Dessa kräver otroligt mycket av sina förare och den jag umgåtts med allra mest - jag kan ärligt säga att jag är glad att han inte är min hund och att han hamnade hos någon som faktiskt har kunskapen att förvalta honom för han hade varit ett monster med fel styrning. Så ja, sett till det så tycker jag nog att en "DP"-golden är bäst för de allra flesta som vill träna och jobba med sina hundar men som kanske inte riktigt hänger med i övertempo och som inte jagar :)

För egen del är jag väl egentligen rätt nöjd med en hund som vill träna på samma nivå som mig, typ starta något WT eller två, gå viltspår osv (vilket aldrig kommer innebära en alltför jaktig golden eftersom jag inte kommer kunna ge den ett bra liv) men mest av allt önskar jag mig en frisk och vettig hund och det tror jag faktiskt är rimligare att hitta bland de lite mer lagom golden som inte är extremavlade mot utställning.

Vad fasen @Killaloe , wachteln är ingen fågelhund utan en kortdrivande skogsjakthund :rage::meh: De ska ju dock fungera till viss apportering också, så jag kan tänka mig att släppa det den här gången :D

Men, jag har jagat fågel med några goldens så jag kan ju svara utifrån mina snäva erfarenheter ändå.
Jag har bara träffat jaktgoldens och alla jag träffat har varit trevliga. De har dock haft ganska lätt för att ljuda och tendens till att gå upp lite i stress. Jag upplever att det kan bli så när jaktbiten fallit bort lite (förmåga att slappna av under stressade situationer, hålla fokus osv), men det har alla varit hundar som fungerat skapligt till jakt oavsett. Skulle jag köpt en jakthund för bara fågeljakt hade jag köpt en jaktlabbe och inte en jaktgolden, eftersom jag upplever dem som rätt ojämna.

Jag vet inte vart i landet du bor, men hade jag varit som dig @YlvaG hade jag kikat på t ex Kennel Blåguls goldens :) En DP-variant som hon både jagar med, ställer ut och tävlar med.

Svarar här också eftersom det är så kul :D (och så tänker jag att flera som inte har golden men väl retrievrar även de kan komma med vettig input, samt de som jagar med fågelhundar typ @lady_vip @squarepants @AraSlei @Lona ?)

Jag har en utställningsgolden, om än en mycket dålig sådan eftersom han inte är utställningsbar :D Och ibland kan jag väl önska mig mer av honom, framförallt när det gäller uthållighet om han stöter på motstånd, men jag tror samtidigt att han har varit en fantastisk hund för mig att göra misstag med. Det finns liksom rätt mycket utrymme för att göra misstag med en hund som min, där allt inte alltid händer så himla fort. Vi tränar inget seriöst alls, men han apporterar på träningar och har även varit med på inofficiella tävlingar. Vi spårar hemma för att det är kul, tränar lite rallylydand, försöker leta kantareller, fuskar i agility och gör lite trick. Om allt går som vi hoppas blir nästa kurs en i nosework för att vi ska göra något roligt ihop. :)

Om jag jämför med alla vi umgås och tränar med så är han såklart inte särskilt festlig att jobba med om en vill komma någonstans (tror dock att han hade haft mer möjligheter om han inte alltid medicinerats) inom jakt/apportering/bruks. Han saknar liksom det där extra även om han vill göra rätt och jobba med mig. Han har helt enkelt inte förutsättningarna för det. Men ja, samtidigt är han mycket lugnare att ha med sig på grejer i jämförelse med de mer jaktavlade som har extremt lätt att gå upp i stress. Dessa kräver otroligt mycket av sina förare och den jag umgåtts med allra mest - jag kan ärligt säga att jag är glad att han inte är min hund och att han hamnade hos någon som faktiskt har kunskapen att förvalta honom för han hade varit ett monster med fel styrning. Så ja, sett till det så tycker jag nog att en "DP"-golden är bäst för de allra flesta som vill träna och jobba med sina hundar men som kanske inte riktigt hänger med i övertempo och som inte jagar :)

För egen del är jag väl egentligen rätt nöjd med en hund som vill träna på samma nivå som mig, typ starta något WT eller två, gå viltspår osv (vilket aldrig kommer innebära en alltför jaktig golden eftersom jag inte kommer kunna ge den ett bra liv) men mest av allt önskar jag mig en frisk och vettig hund och det tror jag faktiskt är rimligare att hitta bland de lite mer lagom golden som inte är extremavlade mot utställning.

Jag har träffat en del jaktgolden, det är inte alls min typ av hund och jag tycker de flesta är ganska tråkiga:D fast det tycker jag labbarna är också:angel:

Iaf, det handlar ju om passivitetsträning under arbete för att få dem tysta. Jag har själv en ferrari, som vi har tränat massvis passivitet med ända sedan valpålder. Hon är alltid tyst och stilla, både under jakt, prov, träning etc, hennes syskon kan stå och skälla/skrika när de tycker att de missar något. Så det är definitivt något att sätta träningsfokus på i början.

Sen är ju inte jaktgolden några extremhundar gällande aktivitet. En långpromenad en dag med lite nosaktivering eller liknande så skulle jag säga att de är nöjda, bara det inte är varje dag i veckan. För såna är mina, bara de får ösa ur sig på ett eller annat sätt i stort sett dagligen så går de att ha i möblerade rum:D

Vad fasen @Killaloe , wachteln är ingen fågelhund utan en kortdrivande skogsjakthund :rage::meh: De ska ju dock fungera till viss apportering också, så jag kan tänka mig att släppa det den här gången :D
Äh fågel-skog - samma samma :D ;)

Och jag har fött för mig att @YlvaG bor lite långt bort för en blågul hund, men vissa av hennes hundar kommer ju från en annan kennel som nog är närmare tror jag :up: Det känns också som en vettig kennel tycker jag :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 241
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka