Golden crosses i ponnyaveln

Boop

Trådstartare
Ja, vad finns det för golden crosses i ponnyaveln? Jag tänker framförallt på ridponny, welsh, connemara och new forest.

Sv: Golden crosses i ponnyaveln

I den svenska New forest-aveln är kombinationen Smedhults Cavat (som är e.Merrie Master)/Leede's Boy och/eller Dennie/Smedhuts Cavat mycket bra kombinationer när det gäller att få fram prestationsponnyer.

Exempel:
Fredriksbergs Garp (EM fälttävlan) e.Smedhults Cavat - Leede's Boy
Miclas Activ RNF 100 e.Smedhults Cavat - Miclas Micado (e.Leede's Boy)
Fredriksbergs Dizney RNF 98 e.Smedhults Cavat - Leede's Boy
Fredriksbergs Kavat RNF 23-S e.Dennie - Leede's Boy - Sm Cavat
Fredriksbergs Jazz e.Xandino (e.Nasser ee.Merrie Master) - Leede's Boy - Sm Cavat
Fredriksbergs Dalí RNF 12-S e.Smedhults Cavat - Dennie
Fredriksbergs Mozart (EM dressyr) e.Dennie - Leede's Boy
... och det finns många många fler exempel.

Hlsn Helena

Ja, vad finns det för golden crosses i ponnyaveln? Jag tänker framförallt på ridponny, welsh, connemara och new forest.

Jag tror fortfarande på den klassiska Wärnanäs-kombinationen Coed Coch Barwn RW 2 och Snowdon Blighter RWM 1 bland welsharna, och har den i åtanke hela tiden i mitt avelsarbete.

mvh
Jenny

Räknas Enford Jester - Cawdor Hywel som en golden cross? Den kombinationen har man ju sett i många tävlingsponnyer.

Glömde bort att jag startat den här tråden. Den kom upp när jag sökte på "golden cross+ponny".:p

Vore roligt om vi kunde komma på fler bra kombinationer!:laugh::banana:

Är inte särskilt insatt i ponnyaveln. Men har sett många fina dressyrponnisar med dressyrstammade swb-mödrar och welshfädrar med dressyrmeriter.

Hej! Får nog säja att kombinationen Hbl-welsh slår väl ut även i hoppningen. Se bara på Wild at heart T, som är e. Moflos Zmirnof- Bellini, den ponnyn måste väl räknas som Sverige bäst i hoppning just nu...

Tror stenhårt på att korsa welsh med Hbl som är multitalanger, nån som betäckt ponnysto med Briar?? Hade varit intressant att se hur det blir..

Hahaha, då hade du nog fått kolla efter shettis att betäcka om den ska hålla ponnymått:D:eek:

Har annars funderat på att lägga welsh på mitt fbl sto. Någon som vet om detta brukar slå väl ut? Eller är det bara hbl som är intressant till welsharna?

En vän till mig jobbade i många år hos Ylva Lowén-Swärd och där korsade de alla möjliga ponnyraser med fullblod. Tror att de bästa var med welshmöderne. Men vet att de hade ett par fina med russmöderne också.

Har annars funderat på att lägga welsh på mitt fbl sto. Någon som vet om detta brukar slå väl ut? Eller är det bara hbl som är intressant till welsharna?

TB X Welsh Cob är en ganska vanlig korsning i Storbritannien. De används som tävlingshästar.

Grange Flynn Sparrow - Finney Master tror jag kommer att visa sig vara en riktig golden cross! Så passa på ni som har en Finney Master-dotter säger jag bara!! Hingsten importerades också just med tanken på ägarnas Finney-ston samt ston efter den egna hingsten Gräns Ruben (e Finney Master).

Avkommorna är dock inte så gamla ännu (de äldsta f 2003), och har därför inte hunnit med att prestera så mycket ännu. En 5-åring kommer att vara med i dressyrfinalen i Falkenberg i helgen. Lägg namnet Gräns Tabasco på minnet, det är en ponny som kommer att låta höra talas om sig i framtiden!

Tror om jag inte minns fel att hingsten jag har i åtanke är cob...
(den där man inte kan uttala namnet på som är isabell):D
Men han är endast 129 cm hög, mitt fbl är 160 cm, tror ni det går?
Hittar ingen hemsida till hingsthållaren så jag vet ej om han står på naturligt eller semin...

Är det möjligen Henfynyw Tywysog som du tänker på? Han är Welshponny av Cobtyp och finns på naturlig betäckning.

Är det möjligen Henfynyw Tywysog som du tänker på? Han är Welshponny av Cobtyp och finns på naturlig betäckning.

Japp, den är det;)
Kan nog ej uttala det utan att bryta tungan:p
Vet du någon sida till hingsthållaren? PMa gärna om du ej vill lägga ut

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 248
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 806
Senast: Puffindog
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 118
Senast: TantAgda
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 722
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka