Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Goldenklubbens hemsida är nog en bra början.
Vet inte om det är ok att tipsa om uppfödare i tråden?
Goldenklubbens hemsida är nog en bra början.
Vet inte om det är ok att tipsa om uppfödare i tråden?
Korrekt, i och med att det inte är tillåtet att skriva om namngivna/identifierbara personer, och det blir skevt om man bara får rekommendera men ingen får säga emot om den har andra erfarenheter.
Tror det bara är att leta igenom uppfödarlistorna. Men kolla igenom ledstatistik NOGA, verkar vara helt ok bland goldenuppfödare (eller så bara häromkring...) att ta valpar på hundar som bevisligen lämnar skit (typ lika många D höfter som A/B höfter) bara för att föräldradjuren har A/B höfter (även fast det kan vara enda fria valpen i respektive kull...)En vän söker en golden till sällskap. Var letar man? Han vill ha den lata sorten men gör inte avkall på god mentalitet eller hälsa.
Ja, det finns en facebooksida, Golden Retriever Sverige. Ganska intetsägande sida dock, för det mesta svenssonägare som gulligullar med feta, rädda hundar med våtexem. Titt som tätt dyker en uppfödare upp i gruppen och kommenterar blandrasavel/oseriös avel eller vikt på valpar, typ.Svarar flera; det går ju att tipsa via PM. Jag har tyvärr träffat några riktiga måndagsexemplar av rasen med avseende på mentaliteten (stor ängslan) och mina bekanta har bara jaktlabbar. Även där finns en del att önska när det gäller mentaliteten, nerverna är inte alltid där de ska vara. Ser förhållandevis få på BPH med tanke på hur vanlig rasen är. Det är lite trist tycker jag.
Kollar rasklubben. Finns det några facebooksidor där rasen diskuteras kanske?
Ett exempel på det här gulligullandet i den gruppen var till exempel för några veckor sedan, då flera personer lade in foton/videosar på deras golden som lagt sig ner och vägrat gå när de var ute på promenad, och kommenterat saker som att det var sött/gulligt etc. En uppfödare ifrågasatte då att det är synd att se rasen, som ska vara en följsam och arbetsglad hund, utvecklas på sådant sätt. Det var några få som höll med uppfödaren, men annars var det mycket arga miner kring uppfödarens ifrågasättande.Ja, det finns en facebooksida, Golden Retriever Sverige. Ganska intetsägande sida dock, för det mesta svenssonägare som gulligullar med feta, rädda hundar med våtexem. Titt som tätt dyker en uppfödare upp i gruppen och kommenterar blandrasavel/oseriös avel eller vikt på valpar, typ.
Det är verkligen sorgligt, speciellt med tanke på att jaktgoldens är några av de härligaste hundar jag träffat.Ett exempel på det här gulligullandet i den gruppen var till exempel för några veckor sedan, då flera personer lade in foton/videosar på deras golden som lagt sig ner och vägrat gå när de var ute på promenad, och kommenterat saker som att det var sött/gulligt etc. En uppfödare ifrågasatte då att det är synd att se rasen, som ska vara en följsam och arbetsglad hund, utvecklas på sådant sätt. Det var några få som höll med uppfödaren, men annars var det mycket arga miner kring uppfödarens ifrågasättande.
Jag tycker också jaktgoldens verkar vara riktigt härliga, och det är en av raserna jag funderar på för min nästa hund (därav att jag är med i goldengrupper på Facebook )Det är verkligen sorgligt, speciellt med tanke på att jaktgoldens är några av de härligaste hundar jag träffat.
Visa bifogad fil 58962
Älskade att fota dem på jaktträning
Ja, alltså, hur kan man inte vara svag för en flopp-örad jaktgolden?Jag tycker också jaktgoldens verkar vara riktigt härliga, och det är en av raserna jag funderar på för min nästa hund (därav att jag är med i goldengrupper på Facebook )
Däremot tror jag definitivt inte att det är jaktgolden som TS söker
Önsketänkande från min sida kanske (fetat). Det är jaktgoldens de har. Labbarna är bättre och utställningslabbarna är coolast av alla på bph. Men vännen vill inte ha en labbe. Han vill ha en stor och mjuk golden.Svarar flera; det går ju att tipsa via PM. Jag har tyvärr träffat några riktiga måndagsexemplar av rasen med avseende på mentaliteten (stor ängslan) och mina bekanta har bara jaktlabbar. Även där finns en del att önska när det gäller mentaliteten, nerverna är inte alltid där de ska vara. Ser förhållandevis få på BPH med tanke på hur vanlig rasen är. Det är lite trist tycker jag.
Kollar rasklubben. Finns det några facebooksidor där rasen diskuteras kanske?
Vet inte var @LadyCovergirl var ifrån? Hon var trevlig iaf =)Önsketänkande från min sida kanske (fetat). Det är jaktgoldens de har. Labbarna är bättre och utställningslabbarna är coolast av alla på bph. Men vännen vill inte ha en labbe. Han vill ha en stor och mjuk golden.
Vet inte var @LadyCovergirl var ifrån? Hon var trevlig iaf =)